Benzina este acum de două ori mai scumpă decât în 2006, deşi preţul barilului este mai mic. Dacă în urmă cu nouă ani plăteam doar 3,19 lei pentru un litru de benzină, acum scoatem din buzunar 5,53 de lei. Benzinarii din România se uită cu un ochi la cotaţiile barilului şi cu celălat la cursul euro-dolar, însă avansul câştigat de moneda europeană nu justifică nici pe departe această diferenţă.
Cotaţia petrolului este în scădere de două luni de zile, dar la pompă nu se vede mare lucru. Chiar dacă benzinăriile au ieftinit benzina, scăderile de preţ sunt mici, de câţiva bani, şi nu reflectă nici pe departe situaţia internaţională. Vineri, un baril de petrol era cotat (Brent) la 48,61 dolari, iar la începutul lunii iunie, mai precis pe 5 iunie, preţul unui baril de ţiţei era 62,16 dolari. La începutul lunii iunie, în România preţul benzinei era de 5,73 lei/litru, iar astăzi este 5,53. Cum se explică această situaţie? Benzinarii spun că petrolul se comercilizează în dolari şi deci preţul benzinei depinde şi de evoluţia monedei europene faţă de dolar. În ultimele două luni, moneda americană s-a apropiat de cea europeană, însă diferenţa nu justifică preţurile imense de la pompă. Pe 5 iunie, un dolar era cotat la 1,1218, iar vineri, 7 august, la 1,0941.
Această situaţie este valabilă în toată Europa, însă este mai accentuată în ţările din Uniunea Europeană care nu au trecut la euro, care au monede mai slabe decât euro şi unde deprecierea se resimte mai tare.
52% din preţ, accize şi taxe
Statul român taxează un litru de benzină cu TVA de 24% plus alte taxe, în special accize, cu 0,461 euro, ceea ce înseamnă că din preţul de 5,53 de lei s t a t u l încasează 2 , 8 7 6 . Companiile petroliere din România au susţinut întot¬deauna că aceste preţuri mari la pompă, comparativ cu alte state, sunt cauzate de taxele mari. Totuşi nu este chiar aşa. În Ungaria, litrul de benzină costă 1,252 euro, iar în Polonia 1,19 euro, în condiţiile în care taxele directe şi indirecte sunt mai mari în Ungaria, unde TVA este 27%, şi aproape similare cu cele din Polonia. În Austria, benzina costă 1,26 euro pe litru (faţă de 1,28 euro în România), în condiţiile în care ponderea taxelor ( directe şi indirecte) este cu puţin mai mică.
Cea mai scumpă benzină raportată la puterea de cumpărare
Datele de la Comisia Euro¬peană arată că în UE sunt opt state care comercializează benzina mult mai ieftină decât în România: Polonia (1,25 euro/litru), Luxemburg (1,27 euro), Lituania (1,22 euro), Letonia (1,22 euro), Ungaria (1,23 euro), Estonia (1,17 euro), Cehia (1,22 euro) şi Bulgaria (1,18 euro). Preţurile includ şi taxele şi impozitele indirecte. Însă dacă ne uităm şi la câştigurile din aceste ţări, observăm că, după bulgari, românii au cea mai scumpă benzină. În Polonia, salariul minim este 409 euro, în Ungaria 333 euro, iar în România, numai 218 euro.