Criza a lovit puternic în acest an piaţa auto. Înmatriculările de automobile noi au căzut cu 60% în primul trimestru, la 29.121 de unităţi, în timp ce înregistrările de maşini rulate au avansat cu 80%, la 76.788 de unităţi. În martie s-au înmatriculat puţin peste 8.000 de automobile noi şi aproape 53.000 de maşini second-hand.
Situaţia este invers faţă de anul trecut, când în primul trimestru se înmatriculaseră 74.036 de maşini noi şi doar 42.716 automobile second-hand. În luna martie, intrările în circulaţie ale maşinilor noi au scăzut cu aproape 65%, de la 23.112 autoturisme în martie 2008 la 8.123 de unităţi în luna corespunzătoare din acest an, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise şi înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).În cazul maşinilor rulate, înregistrările au crescut de trei ori şi jumătate în a treia lună a acestui an, la 52.897 de unităţi, în condiţiile în care în martie 2008 au intrat în circulaţie 14.708 automobile second-hand.
REVIRIMENT TIMID
Comparând datele aferente lunii martie cu cele din februarie, se observă totuşi o uşoară creştere a înmatriculărilor de autoturisme noi (+13%), de la 7.183 de unităţi la 8.123 de exemplare. Majorarea este însă nesemnificativă dacă ne uităm la numărul maşinilor second-hand. Piaţa maşinilor rulate a crescut de trei ori în martie, comparativ cu februarie, de la 17.950 de unităţi la 52.897 de unităţi.
NOU VERSUS VECHI
Statisticile DRPCIV arată că cea mai bine vândută marcă, pe segmentul autoturismelor noi, a fost Dacia, care a totalizat 7.012 unităţi în primul trimestru, în scădere cu 67% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Clasamentul celor mai bine vândute maşini noi este completat de Volkswagen, cu 3.530 de unităţi (-37,5%) şi de Skoda, cu 2.241 de înmatriculări (-67%).
Volkswagen este, de asemenea, cea mai bine vândută marcă de pe piaţa second-hand, cu 22.291 de unităţi în primul trimestru, dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pe poziţia a doua urmează Opel, cu 16.204 exemplare, dublu faţă de primul trimestru din 2008, iar pe locul al treilea s-a clasat Ford, cu 8.614 maşini, în creştere cu 84,6%.
Anul trecut, înregistrările de autoturisme noi din România au scăzut cu 8,6%, la circa 285.500 de unităţi, în timp ce pe segmentul maşinilor rulate a fost înregistrată o creştere de aproape 150%, la un nivel-record, de peste 300.000 de maşini.
Majoritatea maşinilor vechi înmatriculate în România provin din germania sau din celelalte state ale Uniunii Europene.
1,5 miliarde de euro ajutor de stat
Guvernul va acorda un pachet de garanţii de stat în valoare totală de peste 1,5 miliarde euro, în principal firmelor din industria auto, energie, construcţia de locuinţe şi sectorul petrochimic.
"Au fost stabilite liniile mari ale politicii ajutorului guvernamental, pe domenii de activităţi, iar suma estimată a întregii scheme de garanţii de stat depăşeşte 1,5 miliarde euro, incluzând sprijinul pentru companiile Ford şi Renault. Bugetul total pregătit pentru garanţii de stat este de circa 6 miliarde lei", au declarat surse guvernamentale citate de Mediafax.
Detaliile sprijinului guvernamental vor fi stabilite în următoarele săptămâni, după ce Executivul va verifica dacă aceste măsuri nu contravin normelor UE în domeniul ajutorului de stat.
Premierul Emil Boc a anunţat, în luna martie, că Guvernul lucrează la un pachet complet de ajutoare şi garanţii de stat care să fie acordate companiilor din România în concordanţă cu normele europene, pentru domenii considerate ca având un efect multiplicator în economie, precum industria auto, agricultura, siderurgia, industria chimică.
La finalul anului trecut, Guvernul a introdus o schemă de ajutor de stat valabilă pentru perioada 2009-2013, cu un buget de un miliard euro, pentru firme care realizează o investiţie iniţială de peste 30 milioane euro şi creează cel puţin 300 noi locuri de muncă.
Tot atunci, Executivul a decis să acorde ajutoare de stat cuprinse între 15,4 milioane euro şi 37,4 milioane euro către Automobile Dacia, deţinută de Renault, şi patru furnizori de componente auto, pentru susţinerea şi diversificarea producţiei.
Pe lista companiilor care vor beneficia de sprijinul statului au fost incluse producătorul Automobile Dacia (care va primi un ajutor de stat în cuantum de 15,4 milioane euro) şi furnizorii Delphi Diesel Systems Romania (24,7 milioane euro), KS Atag Romania (27,9 milioane euro), Calsonic Kansei Romania (17,9 milioane euro) şi Honsel (37,4 milioane euro), au declarat sursele citate.
Grupul american Ford a cerut BEI un împrumut de 400 milioane euro pentru investiţii la uzina din Craiova, cu garanţii de stat din partea Guvernului, iar Renault a solicitat ajutoare de stat de aproape 70 milioane euro, pentru centrul tehnic RTR de la Titu şi pentru furnizori ai Dacia şi Nissan, precum şi o garanţie de 100 milioane euro.