Deschiderea a 10 magazine noi in retail duce la scaderea preturilor la alimente cu 0,37 puncte procentuale, a declarat Liviu Voinea, presedintele Voinea Business Developement. In Romania se deschid 17 magazine trimestrial.
El a realizat un studiu, numit "Impactul retailului modern la bunastarea consumatorilor prin pretul produselor", iar perioada analizata a fost 2000-2011.
Potrivit studiului, cand creste ponderea agriculturii in produsul intern brut al Romaniei cu 1%, preturile la alimente scad cu 0,66%. Mai exact, in anii cu agricultura buna scade inflatia deoarece se afla mai multe produse pe piata.
De asemenea, cu cat retailul modern isi creste ponderea cu 1% in total retail, preturile scad cu 0,87%. Retailul modern este format din hypermarketuri, supermarketuri, magazine de discount si cash&carry si detine in Romania o pondere de circa 50% din piata, potrivit Consiliului Concurentei. In statele cu economii dezvoltate ponderea este de peste 70%.
"Situatia retailului e ca in transporturi: unde avem carute pe strada dar si limuzine. In retail avem si mari lanturi de magazine, dar si oameni care vand 10 oua pe marginea soselei, eventual si o legatura de usturoi daca e super-capitalizat", a declarat si Radu Merica, presedintele Camerei de Comert Romano-Germana.
In fine, cand leul scade cu 10% fata de euro, alimentele se scumpesc cu 1,35%, mai arata cercetarea. Ascest lucru se intampla deoarece aproape 70% din alimentele consumate in tara noastra sunt importate. Numai anul trecut, datorita recoltei-record, ponderea a fost relativ egala intre importuri si productia interna.
Preturile alimentelor din Romania sunt cu 30% sub media europeana, a afirmat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.