x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Rablele, reciclate pe hartie

Rablele, reciclate pe hartie

de Elena Stan    |    06 Sep 2005   •   00:00
Rablele, reciclate pe hartie

Dupa ce au strans rablele de pe strada, centrele de reciclare s-au trezit ca nu au ce face cu ele. Numai 45 din 265 de centre au autorizatie de dezmembrare.

Dupa ce au strans rablele de pe strada, centrele de reciclare s-au trezit ca nu au ce face cu ele. Masinile vechi au umplut parcarile celor 265 de centre de reciclare, din care doar 45 dispun de autorizatie de dezmembrat automobile.

Agentii economici care participa la activitatea de colectare, tratare si dezmembrare a masinilor participante la programul de innoire a parcului national auto nu au autorizatii pentru dezmembrarea acestora. "In Romania sunt autorizati pentru a desfasura activitatea de dezmembrare a vehiculelor uzate numai 45 de agenti economici", a declarat Radian Tufa, directorul Registrului Auto Roman (RAR). Asta in timp ce pe lista aprobata de Ministerul Mediului s-au aflat 265 de centre care au colectat masini vechi.

PERICOL. In timp ce Ministerul Mediului sustine ca deseurile rezultate din program nu prezinta nici un pericol pentru mediul inconjurator, deoarece totul se va recicla, agentii economici nu s-au apucat de dezmembrat, deoarece nu stiu ce trebuie sa faca insa cu respectivele deseuri.

"Situatia este foarte urata cu acest program de innoire a parcului auto. A fost o masura putin depasita. Nu exista un sistem de colectare pentru deseurile rezultate din dezmembrarea rablelor, sa nu mai vorbim despre faptul ca nici un agent economic care a dezmembrat masini nu are autorizatie de functionare. Noi am sesizat Ministerul Mediului, insa nu am primit nici un raspuns. Din dezmembrari rezulta multe deseuri periculoase, care, daca facem un calcul al transportului si al coincinerarii, vom ajunge la o suma imensa, si observam ca programul a fost un esec total, nu un real succes cum spune ministrul Mediului, Sulfina Barbu. Aceasta ordonanta, OG 1/2005, a incalcat legislatia europeana in domeniu", a explicat Nicolae Ganea, vicepresedinte al Asociatiei Nationale a Societatilor de Dezmembrari Auto din Romania (ANSDAR).

INTARZIERI. "Nu am inceput dezmembrarea rablelor. Avem in curtea Rematului cam 2.500 de masini care au fost primite prin program. Deocamdata nu se stie nimic concret, ce se va intampla cu aceste deseuri", a declarat Dumitrescu Aurel, seful Serviciului de desfacere si colectare de la Remat Sud. In acelasi timp, Ovidiu Barsan, juristul de la Remat Sud, declara ca "s-a inceput dezmembrarea rablelor in urma cu doua luni, insa nu au fost dezmembrate decat zece masini".

RECICLARE. "Momentan nu stim ce se va intampla cu deseurile rezultate din program. Aceasta activitate ar deveni rentabila daca s-ar face dezmembrari de masini din import. Piesele care sunt pe Daciile mai vechi de 12 ani sunt foarte uzate si nu se mai poate face nimic cu ele, nu mai pot fi folosite", a declarat Septimiu Sfintescu, director executiv la Asociatia Patronala a Prelucratorilor de Mase Plastice (ASPAPLAST). Din cele 15.000 de autoturisme vor rezulta circa 3.000 de tone de deseuri periculoase. In prezent, la noi in tara nu exista centre de tratare si reciclare a deseurilor de sticla, plastic si materiale textile, exceptie facand numai uleiul de motor si cutia de viteze, au declarat ecologistii pentru Mediafax. Mai mult, aplicarea ordonantei va avea un impact negativ asupra calitatii aerului, solului si apelor.

VA CONTINUA? Conform reprezentantilor Ministerului Mediului, programul de strangere a masinilor vechi a fost un real succes. "Avand in vedere starea economica, educatia si traditia romanilor, populatia trebuie stimulata pentru a renunta la vehiculele vechi, neperformante si poluante, care pot pune in pericol siguranta participantilor la traficul rutier", explica Radian Tufa, directorul Registrului Auto Roman.

Nu de aceeasi parere sunt si ecologistii. Ei spun ca programul ar trebui sa continue din bugetul firmelor producatoare si importatoare de autovehicule, conform principiului european "poluatorul plateste", nu cu bani de la Fondul de Mediu. In plus, acestia sustin ca OUG 99/2004 contravine acquis-ului comunitar de mediu al UE.

FARA DEZMEMBRARI
Conform datelor furnizate de Ministrerul Mediului si Gospodaririi Apelor, toti cei 265 de agenti economici implicati in preluarea autoturismelor uzate, preluate de la beneficiarii programului de innoire a parcului national auto, sunt in regula. Ceea ce ei nu stiu este ca autorizatia de la protectia mediului nu cuprinde si activitatea de dezmembrare. Societatile care au autorizatie pentru dezmembrare au dreptul sa vanda piesele vechi in vederea refolosirii. RAR este singura institutie care elibereaza autorizatii pentru activitatea de dezmembrare. "Normal, pe lista de la Ministerul Mediului ar trebui sa se gaseasca numai agentii economici autorizati de RAR", a completat Radian Tufa. Conform RAR, pentru eliberarea de autorizatie pentru activitatea de dezmembrare sunt necesare urmatoarele acte: autorizatie de mediu eliberata de catre Agentia locala de protectie a mediului, in conformitate cu prevederile OUG nr. 78/2000 si autorizatie tehnica de functionare eliberata de catre Registrul Auto Roman.
×
Subiecte în articol: economic auto mediului