Siguranţa traficului aerian din România a fost pusă în pericol de o companie din Berlin, care a întârziat furnizarea avionului de calibrare indispensabil monitorizării aviaţiei civile. Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) a fost nevoită să caute o soluţie de avarie şi a închiriat, în regim de urgenţă, un avion specializat în acest sens de la instituţia omoloagă a statului italian, care va asigura în următoarele 100 de zile siguranţa aeriană a României şi a Republicii Moldova. Beechcraft Berlin Aviation GmbH trebuia să livreze în martie 2019 avionul pentru care AACR a plătit nouă milioane de euro, dar nu a reuşit să se încadreze în termenii contractuali asumaţi, iar „seriozitatea” nemţească costă acum statul român sute de mii de euro.
AACR a atribuit pe 3 mai 2019, în regim de extremă urgenţă, un „contract de furnizare de servicii de verificări din zbor mijloace PNA-Tc cu aeronavă închiriată, ca urmare a indisponibilităţii temporare a propriei aeronave”. Înţelegerea a fost semnată cu Enav S.p.A, instituţia cu aceleaşi atribuţii ca AACR a statului italian, care va asigura siguranţa traficului din spaţiul aerian al ţării noastre pentru următoarele 100 de zile, contra sumei de 231.875 de euro, fără TVA. Potrivit documentaţiei de atribuire, „în anul 2017, conform contractului de furnizare încheiat între AACR și Beechcraft Berlin Aviation GmbH (BBA), AACR a achiziționat o aeronavă nouă de verificări din zbor. Furnizorul BBA a notificat AACR asupra unei întârzieri de aproximativ 30 zile a termenului de finalizare. Ţinând cont, de asemenea, de etapele neexecutate ( respectiv cursurile de instruire a personalului, recepția tehnico-operațională, recepţia finală) până la finalizarea contractului se totalizează un minim estimat de 47 zile întârziere”.
Pagubă pentru AACR
Pe 18 septembrie 2017, AACR semna cu BBA un contract privind „achiziţia unei aeronave pentru activitatea de verificare din zbor a mijloacelor de radionavigaţie aeriană şi verificare din zbor a procedurilor de zbor instrumental”, cu un termen de finalizare de 18 luni.
8.880.000 de euro, fără TVA, a costat avionul comandat de AACR de la BBA, dar pe care nemţii întârzie să-l livreze
Practic, compania germană trebuia să furnizeze avionul până în luna martie 2019, dar acest lucru nu s-a întâmplat, punând astfel în pericol siguranţa aeriană a României, iar AACR în situaţia de a cheltui peste 230.000 de euro pentru a închiria un avion cu echipaj din Italia, pe lângă cele aproape 9 milioane de euro plătite pentru aeronava nouă.
Avionul de calibrare, fundamental
Aeronava în discuţie se numeşte avion de calibrare şi are în grijă siguranţa traficului din spaţiul aerian al României şi Republicii Moldova, precum şi a aterizărilor şi decolărilor tuturor aeronavelor civile. Potrivit AACR, „avionul de calibrare este destinat asigurării siguranței în domeniul aviației civile, prin verificarea sistemelor de dirijare utilizate la aterizarea – decolarea avioanelor pe aeroporturi și pe traseele de rută aeriană, verificare și supraveghere din zbor a funcționării mijloacelor de navigație aeriană, supraveghere aeriană și comunicații în domeniul aeronautic, precum și verificarea din zbor a procedurilor instrumentale de navigație aeriană”. Puţini îşi dau seama, dar acest mic avion are un rol fundamental pentru siguranţa aviaţiei româneşti.
„Dacă noi nu suntem în aer, nimeni nu mai este în siguranţă”, spun piloţii singurului avion de calibrare din România. Cu aparatura de la bord, avionul verifică permanent funcţionarea corectă a computerelor de bord de pe miile de aeromave care decolează şi aterizează zilnic în România.
Prin contractul încheiat în 2017, România trebuia să intre în posesia unui nou avion de calibrare de tip Beechcraft 350 Super King Air, produs de americanii de la Textron. Aeronava nu trebuie să fi fost fabricată mai devreme de anul 2016, iar achiziţia a fost intermediată de Beechcraft Berlin Aviation GmbH.
„Colorici” a ieşit la pensie după 11 ani
Avionul pe care nemţii întârzie să-l livreze va înlocui vechea aeronavă de calibrare, un Beechcraft 350 FL-73 fabricat în 1992 şi înmatriculată YR-CAA. Avionul poreclit „Colorici” de cei 11 membri ai echipajului a fost scos la pensie după mai bine de 11 ani de zbor în condiţii speciale, depăşind 10.000 de ore de zbor, o activitate record. În 1996, AACR a pierdut avionul de calibrare AN 24 YR BMK şi pe cei opt membri ai echipajului, în timpul misiunii de calibrare a echipamentelor de navigaţie ale aeroportului din Baia Mare.