x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Presiuni pentru creşterea salariilor

Presiuni pentru creşterea salariilor

31 Mar 2008   •   00:00
Presiuni pentru creşterea salariilor

ANALIZĂ ● Majorări peste inflaţie şi deprecierea leului
Greva salariaţilor de la Dacia se va încheia inevitabil cu o majorare salarială, chiar dacă nu va fi la nivelul propus de sindicate. Chiar dacă protestele de la Dacia ar putea crea un precedent în rândul salariaţilor din companiile private, România va rămâne în continuare atractivă pentru investitorii străini, deoarece ţara noastră se situează pe penultimul loc în UE în privinţa nivelului salariilor.


ANALIZĂ ● Majorări peste inflaţie şi deprecierea leului
Greva salariaţilor de la Dacia se va încheia inevitabil cu o majorare salarială, chiar dacă nu va fi la nivelul propus de sindicate. Chiar dacă protestele de la Dacia ar putea crea un precedent în rândul salariaţilor din companiile private, România va rămâne în continuare atractivă pentru investitorii străini, deoarece ţara noastră se situează pe penultimul loc în UE în privinţa nivelului salariilor.


Sindicaliştii de la Dacia au intrat de luni, 24 martie, în grevă generală. Ei cer o majorare de 550 de lei în două tranşe, din care 350 de lei de la 1 ianuarie şi 200 de lei de la 1 iunie. Dumitru Costin, liderul Blocului Naţional Sindical, a apreciat că greva celor 9.000 de participanţi generează pierderi de zece milioane de euro pe zi, ceea ce înseamnă până acum pierderi totale de 50 de milioane de euro pentru o săptămână de grevă.

Dacia, în schimb, spune că nu poate oferi o creştere de 64,2%, cât este echivalentul celor 550 de lei, oferta sa fiind de 12%. Dacia a propus o majorare a salariilor cu 144 lei brut, la care să se adauge o primă de 1.020 lei brut, care, dacă ar fi dată lunar, ar însemna 229 lei brut. Pretenţiile angajaţilor vizează şi participarea la profit cu o cotă de 5% -10% din câştigul net al societăţii, mărirea primelor de Paşte şi de Crăciun şi a primei de vacanţă şi a celei pentru Ziua constructorului de maşini, precum şi reduceri de 15% la achiziţionarea de maşini sau piese Renault.


PRESIUNI. Lumea sindicală pare a sta cu ochii pe greva de la Dacia. Salariaţii CFR tocmai au obţinut majorarea veniturilor cu 13%, după ce au ameninţat cu greva generală, cei de la Bergenbier Blaj au obţinut creşterea salariilor cu 15% după o saptămână de grevă generală, iar angajaţii de la Sidex Galaţi strâng de zor semnături pentru declanşarea unei greve generale în care speră să obţină majorarea salariilor cu 25%, dublarea sporului pentru weekend-urile lucrate şi majorarea primelor.

Toate aceste revendicări nu se pot soluţiona decât prin satisfacerea cererilor sindicale, pentru că altfel salariaţii pot pleca să lucreze în statele europene, unde sunt mai bine plătiţi, consideră analiştii.

 "Marii investitori nu ne vor mai vedea ca pe un rai, însă forţa de muncă nu mai acceptă salariile de până acum", ne-a declarat analistul economic Ilie Şerbănescu. "Chiar dacă salariile se dublează, tot nu vom atinge nivelul de salarizare din Polonia. Cu tot cu aceste majorări salariale cerute de sindicate, România încă e pe penultimul loc din UE ca nivel al salariilor, dar veniturile populaţiei au scăzut, pentru că a crescut creditarea", ne-a declarat şi Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicată. Creşterea salariilor va fi un semnal şi pentru ceilalţi investitori din România să crească salariile, apreciază Ilie Şerbănescu. "Vor mai sosi investitori, pentru că nu e numai forţa de muncă cea care contează, că nu se fac maşini în Bangladesh... Dacă vom merge pe şantajul ăsta, ne va pleca toată forţa de muncă şi vom fi în continuare o ţară bananieră", a continuat Şerbănescu.


MIGRAŢIE. Şerbănescu spune că în primul rând investitorii sosesc în România pentru că pot face aici ceea ce nu pot face în statele lor de provenienţă. "Păi în ce ţară se fac supermarketuri în centrul oraşelor sau pe drumurile naţionale? La noi se întâmplă", a apreciat analistul. Şerbănescu a completat că în cazul în care greviştilor de la Dacia nu li se oferă bani, circa 20% din muncitori vor migra către fabrica Ford de la Craiova, deoarece distanţa între cele două oraşe este mică. "Or să le dea 300 de lei la salariu şi sindicatele vor accepta", a spus Ilie Şerbănescu.


JUSTIFICAT. Liviu Voinea crede că majorări de circa 28% trebuie să se dea în România, deoarece "în ultimele şase luni numai pe cursul leului s-a pierdut 20% din puterea de cumpărare, în vreme ce inflaţia anuală a fost şi ea de 8%". Directorul GEA spune însă că majorările salariale vor diferi de la o companie la alta în funcţie de puterea financiară a investitorului. "Cert e că România nu poate rămâne încă zece ani de-acum înainte China Uniunii Europene", a spus Voinea. El a precizat că, dacă investitorii ar fi dorit numai mână de lucru ieftină, s-ar putea duce direct în alte state, însă o investiţie este făcută şi pe alte considerente. "Deschiderea unei fabrici trebuie cântărită nu numai din punctul de vedere al forţei de muncă, există şi un risc politic, instituţional, legislativ. Sigur, investitorii au posibilitatea de a pleca în Moldova, Turcia, China. Dacă vor, pot să se ducă în Rusia, dar acolo există riscul schimbării legilor, crimă organizată, pericol de naţionalizare. În România, dacă se naţionalizează ceva, investitorul reclamă la UE şi câştigă uşor", a completat Liviu Voinea. În privinţa atractivităţii pentru viitoare investiţii, el a spus că oricum în acest moment salariile din România sunt mai mari decât în China. Soluţia este ca patronatele să plătească salariaţilor şi să se specializeze în produse de valoare adăugată mai mare.


Inflaţie şi deficit mai mari în 2008

Creşterea salariilor va avea drept primă consecinţă o presiune mai mare pe inflaţie şi deficitul de cont curent. "Deja avem inflaţie şi deficit de cont curent mari cu salarii mici. Renault sau celelalte companii vor fi obligate să dea banii pentru a nu le pleca forţa de muncă. Însă problema inflaţiei şi a deficitului nu e a investitorilor, ci a celor care fac politica fiscalăa României", a declarat Liviu Voinea. El crede că este de datoria statului să reducă inflaţia fără a impune restricţii salariale, ci prin reducerea cheltuielilor curente. "Salariile vor creşte în perioada următoare şi vor creşte mai mult decât va creşte productivitatea", a explicat directorul GEA.



×
Subiecte în articol: economic romania Dacia salariilor