x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ce are volan, baterie și fuge lumea de ea? Prețurile mari ale mașinilor electrice țin la distanță cumpărătorii

Ce are volan, baterie și fuge lumea de ea? Prețurile mari ale mașinilor electrice țin la distanță cumpărătorii

de Adrian Stoica    |    25 Oct 2024   •   07:00
Ce are volan, baterie și fuge lumea de ea? Prețurile mari ale mașinilor electrice țin la distanță cumpărătorii

În 2020, prețul mediu al unui vehicul electric în Europa a fost de aproximativ 40.000 de euro, fără taxe. Astăzi, este în jur de 45.000 de euro, ceea ce înseamnă o creștere de 11%. Explicația pentru această creștere este faptul că producătorii europeni promovează mașinile electrice mari, puternice, care sunt mai profitabile pentru ei. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, 57% dintre europeni sunt deschiși să cumpere o mașină electrică, dar prețul rămâne o barieră-cheie. Un sondaj realizat de YouGov pentru Asociația Transport & Environment (T&E) a constatat că 35% dintre cumpărătorii de mașini noi intenționează să achiziționeze una electrică în anul următor, dacă li se oferă opțiunea uneia de 25.000 de euro.

În timp ce producătorii se laudă cu vehiculele electrice accesibile care apar, o vizită la un showroom european spune o poveste diferită, una în care prețurile vehiculelor electrice cele mai vândute rămân departe de a fi accesibile, arată o analiză realizată de T&E. „Ce motivează această creștere a prețurilor? În primul rând, este dominația în creștere a vehiculelor electrice premium mari. Vânzările acestor modele mai scumpe - SUV-uri din segmentul C (medii - n.red.) și segmentele D (mari - n.red.) și mai sus - au crescut mai mult decât dublu în ultimii patru ani, crescând de la 28% din piața BEV în 2020 la 64% în 2024”, arată analiza publicată sub titlul „Ce este în neregulă cu prețurile mașinilor electrice?”.

Consumatorii vor vehicule electrice, dar prețul mediu pe care europenii sunt gata să-l plătească pentru un vehicul electric este de 20.000 de euro (vânzări noi și second hand combinate), potrivit unui studiu al Comisiei Europene.

Prețurile bateriilor sunt în scădere

Explicația că prețul bateriilor a dus la creșterea prețurilor mașinilor nu stă în picioare. Analiza citată arată că prețurile bateriilor au atins minime record. Din 2020, prețul bateriilor în Europa a scăzut cu 33% până la 151 USD/kWh. Între timp, în China, prețul celor mai ieftine baterii a scăzut la 53 USD/kWh.

Prețurile evidențiază creșterea profiturilor pentru producători

De fapt, explicația pentru creșterea prețurilor este mult mai simplă: producătorii de automobile acordă prioritate vehiculelor electrice mai mari și mai profitabile, ca parte a strategiei lor de maximizare a profitului, mai degrabă decât să se concentreze pe modele accesibile pentru piața de masă. În ciuda scăderii costului bateriilor și a volumelor de producție crescute, prețurile vehiculelor electrice rămân ridicate, evidențiind creșterea profiturilor producătorilor de automobile din vehiculele electrice în ultimii câțiva ani. În mod ironic, multe dintre aceste companii dau acum vina pe „cererea scăzută a consumatorilor” pentru mașinile electrice, când, de fapt, propriile lor strategii de produs sunt cele care au denaturat piața, arată analiza T&E.

Situația s-ar putea schimba de anul viitor

Cumpărătorii ar urma să fie atrași spre mașinile electrice de anul viitor cu prețuri în scădere. Așteptați-vă că prețurile vehiculelor electrice vor scădea în 2025. T&E se așteaptă că vehiculele electrice vor reprezenta 20-24% din piață anul viitor și vor continua să crească, mulțumită parțial unui val de 12 noi modele electrice cu prețuri sub 25.000 de euro, care vor apărea în următorii ani. Producătorii de automobile vor acorda astfel prioritate vânzărilor de modele electrice mai accesibile și vor veni cu oferte mai competitive la prețuri.

În România, piața mașinilor electrice noi a scăzut cu 37% în primele nouă luni ale anului. Între ianuarie și septembrie 2023 s-au vândut circa 11.700 de mașini electrice, în timp în ce în aceeași perioadă a anului 2024 vânzările au fost de aproximativ 7.500 de unități. Scăderea puternică a vânzărilor a survenit după reducerea subvenției acordate prin programul Rabla Plus de la 10.000 de euro la 5.100 de euro.

Vânzările de electrice au scăzut în UE

Înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut în ritm anual cu 18,3% în luna august, ajungând la cel mai redus nivel din ultimii trei ani. Potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care îi reprezintă pe cei 15 mari constructori auto din Europa, în luna august s-a înregistrat a patra scădere consecutivă lunară a vânzărilor de vehicule electrice, ceea ce a determinat ACEA să ceară „acțiuni urgente” pentru a preveni o scădere suplimentară. Potrivit ultimului raport publicat de ACEA, vânzările de mașini noi în Europa au scăzut cu 4,2% în septembrie. Noul raport relevă însă o creștere a vânzărilor de mașini electrice și hibride și o scădere a mașinilor cu motoare termice. Totuși, cele mai multe mașini vândute luna trecută au fost cele cu motoare hibride, ele fiind văzute ca un compromis între mașinile electrice și cele cu motoare termice. Europenii au cumpărat 377.168 de vehicule cu acest tip de propulsor, mai multe cu 12,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. Pe locul doi au fost mașinile cu motoare pe benzină, fiind vândute 329.207 unități, fiind vorba de o scădere de 18,8% față de septembrie 2023. Pe locul trei au fost mașinile pur electrice, comercializate în 213.443 de exemplare, ceea ce a însemnat o creștere cu 13,9% prin comparație cu aceeași perioadă de anul trecut. Mașinile cu motoare diesel au fost pe locul 4. Din această categorie au fost vândute doar 93.304 vehicule, o scădere de 23,8%. Mașinile cu motoare hibride PHEV (automobilele hibride plug-in) s-au vândut în 81.321 de unități, mai puține cu 11,7%.

×
Subiecte în articol: pret masini electrice cumparatori