x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Şoc şi groază: comerţul online se face tot pe PC

Şoc şi groază: comerţul online se face tot pe PC

de Daniel Ionaşcu    |    04 Feb 2013   •   19:48
Şoc şi groază: comerţul online se face tot pe PC
Reţelele sociale şi tabletele nu fac mare brânză în domeniul cumpărăturilor, potrivit unui studiu PwC
Deşi toată lumea se grăbeşte să prezică sfârşitul erei calculatoarelor în dauna tabletelor şi smartphone-urilor şi rolul universal al reţelelor sociale în comerţ, iată că viitorul se amână. Cel puţin asta este viziunea PricewaterhaouseCooper.

Potrivit raportului “Demistificarea cumpărăturilor online: Cele 10 mituri ale comerţului cu amănuntul pe canale multiple”, majoritatea cumpărăturilor online se fac tot cu ajutorul PC-ului: 97% faţă de numai 28% cât folosesc tableta. Pe de altă parte, la nivel mondial, numărul calculatoarelor este mult mai mare faţă de cel al tabletelor aflate în circulaţie, din cauză că PC-ul există de 30 de ani, în vreme ce tabletele media şi-au făcut intrarea în peisaj doar de trei ani.

Facebook bate pasul pe loc
De asemenea, în timp ce 60% dintre oameni folosesc social media ca să urmărească şi să descopere companii şi branduri, doar 10% afirmă că o interacţiune de pe platformele de social media i-a condus către un anumit magazin virtual. Mai pe româneşte: nimeni nu e interesat să cumpere ceva după o sporovoială pe reţelele sociale. Aceasta este o nouă lovitură pentru reţelele sociale ca Facebook şi Twitter, care încearcă să destabilizeze motoarele de căutare precum Google. De fapt, 17% dintre utilizatorii de internet nu fac deloc cumpărături online – ei preferă în continuare să ia produse exclusiv din magazine. Pe parcursul următoarelor 12 luni, respondenţii se aşteaptă ca să facă achiziţii atât în magazine, cât şi online, prin intermediul calculatorului, într-o măsură mai mare decât o vor face utilizând tableta sau telefonul.

China, paradisul social

Cu toate acestea, există un loc unde reţelele sociale fac valuri şi dictează comerţul: China. Statul asiatic se înscrie într-un tipar diferit, 56% dintre consumatorii online făcând deja cumpărături prin intermediul unei platforme de social media, comparativ cu 24% la nivel internaţional. Cu toate acestea, PwC consideră că modelul său online şi opţiunile multiple pentru cumpărături sunt unice.
De asemenea, este o prejudecată că giganţii internaţionali precum Amazon vor avea mereu un avantaj asupra retailerilor online domestici, aceştia din urmă având un avantaj propriu, mai notează PwC.

Direct de la producător
Pe de altă parte, nici viitorul retailerilor online nu este aşa roz, căci consumatorii tind să evite intermediarul şi să interacţioneze direct cu producătorul. Astfel, mai mult de unul din trei respondenţi a făcut cumpărături direct de pe pagina web a unui brand; în Statele Unite (52%) şi în China (56%) consumatorii evită comerciantul şi interacţionează direct cu brand-ul. Apple este un exemplu în această categorie: site-ul său a intrat în top 5 cele mai vizitate la ediţia din 2012 a Black Friday, potrivit ComScore, fiind singurul producător. Celelalte sunt Amazon şi paginile web ale unor retaileri tradiţionali: Wal Mart, Best Buy şi Target.

În fine, un alt mit este că preţurile mici reprezintă principalul factor în decizia consumatorului de a cumpăra de la comercianţii preferaţi. În fapt, sunt apreciate calitatea şi brandurile inovatoare în defavoarea preţului atunci când cumpărăturile se fac pe canale multiple.
Studiul a fost realizat pe baza informaţiilor furnizate de 11.000 de cumpărători online din 11 ţări.

×
Subiecte în articol: comert online