x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Salariaţii CFR, sufocaţi de datoriile operatorilor privaţi.

Salariaţii CFR, sufocaţi de datoriile operatorilor privaţi.

de Iulia Barbu    |    24 Mai 2011   •   21:00
Salariaţii CFR, sufocaţi de datoriile operatorilor privaţi.

Sistemul feroviar din Romania nu in­ce­teaza sa uimeasca. In ciuda re­struc­turarilor din 2010 si cu toate promisiunile Guvernului, anul 2011 a gasit tot sistemul feroviar inecat in datorii. Facturi neplatite si alte datorii catre furnizori. Potrivit datelor CFR SA, compania a terminat anul cu datorii de 5,36 miliarde de lei, din care 2,76 mi­liarde de lei reprezinta obligatii catre furnizori si 2,59 miliarde de lei restante catre bugetul de stat.

Dupa ce facturile CFR catre plata energiei electrice au lasat FMI-ul fara cuvinte, angajatii SC Electrificare CFR SA au amenintat cu greva din cauza intarzierilor la plata salariilor. Practic, din cauza datoriilor foarte mari ale companiilor feroviare, angajatii nu isi primesc salariile. Astfel, atat CFR Calatori, cat si CFR Marfa impreuna cu operatorii privati au datorii de sute de milioane de lei. Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, numai taxa de utilizare a infrastructurii (TUI), factura care trebuie platita in contul CFR SA, compania care administreaza infrastructura feroviara, a ajuns la datorii de 825 de milioane de lei!

In aceasta suma intra atat factu­rile restante ale companiilor de stat, cat si ale operatorilor privati. Anga­jatii SC Electrificare CFR SA au tri­mis pe adresa Jurnalului National o scrisoare deschisa in care sustin ca din cauza datoriilor operatorilor pri­vati la plata TUI nu-si primesc sala­riile la timp. „In ciuda datoriilor pe care operatorii privati le au la plata taxei de utilizare a infrastructurii,

SC Electrificare presteaza in conti­nuare servicii catre acestia.

Sunt informatii ca unii dintre operatori nu au platit cu lunile sau chiar cu anii aceasta taxa. Cu toate acestea, cu acordul tacit al conducerii societatilor si ministerului, operatorii privati sunt serviti fara nici o penalizare”, se arata in scrisoarea trimisa Jurnalului National.

„Dupa mai multe promisiuni neo­no­rate de plata a salariilor, in data de 19 mai, angajatii din statia

Curtici au refuzat sa mai lucreze pana la virarea in intregime a sumelor salariale re­stan­te. In aceeasi zi s-a virat dife­ren­ta restanta de 50% din avansul pentru luna aprilie si doar 30% din drepturile salariale cuvenite ca si lichida­rea pentru luna aprilie, contrar drepturilor prevederilor din contractul co­lectiv de munca. Angajatii din Curtici nu au vrut nici in aceste co­n­di­tii sa reia lucrul, cerand plata integrala a salariilor. Vestea a ajuns rapid la Mi­nisterul Transporturilor si, in­tru­cat sta­tio­nau trenuri ale ope­ratorilor privati, ai caror patroni au usi des­chi­­se in mi­nister, s-a trecut la ame­nin­tari cu des­fiintarea punctelor de lucru ai ca­ror muncitori erau in greva. Doar ho­ta­rarea angajatilor a facut ca directorii sa treaca la alta strategie: s-a dispus plata in intregime a salariului doar pentru angajatii acelui district! Cei­lalti angajati din companie nu si-au primit platile restante nici pana as­tazi”, explica angajatii SC Electrificare.

Toate aceste lucruri se intampla chiar in companiile care se gasesc sub atenta supraveghere a FMI. Astfel, CFR SA a incheiat anul trecut cu pierderi de 1,04 miliarde de lei, in crestere cu 12,5% fata de 2009, si cu datorii de 5,36 miliarde de lei, nivel de peste doua ori mai mare fata de cel inregistrat in anul anterior. In timp ce datoriile curg de la un an la altul, sistemul feroviar are dificultati chiar si in asigurarea unei strategii concrete in plata energiei electrice. Practic, in conditiile in care facturile pentru energie sunt platite la pret dublu, CFR-ul a avut grija ca orice punct de pe calea ferata sa aiba curent non-stop. Chiar si liniile care nu au trafic intr-un anumit interval orar beneficiaza de energie la orice ora! Energia CFR-ului ne costa de ne rupe, toate acestea in conditiile in care, din cei 10.000 de kilometri de cale ferata, numai jumatate sunt electrificati, pe ceilalti operandu-se ca acum 50 de ani! Mai mult decat atat, modul in care statul subventioneaza operatorii de cale ferata din Romania este unic in Europa. Jurnalul National a aratat modul in care cei care au inchiriat linii de la stat au afaceri pe profit, in timp ce sistemul de stat, CFR Calatori, zace in datorii de miliarde.

×
Subiecte în articol: economia