Conform Codului Fiscal, de la 1 ianuarie 2017 vor trebui operate o serie de reduceri de taxe şi accize. Scăderea TVA de la 20 la 19%, reducerea accizelor şi eliminarea supraaccizei de 7 cenţi/l la carburanţi, precum şi eliminarea impozitului pe construcţiile speciale sunt principalele modificări care vor intra în vigoare. Impactul acestor măsuri asupra încasărilor bugetare este major şi el se va suprapune peste dezastrul guvernării tehnocrate care, după ce a preluat un excedent bugetar de 4,7 miliarde de lei la instalarea în funcţie, la sfârşitul lunii septembrie a raportat un deficit de 3,7 miliarde de lei.
Ca şi anul acesta, pentru 2017 valoarea accizelor rămâne stabilă prin Codul Fiscal direct în lei. Nivelul lor ascunde totuşi un curs de schimb impus artificial la 4,7380 lei/euro Acesta a funcţionat începând cu 2014, deşi oficial respectiva cotaţie nu a fost atinsă niciodată. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanţelor până cel mai târziu pe data de 20 octombrie a fiecărui an, dar această prevedere nu se aplică în cazul în care în ultimele 12 luni are loc scăderea preţurilor de consum.
Mai ieftin ca apa
În România, preţul carburanţilor este format în proporţie de circa 60% din taxe şi accize colectate de stat. Printre acestea, se numără TVA, acciză, supraacciză şi taxa pe stâlp. Celelalte procente reprezintă costul ţiţeiului, componenta curs de schimb leu-dolar, costurile de logistică şi marja companiei de distribuţie. Fără taxele statului preţul carburanţilor nu ar depăşi 2,2 lei/l - 2.3 lei/l .
Accizele lasă un gol de peste 4 mld. lei
Potrivit Anexei 1 din Codul Fiscal, de la 1 ianuarie 2017 acciza la benzina cu plumb trebuie să scadă de la 2.327,27 lei/1000 l la 1.948,23 lei/1000 l, cea fără plumb de la 2035,4 lei/1.000 litri la 1656,36 lei/1.000 lei, iar cea aplicată motorinei de la 1.897,08 lei/1000 l la 1.518,04 lei/1.000 l.
Având în vedere că în România se consumă anual circa cinci miliarde de litri de motorină şi două miliarde de litri de benzină aceaste reduceri ar antrena o micşorare a veniturilor bugetare de circa 1,7 miliarde de lei la un calcul sumar. În paralel, Guvernul ar trebui să elimine şi supraacciza de 7 euro cenţi/litru, ceea ce ar însemna încă un gol de circa 2,6 miliarde de lei.
Guvernul găureşte rezervorul
La cum arată execuţia bugetară la nouă luni, este greu de crezut că Guvernul va pune în practică toate reducerile de taxe şi impozite prevăzute de Codul Fiscal. Mai mult ca sigur că spre finalul anului va apela la o ordonanţă de urgenţă prin care va suspenda pentru 2018 noile măsuri de relaxare fiscală. Oricum, o eventuală ieftinire a preţului carburanţilor nu intră în discuţie, în condiţiile în care executivul a anunţat că timbrul de mediu va fi transferat în preţul carburanţilor. Acest transfer ar adăuga circa cinci bani/l de combustibil. Într-o primă fază banii nu vor fi utilizaţi pentru investiţiile de mediu, ci pentru a rambura cei 1,5 miliarde de euro încasaţi ilegal de stat prin această taxă.
350 milioane de lei vor plăti şoferii anual prin introducerea taxei de mediu în preţul carburanţilor la un consum de 7 mld. litri/an.