x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Peste 12.000 de persoane, trecute pe linie moartă

Peste 12.000 de persoane, trecute pe linie moartă

de Florina Zainescu    |    21 Mar 2009   •   00:00
Peste 12.000 de persoane, trecute pe linie moartă
Sursa foto: Dragoş Stoica/JURNALUL NAŢIONAL

Ministerul Transporturilor vrea să pună pe liber peste 12.000 de angajaţi din sistemul feroviar, pentru care nu a prevăzut nici o formă de protecţie socială. De la CFR Marfă ar urma să fie concediaţi 32% dintre salariaţi, iar de la CFR Călători şi CFR SA vor pleca 15% şi, respectiv, 13% dintre angajaţi.



În cele trei companii CFR şi în filialele acestora lucrează circa 63.795 de persoane, potrivit datelor Ministerului Finanţelor. Programul de restructurare a sistemului feroviar trimis ieri sindicaliştilor de către Ministerul Transporturilor prevede concedierea a 12.139 dintre acestea. Enorm. Şi surprinzător, dacă ne gândim că luna trecută surse din Ministerul Transporturilor prognozau numai 5.000 de şomeri în sistemul feroviar.

Cei mai mulţi disponibilizaţi vor fi de la CFR Marfă şi filialele ei: 5.949 (31,7%) din cei 18.766 de angajaţi. CFR Călători şi CFR SA, precum şi filialele acestora ar urma să scape ceva mai ieftin. De la CFR Călători Ministerul Transporturilor vrea să dea afară "numai" 2.545 de persoane, adică 14,9% din cei 17.078 salariaţi, în timp ce la CFR SA şi filialele acesteia este prevăzută reducerea numărului de personal cu 3.536 - 12,65% din cei 27.951 de angajaţi. Pe lângă aceştia, trebuie să plece şi 109 persoane de la Societatea de Administrare Active Feroviare, Societatea Feroviară de Turism, Autoritatea Feroviară Română şi Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară. Reducerea de personal se va face prin desfiinţarea unor subunităţi şi restrângeri de activitate. Astfel, vor fi închise unele secţii de circulaţie neinteroperabile, va fi diminuat numărul de subunităţi - staţii de cale ferată, secţii, districte, regulatoare de circulaţie -, se vor anula trenuri de toate rangurile, vor fi desfiinţate centrele de producţie de marfă şi unele revizii de vagoane, se va reduce numărul de staţii tehnice şi de tiraj şi lista continuă.

AMENINŢĂRI CU GREVA
Sindicaliştii de la CFR au luat foc şi ameninţă că vor uza de toate formele legale de protest pentru a menţine locurile de muncă. Ei au fost şocaţi de numărul mare de disponibilizaţi, dar şi de faptul că cei de la minister nu s-au deranjat nici măcar să prevadă o formă de protecţie socială. "În programul de restructurare nu se prevede nici o formă de protecţie socială pentru personalul disponibilizat. Un salariat disponibilizat în această perioadă deosebit de dificilă este un om sacrificat fără nici o perspectivă", a declarat Gheorghe Popa, preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial (FNFMC).

El a precizat că sindicaliştii nu cer majorări de salarii, dar că solicită păstrarea locurilor de muncă şi a sporurilor care se acordă în acest moment angajaţilor de la CFR (două permanente şi cinci, şase, în funcţie de timpul lucrat şi condiţiile de muncă). "I-am comunicat şi ministrului Radu Berceanu că nu acceptăm nici un fel de disponibilizări, mai ales că nici în contractul colectiv de muncă şi nici în bugetul alocat în 2009 nu sunt prevăzute sume compensatorii în caz de disponibilizări. Ministrul nu ne-a precizat care ar fi protecţia socială în acest sens", a explicat Popa.

Liderii organizaţiilor sindicale reprezentative se vor întâlni luni cu directorii generali şi subsecretarul de stat Constantin Axinia pentru a discuta problema restructurării. În cazul în care nu se va ajunge la un acord, feroviarii iau în considerare declanşarea acţiunilor de protest, putându-se ajunge chiar şi la grevă.

Analiză

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat la sfârşitul lunii ianuarie că va urma adoptarea unui plan de restructurări şi disponibilizări la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române (SNCFR). În acest context, sindicaliştii au cerut un tratament nediscriminatoriu între infrastructura feroviară şi cea rutieră, reducerea cheltuielilor în general, nu doar cele cu munca vie, de exemplu cele de exploatare, transferarea unor servicii executate de terţi, cum sunt cele de de pază, de salubrizare, la Căile Ferate. "Am propus, de asemenea, analiza oportunităţii de a absorbi Compania Naţională a unor filiale ale CFR sub formă de direcţii, pentru reducerea aparatului administrativ birocratic, acest pas însemnând reducerea cheltuielilor cu 20%-30%", a declarat preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial.

Statul, principala sursă de şomeri

Companiile şi regiile de stat sunt principalul producător de şomeri din ţara noastră din cauza nerestructurării lor la timp. Până acum, mai multe societăţi de stat au anunţat că vor renunţa la personal, fie prin concedieri, fie prin externalizări de servicii. Romsilva are un plan de concediere a 4.240 de salariaţi până în 2011, Poşta Română a anunţat şi ea că va da afară 500 de oameni în acest an şi va transfera alţi 1.500 către mai multe companii la care au fost externalizate mai multe activităţi. Şi de la Oltchim vor pleca 550 de oameni. Complexul Energetic Turceni va concedia 412 angajaţi, alţi 250 vor părăsi CET Govora, Electrica a anunţat că va da afară 1.725 de oameni, în vreme ce Societatea Naţională a Lignitului Oltenia (SNLO) va pune pe liber 600 de salariaţi. (Daniel Ionaşcu)


×
Subiecte în articol: economic