x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Multinaţionale lovite de criză în România

Multinaţionale lovite de criză în România

de Daniela Ivan    |    28 Apr 2009   •   00:00
Multinaţionale lovite de criză în România

Criza a lovit puternic multinaţionalele din România, ale căror vânzări au scăzut uneori mai mult decât media pe grup ca urmare a deprecierii leului faţă de euro. Chiar şi în situaţia fericită în care creşterile la filialele din România sunt peste media grupului, acestea sunt foarte reduse faţă de anul trecut.



Giganţii Carrefour, Heineken, Praktiker, Ikea, Philip Morris, Wienerberger au raportat vânzări în scădere atât la nivelul ţării noastre, cât şi la nivel mondial. Surprinzător, criza a afectat pe lângă vânzările de mobilă şi produse pentru casă şi grădină şi vânzările de băuturi alcoolice sau nealcoolice, dar şi pe cele de ţigări.

PRAKTIKER
Vânzările retailerului de bricolaj au scăzut cu 15,6% în primul trimestru, ajungând la 45,1 milioane de euro, rezultatul fiind afectat de deprecierea leului în raport cu euro, a anunţat retailerul german. În acelaşi timp, pe plan internaţional, vânzările grupului au scăzut cu 13,6% în perioada ianuarie-martie faţă de primele trei luni ale anului trecut. "În statele care nu au adoptat euro, vânzările au fost afectate de deprecierea semnificativă a monedelor naţionale, în principal a zlotului polonez, a lirei turceşti şi a leului românesc. În condiţiile unor cursuri de schimb constante, vânzările pe plan internaţional ar fi scăzut cu numai 3,6%, ceea ce înseamnă că zece puncte procentuale din declin au fost generate de fluctuaţiile de pe piaţa valutară", se arată într-un raport al companiei.

IKEA
Şi retailerul de mobilă numărul unu la nivel mondial începe să simtă efectele crizei financiare după ce creşterea vânzărilor a încetinit la 3%, de la 10% cât era în urmă cu un an. Suedezii operează şi în România în sistem de franciză prin firma Moaro Trading, care anunţase înainte de criză că vrea să se extindă prin construirea a încă şase magazine în oraşe precum Constanţa, Iaşi, Cluj-Napoca şi Galaţi. Deocamdată, aceste investiţii par îngheţate, mai ales că vânzările la magazinul din Bucureşti au încetinit înregistrând un plus de doar 5% faţă de anul trecut, după boom-ul înregistrat în urmă cu un an. "În ultimele luni am constatat o serie de schimbări în comportamentul consumatorilor care sunt mai prudenţi încercând să-şi acopere cât mai multe nevoi din bugetul pe care îl au la dispoziţie", a precizat Cornel Oprişan, managerul companiei.

CARREFOUR
Deşi reţeaua din România a avut cea mai mare creştere a vânzărilor din Europa, de 6,9%, în primul trimestru din 2009, încasările pe magazin au fost serios afectate. La acelaşi număr de magazine, vânzările Carrefour de pe piaţa românească au scăzut cu 5,1%, iar creşterea raportată se explică doar prin creşterea numărului de magazine. Anul trecut, Carrefour România a înregistrat cea mai mare creştere a vânzărilor anuale la nivel mondial în cadrul grupului, de 51,8%, aşa că scăderea înregistrată este semnifcativă. Lucrurile stau însă mai rău la nivel mondial. La nivel de grup, Carrefour a afişat prima scădere trimestrială a vânzărilor din ultimii şase ani pe fondul scăderii cererii din partea consumatorilor. Grupul a înregistrat scăderi ale vânzărilor pe toate pieţele europene, cu excepţia României şi Portugaliei.

WIENERBERGER
Cel mai mare producător de cărămizi din lume a anunţat o scădere a profitului cu 65%, până la 103,3 milioane de euro, după performanţe financiare foarte slabe în al patrulea trimestru. Compania, prezentă şi în România, anunţase la 12 februarie câştiguri, înainte de dobânzi, taxe, deprecieri şi amortizări (EBIDTA), în scădere cu 41%, mai ales ale operaţiunilor din Statele Unite şi Marea Britanie, unde veniturile au scăzut cu aproximativ o treime. "Ne aşteptăm ca 2009 să fie un an extrem de dificil şi provocator. Criza nu a ajuns până la cel mai mic nivel încă şi există multe incertitudini cu privire la amploarea impactului asupra economiilor individuale", a declarat directorul executiv al companiei, Wolfgang Reithofer.

HEINEKEN
Vânzările grupului în Europa Centrală şi de Est au scăzut cu 6,3% în primul trimestru al acestui an, coborând la nouă milioane hectolitri de bere. "Rusia, România şi Grecia au evoluat în linie cu performanţele medii regionale, în timp ce Polonia a avut o performanţă peste medie, iar Austria s-a plasat sub medie.
În termeni organici, volumul a scăzut cu 6,3%", a anunţat conducerea Heineken.

PHILIP MORRIS
Profitul net al companiei a scăzut în primul trimestru cu 12%, la 1,52 miliarde de dolari. Veniturile companiei au scăzut în perioada ianuarie-martie cu 5,5%, la 5,6 miliarde de dolari, ca urmare a declinului înregistrat pe pieţele din Uniunea Europeană (UE), de 11,5%, la două miliarde de dolari, respectiv Europa de Est, Africa şi Orientul Mijlociu, de 12,6%, la 1,45 miliarde de dolari. Compania a avut creşteri în Asia, de 5,8%, la 1,6 miliarde de dolari, respectiv America Latină şi Canada cu 11,4%, la 568 de milioane de dolari. În România, Philip Morris International are o fabrică la Otopeni şi exportă în principal în UE, în state precum Italia, Polonia şi Cehia, dar şi în Africa.

LUKOIL
Criza loveşte în benzinari. LukOil România a anunţat că îşi schimbă strategia anul acesta şi închiriază 25 de staţii de la micii benzinari, pentru că nu mai are bani să construiască altele noi. "Vrem să ne acoperim pierderile de vânzări pe staţie şi să atingem rezultatele din 2008", a declarat directorul general al companiei, Constantin Tampiza. Compania va plăti chiria în funcţie de vânzările pe fiecare staţie. Benzinăriile vor avea brandul şi carburanţii LukOil, iar salariaţii vor fi tot ai companiei. LukOil România a anunţat pentru 2009 investiţii de zece ori mai mici decât în 2008, de 1,5 milioane de dolari, din cauza crizei.

×
Subiecte în articol: economic romania dolari vanzarile scăzut