În primele 11 luni din 2023, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a crescut în serie brută, în volum, cu 2,2%, arată datele INS. Totuşi, marii retaileri afirmă că „în teren“ situaţia stă diferit, mai exact vânzările în volum au scăzut, iar singurul motiv pentru care în valoare încasările sunt pe plus îl reprezintă scumpirile.
Românii vor rămâne în 2024 în zodia prudenţei, astfel că vor fi atenţi la modul în care îşi cheltuie banii şi la ce pun în coşul de cumpărături, spun reprezentanţii marilor reţele de comerţ modern. Ultimii aproape doi ani, marcaţi de inflaţie ridicată, şi-au pus amprenta asupra puterii de cumpărare, care a scăzut comparativ cu perioada de pandemie, astfel că oamenii au început din nou, după o pauză de mai bine de un deceniu, să caute oferte şi promoţii şi să se orienteze către produse mai ieftine (downtrading), mai degrabă decât mai scumpe (uptrading sau premiumizare). Situaţia din 2024 nu se arată mult diferită, deşi inflaţia va continua să scadă.
„Remarcăm o tranziţie în ceea ce priveşte decizia de cumpărare, dacă acum câţiva ani vorbeam de tendinţe de premiumizare, 2023 ne-a reconfirmat importanţa preţului şi vedem asta în comportamentul de consum. Oamenii sunt dispuşi să schimbe magazinul pentru preţuri şi promoţii mai bune“, spune Ionuţ Ardeleanu, directorul general al Auchan Retail România.
(sursa: Mediafax)