Cu salariile mărite şi scăpaţi de grija şomajului, românii din marile oraşe s-au pus, în ultimul an, pe renovarea casei şi pe meşterit. Ei au lăsat retailerilor de profil aproape două miliarde de euro. Grosul banilor a ajuns la Dedeman, Arabesque şi Praktiker, liderii pieţei, care au înregistrat vânzări cumulate de circa 1,4 miliarde de euro şi care au marcat profituri chiar şi de 20-25%. Şi suedezii de la Ikea au vândut mobilier şi decoraţiuni de circa 115 milioane de euro.
Piaţa locală de bricolaj este împărţită între Dedeman, Leroy Merlin, Arabesque, Praktiker şi Hornbach. Liderul, compania Dedeman, se aşteaptă la vânzări de peste un miliard de euro în acest an având în vedere că anul trecut a atins nivelul de 980 de milioane de euro şi în 2016 cumpărăturile merg mai bine. Cu 42 de magazine deschise în toată ţară, Dedeman a obţinut un profit net de 127 de milioane de euro. Pe poziţia a doua se află Arabesque, care deţine 18 magazine, în care a realizat vânzări de 348 de milioane de euro şi un profit de 10 milioane de euro.
După preluarea BauMax, care le-a adus 13 magazine, francezii de la Leroy Merlin se pregătesc să atace supremaţia românilor de la Dedeman. Aceştia vor să-şi dubleze numărul de magazine din Capitală, să intre şi pe comerţul online şi plănuiesc să atingă vânzări de peste o jumătate de miliard de euro în doi ani.
Praktiker, al doilea cel mai extins retailer de bricolaj la nivel local, cu 27 de magazine pe întreg teritoriul ţării, a înregistrat vânzări de 137 de milioane de euro, dar a închis anul trecut cu o pierdere de 2,4 milioane de euro. Doar cu şase magazine, grupul Hornbach a vândut anul trecut produse de construcţii în valoare totală de 151,1 milioane de euro, iar în primele şase luni ale acestui an, de 152,5 milioane de euro.
Ikea, vânzări-record
Cu un singur magazin în România, suedezii de la Ikea au încheiat anul financiar 2016 (1 septembrie 2015 – 31 august 2016) cu vânzări în valoare de aproape 515 milioane de lei, fără TVA, adică de circa 115 milioane de euro. Românii au cumpărat 17,3 milioane de produse, din care 79,5% au fost mobilier și 20,5% accesorii și decorațiuni. Familia BESTÅ pentru camera de zi a avut cel mai mare succes, cu peste 80.000 de produse vândute, la fel şi farfuriile OFTAST, care au fost cumpărate de 311.000 de oameni.
„Datorăm mare parte din succesul acestui an serviciului online și creșterii sale incredibile: peste 140% mai mult în comparație cu anul precedent. Peste 6,6 milioane de vizitatori unici au accesat site-ul IKEA.ro” Stefan Vanoverbeke, country retail manager Ikea Sud-Estul Europei
Citește pe Antena3.roCum arată buletinul de vot la primul tur de la alegerile prezidențiale 2024
Şi restaurantul Ikea a avut o creștere a vânzărilor de 7,4% față de anul anterior. Magazinul din București a vândut cele mai multe prăjituri Almondy din lume, respectiv 297.000 de bucăți. De asemenea, românii au cumpărat peste 3 milioane de hotdogi, care, puşi cap la cap, ar face 541 de kilometri.
Suedezii mai vor opt magazine
Şefii Ikea au în plan să mai construiască în România încă opt magazine până în anul 2025. Acestea se vor adăuga celui din Băneasa, până acum singurul din ţară. Cel de-al doilea magazin, cel din Bdul Theodor Pallady din Sectorul 3, va fi deschis la finalul anului 2018 şi va fi cel mai mare din Sud-Estul Europei. Celelalte unităţi vor fi deschise în oraşele Timişoara, Braşov, şi Cluj-Napoca.
Marile grupuri de retail deţin 150 de magazine în ţară şi au planuri de extindere a reţelelor