Bijuteriile au devenit cea mai la îndemînă metodă de protecţie a investiţiilor şi economiilor. Criza financiară mondială face ca oamenii să îşi retragă banii şi să cumpere bijuterii, pentru că valoarea lor creşte neîncetat în timp.
Bijuteriile au devenit cea mai la îndemînă metodă de protecţie a investiţiilor şi economiilor. Criza financiară mondială face ca oamenii să îşi retragă banii şi să cumpere bijuterii, pentru că valoarea lor creşte neîncetat în timp.
Bijuteriile sînt cele mai populare investiţii pentru protecţia economiilor faţă de inflaţie sau incertitudinile bursiere, imobiliare sau ale cursului leului cauzate de turbulenţele economice din ultimul an. Volatilitatea mare a preţurilor, falimentele de bănci sau ieftinirea mărfurilor fac ca oamenii să îşi retragă banii de pe pieţele de capital şi să-i îndrepte spre bijuterii. "Sînt foarte mulţi oameni cu bijuterii în seifuri pentru protecţie pe vremuri grele", preciza recent Carol Woolton, expert pe bijuterii de la revista britanică Vogue.
De altfel, pe pieţele internaţionale, aurul a ajuns de la 740 de dolari pe uncie în data de 11 septembrie, pînă la 895 dolari, cît se tranzacţiona ieri, aproape 21%.
Criza erodează economiile
Deşi băncile oferă la depozite dobînzi de 11%, inflaţia şi variaţia cursului leului faţă de euro sau dolar erodează puternic economiile. Astfel, în luna iulie inflaţia anuală era de 9,04%. În plus, pe piaţa monetară, dacă în prima zi de tranzacţionare a leului din acest an, 3 ianuarie, leul era la cursul Băncii Naţionale Române (BNR) de 3,5971 lei pentru un euro, ieri paritatea era de 3,6480. Diferenţa este 1,41% numai pe acest an. Dacă mai adăugăm că media cursului leului pe anul 2007 era 3,3373 lei pentru moneda unică europeană, diferenţa pînă la cursul actual este de circa 10%. Plasamentele imobiliare nu mai sînt nici ele la fel de atractive, deoarece preţurile scad, iar cumpărătorii se găsesc din ce în ce mai greu, din cauza normelor mai dure de creditare. Apartamentele vechi s-au ieftinit din ianuarie pînă acum cu 12%-15% în Bucureşti. De asemenea, bursa a scăzut de la începutul acestui an a scăzut cu 40%.Potenţial de creştere
Bijuteriile, cu cît sînt mai de lux, cu atît valoarea lor va creşte în timp. "Dacă ai un clasic Cartier sau Van Cleef din anii 1930 semnat, valoarea lor nu va scădea niciodată", a mai spus Carol Woolton. Investitorii caută, de obicei, obiecte de colecţie, a căror valoare nu se pierde în această perioadă de turbulenţe financiare, iar bijuteriile antice sau cît mai vechi sînt preferate datorită frumuseţii lor intrinseci şi a faptului că sînt rare. În plus, branduri renumite precum Black Starr & Frost, Boivin, Boucheron, Bulgari, Cartier, Janesich, Lacloche, Mauboussin, Raymond Yard, Sterle and Van Cleef & Arpels au avut întotdeauna cerere, potrivit lui Francois Curiel, preşedinte al casei de licitaţii Christie’s şi şef al departamentului internaţional de bijuterii. "Ştim că preţurile mari nu afectează niciodată vînzările, deoarece (bijuteriile – n.r.) sînt considerate investiţii", spune şi Geoffroy Medinger, Brand Director pentru Marea Britanie al Van Cleef & Arpels. Experţii spun că pînă şi bijuteriile simple îşi cresc valoarea în timp, deoarece rezistă foarte bine. Un singur inel sau piatră preţioasă ori semi-preţioasă nu îşi creşte valoarea la fel de repede faţă de cazul cînd sînt un set, de exemplu inel, cercei, pandantiv, eventual brăţară. De asemenea, un inel cu diamant de 100.000 de dolari are mai mult potenţial de "investiţie" faţă de unul de 1.000 de dolari.Valori de zece ori mai mari
Bijuteriile ajung în anumite cazuri să se vîndă la preţuri de pînă la zece ori mai mari faţă de estimările iniţiale, potrivit Forbes. În 1998, la New York a fost oferită spre licitaţie o broşă cu diamant şi safir ce a aparţinut Evei Peron. Preţul estimat la vînzare era de 80.000-120.000 de dolari, dar licitaţia s-a închis la un milion de dolari. În 2005, o perlă a lui Napoleon, cîntărind 302 grame, era previzionată pentru vînzare la 500.000 de dolari, dar s-a adjudecat la 2,5 milioane de dolari. În luna aprilie a acestui an, în plină criză financiară, colierul numit Umm Kulthum, cu 9 rînduri de perle naturale indiene, estimat la 80.000-120.000 de dolari, s-a vîndut în Dubai cu 1,3 milioane de dolari. La 4 septembrie acest an, David Linsley, un investitor britanic, a anunţat crearea primului fond de investiţii specializat în diamante, Sirius Investment Management. Fondul a achiziţionat "dimantul Madiba", numit aşa după titlul de lider de clan al lui Nelson Mandela.Citește pe Antena3.ro