x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Petroliştii au scumpit nejustificat benzina

0
26 Ian 2011 - 13:48
Petroliştii au scumpit nejustificat benzina Christian Silva /Jurnalul National Verificările autorităţilor relevă existenţa unor nereguli în ceea ce priveşte rezultatele financiare ale companiilor petroliere


148321-.jpgCom­paniile petroliere din România au majorat nejustificat preţurile la car­buranţi în 2010, în condiţiile în care evoluţia cotaţiilor de petrol la bur­­să, cursul valutar şi taxele nu au avut un impact care să reflecte o scum­pire cu 20%, potrivit unui docu­ment guvernamental citat de Media­fax.

Creşterea preţului la carburanţi nu se poate justifica prin povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere, a declarat şi premierul Emil Boc în şedinţa de guvern de miercuri.
Verificările efectuate au indicat că în 2010 preţul la pompă a urcat cu aproximativ 20%, ca urmare a deciziilor consiliilor de administraţie, la nivelul tuturor companiilor verificate, preţurile de desfacere la pompă fiind aproape identice.

Documentul arată situaţia „paradoxală” în care în cursul anului 2009 preţul net al cotaţiilor a evoluat de la 470 dolari/tona benzină, la începutul anului, la 850 dolari/tona, la sfârşitul anului, iar preţul la pompă în România a crescut cu circa 50 bani/litrul. În anul 2010 însă, în condiţiile în care cotaţiile au urcat de la 850 dolari/tonă, la începutul perioadei, la 980 dolari/tonă, la sfârşitul anului, preţul la pompă a crescut cu circa 1 leu/litru.

În ceea ce priveşte evoluţia cotaţiilor de bursă pentru ţiţei, ca materie primă de bază, s-a constatat că, la începutul anului 2010, cotaţia de referinţă la New York a fost de 80 de dolari pe baril, pentru ca la 15 decembrie 2010, petrolul să fie tranzacţionat la circa 90 de dolari.
Mai mult, ponderea taxelor în preţ a scăzut de la 52,5% la 49,8%, chiar dacă TVA a urcat la 24%.
În ceea ce priveşte evoluţia raportului de schimb dolar/leu se arată că la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultând „o creştere ne­sem­nificativă, de natură să nu justifi­ce creşterea de circa 20% a preţului la pompă”.

„Acciza la benzină a crescut doar cu 3% în 2011 faţă de 2010, astfel că, luând în calcul şi evoluţia cursului valutar, nu se justifica o creştere cu 20% a preţului la pompă”, potrivit Guvernului.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt Petrom, Rompetrol şi Lukoil.
Un român plăteşte la pompă 1,17 euro pe un litru de benzină, pe când un austriac dă 1,28 euro pe acelaşi sortiment, în condiţiile în care accizele sunt cu 32% mai mici, potri­vit datelor oficiale prezentate de Consiliul Concurenţei.

Transportatorii acuză benzinarii că preţul carbu­ran­ţilor a urcat anul trecut şi la începutul acestui an cu peste 30%, în condiţiile în care barilul de ţiţei este acum în jur de 90 de dolari faţă de maximul de 147 de dolari din vara lui 2008. Cu toate acestea, carburanţii costă acum mai mult decât nivelurile de atunci. Companiile petroliere dau vina în principal pe deprecierea monedei faţă de dolarul american, majorarea accizelor şi creşterea din vară a TVA de la 19% la 24%.

În schimb, şoferii şi transportatorii spun că în ritmul actual combustibilii vor costa mai mult decât în statele vestice, atunci când accizele vor ajunge la media europeană. Pe de altă parte, în afară de Petrom, care beneficiază de redevenţe fixe, până în 2014 nici o altă companie străină prezentă pe piaţă, respectiv Rompetrol (deţinută de KazMunaiGaz) şi Lukoil, nu are profit.

Din 20 decembrie, şoferii ne­mul­ţumiţi au început să facă proteste împotriva benzinarilor, blocând staţiile sau alimentând puţin şi plă­tind cu mărunţiş. În zilele de 17, 18 şi 19 ianuarie a avut loc şi un „boicot” la pompe. De circa două luni circulă pe internet tot felul de mesaje care în­deamnă la proteste şi la boicot din par­tea populaţiei împotriva pe­troliştilor. Pagina de Facebook a ne­mulţumiţilor are 10.082 de membri. Premierul Emil Boc a cerut Consiliu­lui Concurenţei şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) să verifice companiile petroliere. Consiliul Concurenţei a transmis iniţial că nu are indicii că ar fi o înţelegere între companiile petroliere.

Zilele trecute, Petrom şi Rom­pe­trol au redus preţul carburanţilor cu 4 bani pe litru, respectiv 3 bani, după eliminarea „taxei pe litru”, în valoare de un cent american. Aceasta a fost instituită în 2000, iar sumele strânse au compensat la buget datoriile de 647 de milioane de dolari acumulate de Compania Română de Petrol.

Suspiciunea Fiscului: evaziunea fiscală
Agenţia  Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va declanşa o in­specţie fiscală generală la compa­niile petroliere. Suspiciunea care planează asupra firmelor din profil este cea de evaziune fiscală.
„Deşi preţurile au crescut, cheltuielile com­paniilor petroliere au rămas constante sau nu s-au majorat semnificativ. Vom analiza venitu­rile şi profiturile acestor firme, pentru că, teoretic, orice majorare de preţ ajunge în profit şi ar trebui să se reflecte şi în creşterea impo­zitelor pe care statul le colectează din impozitul pe profit”, a declarat Dragoş George Bogdan, vice­pre­şe­dinte ANAF.
El a mai precizat că ins­pecţia fiscală generală va verifica dacă structura cheltuielilor din bilanţ nu este încărcată prin costuri nejustificate, pentru reducerea pro­fitului real, precum şi cauza pier­derii fiscale declarate.
• Daniela Ivan

Citeşte mai multe despre:   pret benzina,   proteste benzina

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Euler Hermes: Pandemia ar putea amâna trecerea României în rândul economiilor cu venituri mari

Euler Hermes: Pandemia ar putea amâna trecerea României în rândul economiilor cu venituri mari
Îniţial se prognoza că România va face tranziţia către grupul ţărilor cu venituri medii mari cel târziu în 2026, dar criza provocată de Covid-19 întârzie în acest moment prognoza cu încă un an, arată o a...

Preţurile, instabilitatea politică și impredictibilitatea cursului sunt provocări pentru afaceri

Preţurile, instabilitatea politică și impredictibilitatea cursului sunt provocări pentru afaceri
Creşterea costurilor la materiilor prime, instabilitatea politică, avansul costurilor de transport şi impredictibilitatea cursului valutar sunt, în opinia oamenilor de afaceri, principalele provocări din 2022,...

Bitcoinul revine la 57.000 de dolari după selloff

Bitcoinul revine la 57.000 de dolari după selloff
Luni, preţul unui Bitcoin ajungea la 57.100 dolari la ora 16.45, în creştere cu 5% în ultimele 24 de ore, potrivit datelor agregate de CoinMarketCap, după ce principala criptomonedă la nivel mondial a scăzut...

Francul elvețian urcă la maximul ultimilor șase ani. La București rămâne în zona maximului istoric

Francul elvețian urcă la maximul ultimilor șase ani. La București rămâne în zona maximului istoric
Banca Națională a Elveției nu mai stă în calea aprecierii francului, potrivit datelor publicate luni, într-o schimbare care a atras atenția, astfel că moneda, socotită de refugiu, a atins cel mai ridicat nivel...

Beneficiile pentru angajați au scăzut DRAMATIC în 2020

Beneficiile pentru angajați au scăzut DRAMATIC în 2020
Beneficiile extrasalariale pentru angajaţi s-au diminuat cu 95% în 2020, comparativ cu anul anterior. Situața a devenit mai grabă în 2021 când acestea nu au mai fost acordate deloc, arată o analiză a...

Estimările oamenilor de afaceri români pentru 2022: instabilitate politică, criză economică, deprecierea leului

Estimările oamenilor de afaceri români pentru 2022: instabilitate politică, criză economică, deprecierea leului
Oamenii de afaceri români cred că anul viitor va continua instabilitarea politică, criza economică se va adânci, iar leul se va devaloriza în raport cu euro.  Totodată, 26,8% spun că nu au avut...

Pandemia de COVID-19 amână ajungerea României printre statele cu venituri mari

Pandemia de COVID-19 amână ajungerea României printre statele cu venituri mari
Deși prognozele inițiale arătau că România va ajunge printre statele cu venituri medii mari până în 2026, criza economică generată de pandemia de COVID-19 amână această tranziție cu un an, arată o...

Anunțul lui Sorin Grindeanu despre autostrada Sebeș - Turda

Anunțul lui Sorin Grindeanu despre autostrada Sebeș - Turda
Lotul 2 al autostrăzii Sebeș - Turda va fi dat în circulație, marți, după finalizarea unor lucrări minore. Vor fi însă restricții de circulație pe o porțiune de un kilometru, unde se va merge...

Construcțiile pe val. Creșteri de peste 25% la clădirile de locuințe în primele 10 luni din 2021

Construcțiile pe val. Creșteri de peste 25% la clădirile de locuințe în primele 10 luni din 2021
Autorizaţiile de construcție pentru clădiri rezidenţiale a crescut cu 25,3%, în primele 10 luni din acest an, raportat la aceeași perioadă din 2020, arată datele INS.  În perioada 1 ianuarie -...

Dosarul preturilor de transfer – importanța acestuia și caracteristicile unui dosar bun

Dosarul preturilor de transfer – importanța acestuia și caracteristicile unui dosar bun
Dosarul prețurilor de transfer este un document care se întocmește pentru tranzacțiile dintre companiile aparținând aceluiași grup de companii și pentru tranzacțiile dintre o companie și sediul permanent al...

APIA plătește 1,26 miliarde de euro pentru fermieri

APIA plătește 1,26 miliarde de euro pentru fermieri
În cadrul Campaniei de plăţi în avans pentru beneficiarii care au depus Cerere unică de plată în anul 2021 au fost declarați eligibili 745.155 de fermieri. Aceștia vor primi în total 1,26...

Consiliul Fiscal: Construcţia bugetului pentru anul 2022 va fi un test sever

Consiliul Fiscal: Construcţia bugetului pentru anul 2022 va fi un test sever
Consiliul Fiscal consideră că structura bugetului pentru anul 2022 va fi un test sever având în vedere necesitatea de a concilia gestionarea situaţiilor foarte dificile cu care se confruntă România (criza...

Comercianţii trebuie să îşi conecteze casele de marcat la sistemul ANAF până pe 30 noiembrie

Comercianţii trebuie să îşi conecteze casele de marcat la sistemul ANAF până pe 30 noiembrie
Comercianţii mai au timp până la 30 noiembrie pentru conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare al ANAF. Velin Ganev, direc­tor...

Capcane monetare și inflaționiste

Capcane monetare și inflaționiste
CHICAGO – Creșterile de prețuri în Statele Unite se răspândesc peste toate bunurile și serviciile, iar inflația poate fi observată și în sectoare de afaceri cu o bază largă, cum ar fi transportul, energia...

Tribunalul București dă undă verde judecării falimentului CITY Insurance

Tribunalul București dă undă verde judecării falimentului CITY Insurance
Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) începe astăzi plățile către păgubiții CITY Insurance care au depus până la această dată cereri de plată. Potrivit plafonului de garantare reglementat de Legea nr....
Serviciul de email marketing furnizat de