În acest fel, strategiile de campanie electorală din ultimul deceniu vor fi eliminate, fiind bazate pe diseminarea unor mesaje standard, create de un șef de campanie și postate prin metoda copy/paste de mii de „postaci”. Se vor încadra în aceeași categorie și mesajele de campanie, inclusiv cele foto și video, dacă se va respecta strategia declarată de compania multinațională Meta. Totuși, cenzura aplicată astfel încalcă mai multe legi și articole din Constituția României, iar Meta este o companie care ar trebui să respecte legislația din fiecare țară în care își desfășoară activitatea.
„Exemple de conținut nepermis: repetarea aceluiași comentariu; obținerea de false aprecieri, urmăriri, distribuiri sau vizualizări de clip video; coordonarea aprecierilor și a distribuirilor, pentru a crea aparența popularității” - este noua regulă care le dă fiori coordonatorilor de campanie electorală din toate partidele politice, exact înainte de anul 2024, când vor fi alegeri locale, parlamentare, europarlamentare și prezidențiale.
De cel puțin 10 ani, campaniile electorale s-au mutat pe Facebook, iar lipitorii de afișe au devenit „postaci”. Rolul lor a fost să disemineze mesaje, nefiind foarte mulți capabili să le creeze. Astfel s-a ajuns la situația în care regăsim același comentariu postat de sute sau chiar de mii de ori, cu copy/paste, de utilizatori diferiți.
Vestea proastă pentru partidele politice, în noul context, este că va trebui să-și schimbe radical strategiile de campanie electorală, pentru că „postacii” nu vor mai putea disemina informația. Vor fi interzise, conform noilor reguli Meta, și distribuirile clipurilor electorale, ale afișelor de campanie, toate urmând să apară doar ca mesaje sponsorizate.
Multe dintre aceste materiale cu scop electoral erau și până acum plătite la Facebook, pentru a fi vizibile, însă rolul „postacilor” era mult mai important, în relația cu masele de votanți. Această posibilitate va fi eliminată, prin aplicarea noilor reguli de cenzură.
Orice mesaj poate fi șters, abuziv
Utilizatorii Facebook au observat o modificare radicală a cenzurii, în ultimele zile, de când s-a trecut la principiile legate de cyber security. Deși Meta și-a declarat transparența în privința cenzurii pe care o aplică, pe site-ul oficial nu sunt publicate clar firmele contractate pentru a cenzura și nici nu a specificat în baza cărei legi poate reduce libertatea de exprimare garantată de Constituția României.
Compania multinațională Meta respectă o parte din prevederile legislative din România, prin faptul că a publicat noile reguli de funcționare pe site-ul https://transparency.fb.com, astfel încât să fie accesibile tuturor utilizatorilor, în toate limbile țărilor în care își desfășoară activitatea. Aflăm de pe site că vor fi șterse mesajele repetitive și mesajele Spam, în cadrul unei acțiuni mai ample de securitate cibernetică.
Meta anunță că nu permite, printre altele, „încurajarea sau înșelarea utilizatorilor în vederea descărcării sau rulării fișierelor sau programelor, menite să compromită securitatea online sau a datelor unui utilizator, inclusiv prin software sau prin site-uri web rău intenționate. Astfel de fișiere și programe sunt considerate software rău intenționat sau „malware“ în cazul în care dăunează unui computer, unui dispozitiv sau unei rețele sau în cazul în care dobândesc accesul neautorizat la acestea”. Din acest punct de vedere, era absolut necesar să se ia măsuri, pentru că au existat foarte multe infracțiuni pe internet, prin intermediul acestei rețele de socializare.
Dacă e anunț plătit, poate fi și infracțiune
În mod paradoxal, cea mai importantă rețea de socializare din lume nu oferă aproape nicio posibilitate de comunicare cu reprezentanții ei. Poliția Română a avut întâlniri cu reprezentanții Meta, în primăvara acestui an, pentru a cere colaborarea în vederea eliminării infracțiunilor care au legătură cu rețeaua de socializare. Cu toate acestea, am arătat, săptămâna trecută, cum Facebook blochează utilizatorii care atrag atenția asupra unor mesaje frauduloase, în loc să elimine paginile-clonă ale unor instituții precum Hidroelectrica sau Poșta Română, prin care utilizatorii sunt păcăliți de infractori să-și dea datele personale sau chiar să transfere în conturile hoților sume mari de bani. Fiind anunțuri plătite, Facebook a eliminat comentariile celor care explicau că sunt frauduloase, protejându-și clienții plătitori, în detrimentul victimelor și încălcând cadrul legal național.
Neavând reprezentanță în țara noastră, le este greu chiar și celor care se ocupă de securitate cibernetică și infracțiuni pe internet din cadrul Poliției Române să comunice cu factorii de decizie ai companiei multinaționale. Cu atât mai puțin pot comunica simplii utilizatori sau chiar mass-media, pentru a cere lămuriri în legătură cu modul în care se aplică cenzura.
Activitatea de cyber security e reglementată
În legătură cu firmele sau angajații companiilor care au contracte pentru cenzură, pe componenta „cyber security”, nu aflăm decât că: „Meta utilizează zilnic echipe tehnologice și de analiză pentru a detecta, a verifica și a lua măsuri în privința a milioane de elemente de conținut de pe Facebook și Instagram”. Pentru a desfășura activități de „cyber security” în România este nevoie de firme care au acest obiect de activitate, pentru a fi în legalitate, dar existența unor astfel de contracte nu este pusă în transparență de compania multinațională.
În noul regulament, Facebook nu permite nici „furnizarea infrastructurii online, inclusiv a serviciilor de găzduire web, serverelor sistemului cu nume de domeniu și rețelelor de publicitate, care activează linkuri abuzive, majoritatea acestor linkuri de pe Facebook sau de pe Instagram încălcând prevederile din secțiunile Spam sau Securitate cibernetică din Standardele comunității”.
Făcând o verificare, am constatat că un astfel de link poate fi de pe YouTube, de exemplu „Hasta Siempre - Comandante Che Guevara”, chiar dacă Meta nu poate explica ce legătură are melodia respectivă cu securitatea cibernetică.
Plăcinta încalcă standardele comunității
Partea tehnică este cea mai importantă, așa cum aflăm chiar din conținutul regulamentului Meta: „Tehnologiile noastre detectează și șterg în mod activ vasta majoritate a conținuturilor care încalcă politicile noastre mai înainte ca cineva să le raporteze. Ștergem zilnic milioane de postări și conturi care ne încalcă politicile de pe Facebook și Instagram. De cele mai multe ori, acest lucru are loc automat, cu ajutorul tehnologiilor care lucrează în culise pentru a șterge conținuturile care ne încalcă politicile - adesea, mai înainte ca cineva să le vadă. În alte situații, tehnologiile noastre detectează conținuturi care ne pot încălca politicile, dar le trimit echipelor de analiză care le verifică și iau măsuri în privința lor”.
Și pentru această componentă am făcut o verificare și a rezultat că un simplu anunț despre plăcintă poate fi considerat Spam, foarte periculos pentru „comunitate”. Astfel de acțiuni de cenzură sunt abuzive, în orice stat democratic, însă nimeni nu a analizat până acum legalitatea cenzurii pe care o practică Facebook.
Cadrul legislativ nu este respectat
Rețeaua de socializare Facebook a devenit foarte populară în toată lumea, facilitând comunicarea între utilizatorii care o pot folosi gratuit. Cu toate că orice companie își poate rezerva dreptul de a stabili reguli proprii, atunci când desfășoară activități economice pe teritoriul unui stat trebuie să respecte legile și Constituția fiecărui stat.
Constituția României garantează libertatea de exprimare, iar cât timp Meta oferă utilizatorilor, chiar și gratuit, o platformă de comunicare în spațiul public, ar trebui să respecte principiile constituționale. Ștergerea abuzivă a unor mesaje despre care nu se poate demonstra în niciun fel că au legătură cu infracțiuni sau cu propaganda de orice fel este o încălcare a Constituției României.
Chiar dacă accesul la rețeaua de socializare este oferit gratuit, Meta încasează bani din contracte de publicitate, în baza numărului mare de utilizatori pe care îi are. Astfel, activitatea economică pe care o derulează compania multinațională Meta în România trebuie să se supună cadrului legislativ din țara noastră, chiar dacă nu există reprezentanță a platformei de socializare înregistrată la Registrul Comerțului din România.
Ceva nu funcționează în noua tehnologie de cenzură pentru securitate cibernetică. Plăcinta era deja mâncată, de o săptămână, când Facebook a anunțat că a șters mesajul care „încalcă standardele comunității”.