Hai să te plimb cu bicicleta! După ce a vizitat pista de biciclete care va lega Vama Veche de Bulgaria, Elena Udrea a găsit soluţia ideală pentru a suplini lipsa infrastructurii rutiere. Turiştii străini vor fi invitaţi să exploreze Grădina Carpatină folosind Reţeaua Naţională de Trasee Cicloturistice, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern, postat, în dezbatere publică, pe site-ul instituţiei.
Reţeaua ar urma să fie alcătuită din totalitatea căilor terestre de comunicaţie din România marcate pentru circulaţia cu bicicleta în scop turistic. Astfel, lipsa infrastructurii rutiere nu ar mai reprezenta o problemă pentru turiştii străini, care vor fi invitaţi să dea pedale.
Ciclotraseele vor fi clasificate după mai multe criterii, fiind naţionale, regionale şi locale, de şosea şi de munte, iar în funcţie de nivelul de dificultate, traseul poate fi lejer, mediu, dificil şi expert. Utilizarea ciclotraseelor este liberă şi nu poate fi supusă plăţii de tarife sau taxelor de acces sau tranzit.
Traseele pe unde turiştii se vor putea plimba cu bicicletele trebuie să aibă un caracter cât mai pitoresc din punct de vedere peisagistic şi trafic motorizat cât mai redus. De asemenea, drumul trebuie să fie lat, astfel încât să permită circulaţia în dublu sens, în condiţii de siguranţă şi confort, ţinând cont şi de necesităţile de depăşire şi de eventuala prezenţă pe biciclete a bagajelor şi remorcilor de până la 1 m lăţime.
Itinerarul ciclotraseelor se alege astfel încât să străbată pe cât posibil: zonele centrale, zonele comerciale, administrative şi de servicii, perimetrele de interes turistic direct sau indirect, zonele verzi sau zonele rezidenţiale liniştite. Lungimea ciclotraseelor se alege astfel încât durata normală de parcurgere să fie: 5-12 zile în cazul celor de rang naţional; 2-5 zile în cazul celor de rang regional; maximum o zi în cazul celor de rang local.
Ciclotraseele vor fi marcate şi vor avea un punct de start şi unul de final, acestea fiind accesibile cu mijloace de transport public. Marcajele cicloturistice au ca şi culori de bază verde închis pe fond alb. Pentru gradul de dificultate, autorităţile vor folosi culoarea albastră pentru lejer, roşu pentru mediu, negru pentru dificil, bicolor galben-negru în caroiaj pentru expert.
Ciclotraseele de şosea de rang naţional se intersectează multiplu între ele şi se conectează cu ciclotraseele din ţările vecine şi intră în compunerea unor ciclotrasee internaţionale inclusiv a magistralelor cicloturistice transeuropene din reţeaua EuroVelo. Pentru identificare, administrare şi promovare, fiecărui ciclotraseu i se atribuie temă, denumire, siglă şi indicativ. Realizarea de ciclotrasee noi sau modificarea semnificativă sau desfiinţarea celor existente, atât ca itinerar, cât şi ca mod de marcare şi amenajare, se avizează de comisiile judeţene şi se aprobă de autoritatea publică centrală, respectiv MDRT.
Consiliile judeţene vor înfiinţa comisii judeţene de trasee cicloturistice în termen de 90 de zile de la data publicării acestei HG în MO, urmând ca în 120 de zile să fie constituit registrul naţional al traseelor cicloturistice la nivelul autorităţii publice centrale în domeniul turismului şi registrele judeţene ale traseelor cicloturistice la nivelul consiliilor judeţene.
Evidenţa traseelor cicloturistice se ţine în teritoriu de consiliile judeţene şi la nivel central de autoritatea publică centrală în domeniul turismului.
Proiectarea, marcarea, monitorizarea şi întreţinerea ciclotraseelor se fac din fondurile alocate, în acest sens din bugetul consiliilor judeţene şi, în completare, din alte fonduri publice sau private, interne sau externe.
Amenzi pentru blocarea accesului pe piste
Promovarea unor trasee cicloturistice nemarcate sau marcate, dar neomologate, precum şi neorganizarea comisiilor judeţene de trasee cicloturistice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 10.000 şi 20.000 de lei. Neefectuarea lucrărilor necesare de monitorizare, amenajare şi întreţinere a ciclotraseelor omologate constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 4.000 şi 8.000 de lei. Împiedicarea sau tulburarea, fără drept, a accesului şi circulaţiei cicloturiştilor pe ciclotrasee omologate se sancţionează cu amendă cuprinsă între 5.000 şi 12.000 de lei. Amenda poate fi aplicată de personalul anume împuternicit al autorităţii publice centrale în domeniul turismului, precum şi de primar şi de preşedinţii consiliilor judeţene.