x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Schimbare MAJORĂ în sistemul fiscal din România. Companiile trebuie să depună o nouă declarație la ANAF

Schimbare MAJORĂ în sistemul fiscal din România. Companiile trebuie să depună o nouă declarație la ANAF

11 Noi 2021   •   08:55
Schimbare MAJORĂ în sistemul fiscal din România. Companiile trebuie să depună o nouă declarație la ANAF

O nouă declarație trebuie depusă la ANAF de către marii contribuabili începând din 2022. Este vorba despre formularul SAF-T care va trebui completat în anii următori și de către celelalte firme. Acesta a fost publicat în Monitorul Oficial pe 9 noiembrie. 

"Modelul de raportare SAF-T pentru care a optat România este unul dintre cele mai complexe de acest tip, deoarece presupune raportarea lunară a tuturor informaţiilor contabile, financiare şi fiscale cu referire la tranzacţiile derulate de firme. În acelaşi timp, ANAF va avea posibilitatea să solicite raportări privind mişcările produselor din stoc, în acelaşi format, iar raportările mijloacelor fixe se vor realiza anual, odată cu depunerea situaţiilor financiare. După ce contribuabilul extrage din sistemele IT datele despre tranzacţiile efectuate şi le revizuieşte pentru a se asigura că acestea sunt corecte şi complete, trebuie să le transpună pe standardul din schema pusă la dispoziţie de ANAF. Aşadar, tranzacţiile nu se declară ca atare, ci trebuie reinterpretate conform unor seturi de reguli furnizate de autoritatea fiscală. Prin urmare, aceasta este cea mai mare transformare pe care o suferă sistemul fiscal din România", arată o analiză  Deloitte Romania.

ANAF va avea acces la toate tranzacțiile companiilor și va putea identifica ce impozite au fost plătite. 

Însă problemele vor apărea din cauza volumului mare de documente solicitate dar și cu privire la identificarea şi corelarea informaţiilor.

"O altă provocare este generată de incorectitudinea sau lipsa datelor. Din acest considerent, este absolut necesară revizuirea tratamentului contabil şi fiscal al tranzacţiilor şi corectarea datelor înainte de implementarea unei soluţii IT de procesare a declaraţiei SAF-T. Spre exemplu, dacă este eronat tratamentul fiscal al unor tranzacţii, acestea vor fi raportate ca atare la ANAF. Timpul necesar implementării raportării nu este nici de data aceasta de partea contribuabilului. Deşi autoritatea fiscală oferă o perioadă de graţie pentru primele raportări, companiile trebuie să fie pregătite cât mai devreme pentru a nu înregistra greşit tranzacţiile derulate începând cu 1 ianuarie 2022", arată specialiștii.

Totodată, și costul implementării acestei declarații este semnificativ deoarece va trebui depusă în format electronic.

Configurarea sistemului IT actual, fie în achiziţia unei aplicaţii informatice special pentru această raportare, spun specialiştii Deloitte.

Contribuabilii mijlocii vor trebui să depună această declarație din ianuarie 2023, iar cei mici din 2025.

"Deşi este aplicabilă o perioadă de graţie de până la şase luni pentru depunerea efectivă a declaraţiei SAF-T, contribuabilii trebuie să se asigure că înregistrează corect şi complet tranzacţiile derulate începând cu perioada de raportare care li se aplică. Procesul de implementare a raportării presupune două etape: pre-implementarea - în care contribuabilul analizează dacă datele înregistrate despre tranzacţii sunt suficiente şi corecte - şi etapa de alegere şi implementare a soluţiei IT, care va fi utilizată recurent pentru raportare. Sună simplu, însă un proces de pre-implementare şi implementare poate dura luni de zile în cazul unor companii cu volume mari de tranzacţii zilnice (de exemplu, retaileri, bănci, producţie). În concluzie, procesul de raportare va deveni mai simplu pentru firme, dar mai avem câţiva paşi până acolo", precizează  Deloitte.

×