x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Românii preferă berea în locul apei

Românii preferă berea în locul apei

de Diana Rucinschi    |    16 Iun 2008   •   00:00
Românii preferă berea în locul apei

BĂUTURI ● În medie consumĂm 50-60 de litri de apă şi 89 de litri de bere
Piaţa băuturilor răcoritoare este în creştere cu aproximativ 15%, iar ceaiurile reci care au dat lovitura anul trecut îşi continuă traseul ascendent. Românii beau însă în continuare mai multă bere decît apă.



BĂUTURI ● În medie consumĂm 50-60 de litri de apă şi 89 de litri de bere
Piaţa băuturilor răcoritoare este în creştere cu aproximativ 15%, iar ceaiurile reci care au dat lovitura anul trecut îşi continuă traseul ascendent. Românii beau însă în continuare mai multă bere decît apă.

Consumul de băuturi răcoritoare este în continuare în creştere în România. În medie se consumă 150 de litri per capita, dintre care cea mai mare pondere o deţin apa şi băuturile carbogazoase (cu aproximativ 50-60 de litri fiecare), urmate de toate celelalte categorii: necarbogazoase, nectaruri, sucuri, băuturi funcţionale. Pe de altă parte, potrivit datelor deţinute de Asociaţia "Berarii României", în 2007 s-au consumat  aproximativ 89 de litri de bere per capita, iar estimările pentru 2008 sînt de 95 de litri. Practic, românii consumă substanţial mai multă bere decît apă.

BOOMUL CEAIURILOR RECI. Piaţa băuturilor răcoritoare îşi continuă creşterea în acest an, unul dintre motive fiind şi consumurile mici înregistrare în România, în comparaţie cu celelalte state europene. În 2007 s-au consumat aproximativ 1,3 miliarde de litri de apă şi între 1,1 şi 1,2 miliarde de litri de băuturi carbogazoase, iar pentru acest an se întrevede o creştere medie de 15% a sectorului. Conform informaţiilor furnizate de Asociaţia Naţională a Băuturilor Răcoritoare (ANBR), vedetele incontestabile sînt ceaiurile reci, al căror consum s-a dublat. "Cu zece ani în urmă aproape că nu erau prezente pe piaţă. Cam în 2003 au intrat jucătorii principali de pe plan mondial şi în cinci ani consumul a crescut de 30 de ori. Doar anul trecut vînzările s-au dublat", ne-a precizat Angela Preoteasa, secretarul general al ANBR. Un viitor foarte bun îl au şi băuturile sport şi cele din gama ice-coffee, neglijate încă la acest moment. "Băuturile sport au o cotă mică în acest moment, dar potenţial foarte bun. Băuturile ice-coffee au început să crească o dată cu dezvoltarea staţiilor PECO, iar trendul va continua."

TRADIŢIA, În declin. Chiar dacă nu au rupt încă gura tîrgului în România, nectarurile înregistrează şi ele evoluţii ascendente. Printre motivele rezultatelor modeste de pînă acum se numără preţurile oarecum prohibitive pentru mulţi consumatori, dar şi lipsa unei tradiţii. Spre exemplu, în Serbia, în ciuda nivelului de trai mai scăzut, consumul de nectar este mai ridicat decît în România. Pe de altă parte, un produs cu tradiţie în România, siropurile, înregistrează un uşor declin. "Siropurile aveau tradiţie la noi, erau mulţi producători, erau relativ ieftine şi exista o reţea întinsă de sifonării. Consumul lor a scăzut brusc însă după 1989, cînd a început să se dezvolte industria băuturilor gata preparate. Au fost relansate după vreo doi-trei ani, dar consumul lor se menţine la un nivel scăzut", ne-a declarat Angela Preoteasa.

INFILTRAREA APEI PLATE. Un alt cîştigător este apa, al cărei consum va înregistra o creştere cu două cifre, după cum ne-a precizat Angela Preoteasa. Motivele sînt multiple: "Pe plan mondial, consumul de apă creşte datorită încălzirii globale. În România, această tendinţă este mai accentuată, datorită creşterii puterii de cumpărare şi a diversificării producţiei, la care s-a adăugat îngrijorarea consumatorilor în ceea ce priveşte calitatea proastă a apei de la robinet. Preţul nu mai reprezintă un obstacol pentru un segment tot mai mare de consumatori. În plus, noi am plecat de la consumuri foarte mici comparativ cu alte state europene şi, practic, consumul de apă aproape că s-a triplat în ultimii zece ani". Canicula de anul trecut a stat şi la baza avîntului apei de consum. Primul loc din punct de vedere al consumului este încă ocupat fără drept de apel de apa carbogazoasă. "Apa plată creşte mult mai repede decît cea carbogazoasă, dar aceasta din urmă predomină", susţine secretarul general al ANBR. Principalii jucători din industria băuturilor răcoritoare sînt Coca-Cola, European Drinks, Perla Harghitei, Romaqua, Tuşnad, în timp ce piaţa sucurilor şi a nectarurilor este disputată de Coca-Cola, European Drinks, Maspex Tymbark, Pepsi Americas, Parmalat, Pfanner, Eckes Granini şi Romaqua. Membrii Asociaţiei Naţionale a Băuturilor Răcoritoare deţin aproximativ 90% din piaţa băuturilor răcoritoare din România, o piaţă în general concentrată, disputată de jucători mari.

Vine căldura

Vara aceasta va fi una perfectă, Administraţia Naţională de Meteorologie evitînd deocamdată să se pronunţe asupra zilelor caniculare. Începînd de astăzi se va încălzi uşor şi va mai ploua izolat, îndeosebi în zonele de deal şi de munte. De mîine, valorile termice vor mai creşte, dar vor fi şi nori, îndeosebi seara şi noaptea, în regiunile vestice şi nord-vestice. De miercuri aria ploilor se va extinde spre est şi va cuprinde treptat cea mai mare parte a ţării. Maximele termice vor fi în creştere spre 31-32 de grade în regiunile sudice. (Sorin Anghel)

×