TAXA ● Doar 3 instalaţii pentru stabilirea normei de poluare
Autorităţile au scăzut taxa de poluare auto pentru maşinile mai vechi,
însă obligă oamenii să facă testul de rulare pentru a stabili
cantitatea de CO2 emisă de maşina pe care vor să o înmatriculeze.
Testul costă în jur de 600 de euro.
TAXA ● Doar 3 instalaţii pentru stabilirea normei de poluare
Autorităţile au scăzut taxa de poluare auto pentru maşinile mai vechi, însă obligă oamenii să facă testul de rulare pentru a stabili cantitatea de CO2 emisă de maşina pe care vor să o înmatriculeze. Testul costă în jur de 600 de euro.
Testul de rulare pentru a măsura gradul de poluare al maşinii ce se efectuează la Registrul Auto Român costă 2.100 de lei (567 de euro) pentru maşinile pe benzină şi 2.300 de lei (621 de euro) pentru cele diesel, ne-a explicat Lorena Stroe, directorul biroului de presă al Registrului Auto Român (RAR). Mai mult, acestea sunt preţurile actuale, însă pe viitor acestea se pot majora. De la 1 iulie 2008, pentru înmatricularea maşinilor proprietarul trebuie să plătească o taxă de poluare auto. Această taxă se stabileşte în funcţie de norma de poluare, de coeficientul de depreciere a maşinii, de capacitatea cilindrică şi, nu în ultimul rând, de emisiile de noxe şi de CO2. Proprietarul maşinii are de ales între a merge la RAR să facă testul sau să meargă la importator să vadă ce cantitate de CO2 emite maşina din dotare, însă acesta nu poate trece respectivele date în cartea tehnică a maşinii.
PROBLEMĂ. În prezent, la nivel naţional sunt trei aparate de măsurat gradul de poluare. "Sunt trei aparate în România care pot stabili norma de poluare şi cantităţile de noxe emise de o maşină. Unul este la reprezentanţa RAR din Voluntari, unul este la uzina de la Dacia şi altul la Ford. Pe viitor, cred că din 2009, vom achiziţiona un aparat performant, foarte scump, care se ridică la standardele europene, cu care vom putea măsura gradul de poluare şi pentru maşinile Euro5", ne-a explicat Lorena Stroe. Mai mult, ritmul de lucru cu aceste aparate este unul cam lent deoarece un aparat are capacitatea de a rezolva trei maşini pe zi. "Testul de măsurare a gradului de poluare este unul complicat. Acesta durează o zi sau două, în funcţie de maşină. De regulă, vine omul, lasă maşina la noi, şi vine a doua zi şi o ia. Sperăm ca din 2009, cu aparatul cel nou, capacitatea să crească la şase maşini pe zi", ne-a spus Lorena Stroe.
DILEMĂ. Cei care au realizat noua modalitate de calcul a taxei de poluare auto au spus că ştiu despre problemele existente la maşinile Euro 3 deoarece o parte dintre acestea au trecute în cartea maşinii cantităţile de noxe, respectiv CO2 emise, altele nu. Specialiştii în domeniu spun cu totul altceva. "Din 1998 constructorii de maşini trec în cărţile tehnice ale maşinilor cantităţile de noxe emise în atmosferă. Adică o maşină care se încadrează într-o anumită normă de poluare, automat emite o cantitate de noxe ştiută. Aceste norme de poluare au fost realizate în urma unor studii bine documentate şi analizate. Este o anomalie ceea ce au spus autorităţile cu privire la faptul că unele maşini au trecută cantitatea de noxe emise în atmosferă şi altele nu. De asemenea, o altă anomalie este cea cu privire la anul de fabricaţie, care joacă un rol foarte important în stabilirea nivelului taxei de poluare. Anul de fabricaţie nu are treabă cu norma de poluare. Fiecare marcă de maşină montează pe autovehicule un anumit tip de motor, care poluează la fel şi la cele fabricate în 2001 şi la cele fabricate în 2007", ne-a explicat Radian Tufă, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, fostul director al Registrului Auto Român. Acesta ne-a mai spus că cei de la RAR pot rezolva problema pe loc, deoarece au datele furnizate de producători.
Autorităţile au scăzut taxa de poluare auto pentru maşinile mai vechi, însă obligă oamenii să facă testul de rulare pentru a stabili cantitatea de CO2 emisă de maşina pe care vor să o înmatriculeze. Testul costă în jur de 600 de euro.
Testul de rulare pentru a măsura gradul de poluare al maşinii ce se efectuează la Registrul Auto Român costă 2.100 de lei (567 de euro) pentru maşinile pe benzină şi 2.300 de lei (621 de euro) pentru cele diesel, ne-a explicat Lorena Stroe, directorul biroului de presă al Registrului Auto Român (RAR). Mai mult, acestea sunt preţurile actuale, însă pe viitor acestea se pot majora. De la 1 iulie 2008, pentru înmatricularea maşinilor proprietarul trebuie să plătească o taxă de poluare auto. Această taxă se stabileşte în funcţie de norma de poluare, de coeficientul de depreciere a maşinii, de capacitatea cilindrică şi, nu în ultimul rând, de emisiile de noxe şi de CO2. Proprietarul maşinii are de ales între a merge la RAR să facă testul sau să meargă la importator să vadă ce cantitate de CO2 emite maşina din dotare, însă acesta nu poate trece respectivele date în cartea tehnică a maşinii.
PROBLEMĂ. În prezent, la nivel naţional sunt trei aparate de măsurat gradul de poluare. "Sunt trei aparate în România care pot stabili norma de poluare şi cantităţile de noxe emise de o maşină. Unul este la reprezentanţa RAR din Voluntari, unul este la uzina de la Dacia şi altul la Ford. Pe viitor, cred că din 2009, vom achiziţiona un aparat performant, foarte scump, care se ridică la standardele europene, cu care vom putea măsura gradul de poluare şi pentru maşinile Euro5", ne-a explicat Lorena Stroe. Mai mult, ritmul de lucru cu aceste aparate este unul cam lent deoarece un aparat are capacitatea de a rezolva trei maşini pe zi. "Testul de măsurare a gradului de poluare este unul complicat. Acesta durează o zi sau două, în funcţie de maşină. De regulă, vine omul, lasă maşina la noi, şi vine a doua zi şi o ia. Sperăm ca din 2009, cu aparatul cel nou, capacitatea să crească la şase maşini pe zi", ne-a spus Lorena Stroe.
DILEMĂ. Cei care au realizat noua modalitate de calcul a taxei de poluare auto au spus că ştiu despre problemele existente la maşinile Euro 3 deoarece o parte dintre acestea au trecute în cartea maşinii cantităţile de noxe, respectiv CO2 emise, altele nu. Specialiştii în domeniu spun cu totul altceva. "Din 1998 constructorii de maşini trec în cărţile tehnice ale maşinilor cantităţile de noxe emise în atmosferă. Adică o maşină care se încadrează într-o anumită normă de poluare, automat emite o cantitate de noxe ştiută. Aceste norme de poluare au fost realizate în urma unor studii bine documentate şi analizate. Este o anomalie ceea ce au spus autorităţile cu privire la faptul că unele maşini au trecută cantitatea de noxe emise în atmosferă şi altele nu. De asemenea, o altă anomalie este cea cu privire la anul de fabricaţie, care joacă un rol foarte important în stabilirea nivelului taxei de poluare. Anul de fabricaţie nu are treabă cu norma de poluare. Fiecare marcă de maşină montează pe autovehicule un anumit tip de motor, care poluează la fel şi la cele fabricate în 2001 şi la cele fabricate în 2007", ne-a explicat Radian Tufă, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, fostul director al Registrului Auto Român. Acesta ne-a mai spus că cei de la RAR pot rezolva problema pe loc, deoarece au datele furnizate de producători.
Înmatriculări pe bandă
Cele 60.000 de maşini noi înmatriculate în România în primele două luni ale anului au poziţionat ţara noastră pe locul 12 în Europa, din punctul de vedere al înmatriculărilor, după ce la finele lui 2007 piaţa locală s-a clasat pe poziţia a noua, cu 366.818 de unităţi, potrivit Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA). "Mai mult de jumătate din numărul total de autovehicule înregistrate anul trecut în România au fost second-hand, a declarat Maria Boghian, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Societăţilor de Dezmembrări Auto. 60% dintre maşini au vechimea între 4 şi 10 ani, 39% dintre autoturismele uzate au mai puţin de 4 ani vechime, iar 1% dintre vehicule au peste 10 ani vechime.
Taxa de poluare auto
Autotităţile române au modificat pentru a treia oară modalitatea de calcul a taxei auto astfel încât aceasta să fie pe placul comisarilor europeni. În prezent, proiectul de ordonanţă ce conţine noua modalitate de calcul se află în dezbatere publică. Noua lege va fi suspusă dezbaterii într-o audiere publică, în care fiecare cetăţean interesat are posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere. Audierea va fi organizată de organizaţia neguvernamentală Advocacy Academy joi, 10 aprilie, ora 11:00, în Sala Nicolae Iorga din Palatul Parlamentului.
Citește pe Antena3.ro