Receptia unor investitii pe baza "proiectelor tehnice si a imaginilor care redau intr-un mod lizibil denumirea obiectivelor turistice" si nu la fata locului, decontarea unor cheltuieli cu vizitele educationale sI informationale organizate de MDRT fara a fi depuse documente justificative in acest sens sunt doar cateva din neregulile depistate de inspectorii Curtii de Conturi la MDRT, potrivit Raportului Curtii de Conturi pe 2010.
"Platile efectuate in anul 2010, aferente vizitelor educationale si de informare organizate de catre MDRT "Programul anual de marketing si promovare" si "Programului anual de dezvoltare a destinatiilor si a produselor turistice" nu respecta in toate cazurile conditiile de legalitate, in sensul ca documentul de plata al prestatorului serviciilor aferente vizitelor, respectiv, factura fiscala, este avizat pentru bun de plata de catre persoana imputernicita de ordonatorul de credite al MDRT si vizata pentru controlul financiar preventiv propriu, pe baza raportului intocmit de ghidul firmei prestatoare de servicii, neregasindu-se documente justificative care sa ateste atat cantitatea, valoarea si realitatea serviciilor prestate (cazare, masa, transport) cat si rezultatele care trebuiau obtinute ca urmare a vizitelor educationale si de informare, respectiv, articole, ghiduri, reportaje etc", se mentioneaza in Raport.
Inspectori au constatat ca "receptia a fost efectuata pe baza "proiectelor tehnice si a imaginilor care redau intr-un mod lizibil denumirea obiectivelor turistice" si nu la fata locului. Din analiza inregistrarilor contabile s-a constatat ca bunurile rezultate in urma realizarii contractului nr. 2.660/24.06.2010, nu au fost inregistrate in patrimoniul MDRT, desi acestea reprezinta elemente patrimoniale de bilant de natura obiectelor de inventar.
Inspectorii au mai observat ca nu s-au inregistrat corect in contabilitate "drepturile patrimoniale asupra manualului de brand" drept pentru cesiunea caruia MDRT a platit, in baza contractului nr. 2.768/24.11.2009 si actului aditional nr. 1/22.04.2010 suma totala de 3, 8 milioane de lei, operatiunea fiind inregistrata eronat in contul 628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti". Fapta constituie abatere de la prevederile Legii nr. 82/1991, si OMFP nr. 1917/2005.
De asemenea, din creditele alocate alineatul "Alte cheltuieli" s-a platit un titlu executoriu in suma de 1,9 milioane de lei- sentinta civila nr. 3298/27.11.2008, definitiva si irevocabila si nu s-a dispus angajarea raspunderii civile a functionarilor publici, asa cum prevede Statutul functionarilor publici.
Mai mult, inspectorii Curtii au constatat ca platile/restituirile in suma totala de 58,5 milioane de lei efectuate in anul 2010 de catre bancile comerciale cuprinse in programul privind acordarea primei de stat la depozitele de economisire au fost efectuate fara a fi incheiat un document bilateral cu bancile, care sa reglementeze conditiile si termenele de plata/restituire a sumelor aferente programului.
De asemenea, platile aferente programelor finantate din creditele alocate pentru "Programul privind realizarea obiectivelor de investitii in turism" nu respecta prevederile legale referitoare la lichidarea si ordonantarea cheltuielilor, in sensul ca la ordonantarile de plata se regasesc doar "deconturi justificative" care centralizeaza solicitarile de plata ale unitatilor administrativ teritoriale fara documente justificative.
Nu sunt respectate prevederile legii privind finantele publice, astfel incat abaterea favorizeaza producerea de prejudicii la beneficiarii investitiilor, respectiv autoritatile publice locale care sunt nominalizate in cadrul fiecarui program.
Cele de mai sus sunt probate de constatarile controalelor executate de camerele judetene de conturi care au efectuat un numar de 51 controale tematice vizand programele, in urma carora au fost depistate un numar de 100 abateri care nu genereaza prejudicii si 43 abateri care au generat prejudicii estimate la suma totala de 15.138 mii lei.
Curtea Constitutionala a dispus la MDRT masuri pentru inlaturarea neregulilor respectiv stabilirea intinderii prejudiciilor si intreprinderea masurilor necesare pentru recuperarea acestora.