Investitiile straine au scazut in ianuarie de la 376 milioane de euro la 23 de milioane de euro, in picaj cu 95% fata de aceeasi luna a anului trecut, potrivit unui raport al Bancii Nationale a Romaniei (BNR).
Cifra este dezastruoasa si arata practic o 'inghetare' aproape de zero. Conform datelor publicate, participatiile la capital consolidate cu pierderea neta estimata au insumat 130 de milioane de euro, in timp ce creditele intra-grup au inregistrat o valoare negativa de 107 milioane de euro net. Acest lucru inseamna, de fapt, ca firmele straine prezente in Romania s-au multumit practic sa aduca bani de acasa pentru a compensa pierderile, in vreme ce in alte cazuri, subsidiarele din Romania au inceput sa nu mai primeasca credite de la multinationalele-mama.
Tabloul dezastrului
Cel mai ridicat nivel al investitiilor straine directe s-a inregistrat in anul 2008 – 9,496 miliarde de euro. Intre 2003 si 2006 Romania a inregistrat in fiecare an cresteri ale investitiilor straine, acestea ajungand la 5,183 miliarde de euro in 2004, la 5,213 miliarde de euro in 2005 si 9,056 miliarde de euro in 2006. In 2007 a avut loc o scadere a ritmului pana la 7,25 miliarde de euro. Acesta a fost urmat de o crestere la nivelul record din 2008.
De cand a venit criza, insa, indicatorul a aratat tot mai rau: 3,48 miliarde de euro in 2009 si 2,2 miliarde de euro in 2010.
Statul se confrunta cu plecarea Nokia, dar spera sa compenseze din acest an cu intrarea in productia a modelului B-Max la uzina craioveana a Ford. Compania americana, care trebuia sa ajunga la o productie de 250.000 de automobile in 2011, a tras inca o data teapa statului roman.
Aceasta a semnat un nou acord cu statul roman, iar acum i se va permite ca productia sa inceapa pe scara larga din 2013. Ca urmare a noului acord, Ford va realiza intre 1 ianuarie 2013 si 31 decembrie 2017 o productie de automobile de 810.000 de unitati, iar in urmatorii cinci ani 1,5 milioane de unitati. Executivul a decis ieri injumatatirea ajutoarelor de stat date producatorului american, de la 143 milioane de euro la 75 de milioane.
Din aceasta suma, 38 de milioane de euro sunt destinati productiei de automobile, iar 37 de milioane pentru motoare. Pana in prezent a primit circa 31 de milioane de euro din banii destinati productiei de automobile si inca 5,6 milioane de euro pentru motoare. Pentru a primi ajutorul de stat, Ford se angajeaza la investitii de 618,14 milioane de euro pentru producerea de automobile 250,95 milioane de euro pentru realizarea de motoare.