x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Piaţa de carte din România, cea mai slabă din UE

0
Autor: Giulia Anghel 30 Mai 2019 - 13:50
Piaţa de carte din România, cea mai slabă din UE Victor Stroe


Afacerile editurilor și ale comercianților de cărți de pe piața autohtonă sunt estimate la circa 100 de milioane de euro anual, și aici sunt incluse atât materialele didactice, cât și vânzările prin chioșcurile de ziare. Deși banii par mulți la prima vedere, suma medie alocată de un român pentru achiziționarea unei cărți este de doar 3 euro pe an. În plus, librăriile lipsesc cu desăvârșire în mediul rural, și chiar din multe orașe ale țării. Mai grav este faptul că unul din cinci români nu a citit niciodată o carte.

 

În România există circa 1.000 de edituri, 350 de comercianți și aproape 5.000 de angajați, potrivit unui studiu KeysFin. Aproximativ 50% din librării și edituri se află în București, unde derulează două treimi din afacerile  la nivel național.

„Cifrele trebuie puse în context pentru că, deși par mari, România este pe ultimul loc în UE. Comparativ, deși populația Sloveniei este cât cea a Bucureștiului, vânzările sunt de 75 de milioane de euro, în timp ce piața noastră de carte are o bază de 60 milioane de euro. Ungaria are vânzări anuale de 130 de milioane de euro și sub 10  milioane de locuitori”, ne-a explicat Mihai Mitrică, director executiv al Asociației Editorilor din România.

 

Cărțile pentru copii, pe val

Segmentul de ficțiune contină să domine piața, urmat îndeaproape de non ficțiune, aflat în creștere accentuată. Cărțile de dezvoltare personală, educație, economie, cooking sunt tot mai căutate. Traducerile reprezintă peste jumătate din vânzări.

Vânzările de cărți pentru copii au luat avânt în ultimii ani și reprezintă astăzi circa 25% din piață. Motivele creșterii se regăsesc în faptul că învățământul este deficitar, iar părinții încearcă să suplinească lipsurile școlii. În ceea ce privește literatura română clasică, vânzările nu sunt spectaculoase întrucât elevii de astăzi sunt diferiți, înțeleg mai greu scrierile din urmă cu câteva decenii și pentru a-i determina să citească autori clasici este nevoie ca profesorii să găsească o altfel de abordare.

 

„Dacă elevii nu sunt educați să citească, nu vor deveni cumpărători de carte și nici nu vor avea acces la slujbe bine plătite” Mihai Mitrică, director executiv AER

 

Cărțile electronice, doar 1% din piață

Comerțul de cărți pe internet reprezintă peste 20% din total. Creșterea este impulsionată de discounturile mari practicate de site-uri, de diversitatea ofertelor și de ușurința cu care pot fi comparate prețurile. Și cartea electronică s-a dezvoltat în ultimii ani sub forma audio book-urilor și a e-book-urilor. Cu toate astea, vânzările se mențin la un nivel scăzut, ajungând la circa 600.000 de euro anual, ceea ce reprezintă sub 1% din totalul pieței. O explicație se regăsește în faptul că TVA-ul este de 19% la formatul electronic, în timp ce pentru cărțile tipărite, manualele școlare, ziare și reviste, cota este de 5%.  Și asta în pofida faptului că, la 2 octombrie 2018, Consiliul UE a adoptat un amendament la Directiva 2006/112/EC prin care stabilit aplicarea cotelor reduse de TVA în statele membre și la publicațiile digitale. Totuși, lucrurile s-au schimbat în ceea ce privește comportamentul cititorilor. Comparativ cu anii 2000, când erau preferate ofertele de cărți vândute la pachet cu ziarele datorită prețurilor mai mici, acum persoanele care achiziționează cărți online sunt mai informați și le cumpără fie în scop educațional, fie pentru recreere.

 

Lipsa librăriilor

Librăriile se găsesc astăzi doar în orașele mari, în timp ce în localitățile de mărime medie sau mică, și în mediul rural sunt inexistente. „Nu departe de București, în Popești-Leordeni, un oraș cu 50.000 de locuitori, nu este nicio librărie. În general există câte una în fiecare reședință de județ iar în celelalte orașe, pauză. Multe spații care poartă denumirea de librării sunt de fapt papetării și magazine de jucării și au doar un raft-două cu cărți”, ne-a explicat Mihai Mitrică. Numărul de librării a scăzut cu 20% în perioada 2012-2016. În prezent mai există circa 250 de librării în toată țara, iar o treime dintre acestea se află în Capitală. Multe dintre acestea își asigură o bună parte din vânzări prin comercializarea articolelor de papetărie, jucării, obiecte de artă, dar și din activități  adiacente, precum deschiderea de ceainării ori cafenele, organizarea de expoziții sau acțiuni pentru copii.

 

„Aproximativ 42% din elevi sunt analfabeți funcțional și acest lucru are legătură cu lipsa cititului”

 

Circa 1,3 milioane de români cumpără o carte pe parcursul unui an, potrivit datelor Eurostat.

 

Primii 10 jucători dețin 63% din piață

Primii zece jucători reprezentau 63% din piață în 2017, cu afaceri de aproape 300 milioane de lei. Lider în topul comercianților este lanțul de librării Cărturești, cu vânzări de 87 milioane de lei în 2017, iar în funcție de numărul de spații comerciale, pe locul întâi se află Centrul de Librării București (CLB), cu peste 50 de locații. CLB și Diverta au înregistrat afaceri de peste 45 milioane de lei fiecare, urmate de Libris, cu 27,4 milioane de lei și Sedcomlibris, cu 19,7 milioane de lei. Humanitas a avut în 2017 vânzări de 17,5 milioane de lei. Printre cele mai prospere edituri sunt Grupul Editorial Litera, cu o cifră de afaceri de 13,2 milioane de euro în 2017, Grupul Editorial Art, cu 7,7 milioane de euro, Polirom, cu 5,3 milioane de euro, Humanitas, cu 3,6 milioane de euro, Trei, cu 3,3 milioane de euro și Paralela 45, cu 3 milioane de euro.

 

 

 

Citeşte mai multe despre:   piata de carte

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Schimbare importantă pentru Dacia în cadrul grupului Renault

Schimbare importantă pentru Dacia în cadrul grupului Renault
Pentru prima dată de când Gru­pul Renault a preluat marca Dacia, sub conducerea lui Luca de Meo, brandul va avea propriul consiliu de administraţie, alături de Lada, în condiţiile în care sinergiile dintre cele...

Industria de apărare, la limita supraviețuirii

Industria de apărare, la limita supraviețuirii
Galerie Foto Industria de apărare românească se îndreaptă cu pași mari spre colaps, iar sindicaliștii spun că au fost aduși la disperare de indiferența cu care ministrul Economiei Claudiu Năsui tratează problemele...

Cimitirul oilor de la Smârdan - Gelu Cazacioc, trimis în judecată pentru furt de curent

Cimitirul oilor de la Smârdan - Gelu Cazacioc, trimis în judecată pentru furt de curent
Galerie Foto În scandalul sutelor de cadavre de oi îngropate la marginea localității Smârdan în loc să fie incinerate după ce au fost scoase de pe nava eșuată în portul Midia în 2019, apar primele trimiteri în...

Costurile construcțiilor dinamitează piața imobiliară

Costurile construcțiilor dinamitează piața imobiliară
Prețurile materialelor de construcții s-au dublat în ultimele luni, ca efect al pandemiei. Contractele  semnate deja ar trebui să se modifice, pentru că nicio firmă de construcții nu-și mai permite să...

HoReCa cere deconectarea de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021

HoReCa cere deconectarea de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021
Domeniul HoReCa trebuie deconectat de la rata incidenței COVID-19 de la 1 iunie 2021, mai ales că la această dată vor fi vaccinați circa 90% dintre angajați, arată Federaţia Patronatelor din Industria...

Ce trebuie să știi atunci când decizi să schimbi locul de muncă

Ce trebuie să știi atunci când decizi să schimbi locul de muncă
Dacă îți plac provocările sau pur și simplu nu te mai simți confortabil la locul actual de muncă și ai nevoie de o schimbare, atunci cel mai probabil va fi nevoie să depui o cerere de demisie la departamentul de...

Ce cred companiile despre ieșirea din criza economică generată de pandemie

Ce cred companiile despre ieșirea din criza economică generată de pandemie
Circa 46% dintre companiile din România spun că nu sunt afectate de criza economică, iar 60% consideră că în acest an se vor redresa și vor ajunge la nivelul la care se aflau înaintea pandemiei,...

Inflația a scăzut la 3,1% în luna martie 2021. Mâncarea s-a scumpit

Inflația a scăzut la 3,1% în luna martie 2021. Mâncarea s-a scumpit
Inflaţia a scăzut la 3,1% în luna martie 2021, de la 3,2% în perioada precedentă. Produsele nealimentare s-au scumpit cu 4,37%, mâncarea cu 1,59%, iar serviciile cu 2,21%, arată datele Institut...

Traficul cu sturioni sălbatici, tot mai greu de stăpânit

Traficul cu sturioni sălbatici, tot mai greu de stăpânit
Un studiu de piață  privind comerțul cu produse din sturion relevă că aproape o treime din produsele verificate au avut o proveniență ilegală. Realizată de fundația WWF, statistica prezentată oferă...

Sindomet Servcom primește o lovitură cu ranga de un milion de euro pe an

Sindomet Servcom primește o lovitură cu ranga de un milion de euro pe an
Galerie Foto Decizia ministrului Transporturilor de a demola buticurile de la metrou i-a stricat o afacere de peste un milion de euro pe an sindicalistului-șef Ion Rădoi. De la etapa pe răngi, acum s-a trecut la amenințări. În...

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ
Galerie Foto Comenzile curg, fabricile nu pot livra produsele din cauza lipsei unor componente. Aceasta este una din „piesele” relansării economieie mondiale care trebuie să pună în mișcare roțile lanțurilor de...

Indicii BVB la niveluri record: Piaţa de capital ar putea deveni a doua sursă de venituri după salarii

Indicii BVB la niveluri record: Piaţa de capital ar putea deveni a doua sursă de venituri după salarii
Indicii BET şi BET-TR au urcat, în primele 3 luni ale acestui an, cu peste 14%, de la începutul anului.  În ultimele 12 luni creşterile au fost de 46,7% pentru BET şi de 54,4% pentru BET-TR, arată...

Discriminare pe piața muncii. Angajatorii resping aproape jumătate dintre candidații între 45-54 de ani

Discriminare pe piața muncii. Angajatorii resping aproape jumătate dintre candidații între 45-54 de ani
Angajatorii refuză circa 46% dintre candidații între 45-54 de ani, pe motiv de vârstă. Cele mai defavorizate sunt femeile, 63% din  acestea fiind respinse, în timp ce 37% din bărbați nu sunt...

Condiții de eligibilitate pentru un credit nebancar

Condiții de eligibilitate pentru un credit nebancar
Oricine ştie că un credit ne poate ajuta să ne procurăm lucrurile pe care ni le dorim, de la o locuinţă la mașina mult visată, până la acoperirea cheltuielilor personale, atunci când situaţia noastră...

Salariul mediu net a scăzut în februarie 2021

Salariul mediu net a scăzut în februarie 2021
Salariul mediu net a scăzut la 3.365 lei în luna februarie 2021, cu 30 lei (-0,9%) mai mic față de perioada anterioară. Comparativ cu aceeași lună din 2020, acesta a crescut cu 5,1%,...
Serviciul de email marketing furnizat de