În principal, noul proiect renunță la prevederea potrivit căreia „despăgubirile aferente avarierii bunurilor, atât pentru cauza de daună parțială, cât și pentru cazurile de daună totală se stabilesc de asigurător pe baza costurilor de piață ale subansamblelor, pieselor, materialelor și manoperei necesare aducerii bunului avariat la starea anterioară producerii accidentului” (art. 22, alineatul 11). La prima vedere această măsură părea că era în folosul șoferilor păgubiților, dar de fapt îi lovea puternic la buzunar. Pentru că asigurătorii nu sunt obligați să aibă o rețea de service-uri partenere care să ofere reparații la tarifele calculate de asigurător, ceva asemănător legislației din Polonia, unde asigurătorii au propriile service-uri, despăgubirea justă va fi doar una teoretică. Atunci când persoana prejudiciată va ajunge în service, va constata că ora de manoperă stabilită de asigurător va fi mai mică decât cea stabilită de service, iar piesele și subansamblele de schimb vor avea un adaos comercial mult mai mare, peste valoarea de piață decisă de asigurător în cadrul despăgubirii oferite. Șoferii vătămați vor fi practic obligați să achite din buzunarul propriu diferența dintre despăgubirea oferită de asigurător și prețul stabilit de service, apărând practic coplata. După ce stabilea din ochi prețul despăgubiri, asigurătorul o plătea și își încheia rolul, după care șoferul păgubit era abandonat la bunul plac al service-ului. În cazul în care șoferii păgubiți nu sunt de acord cu acest lucru, vor putea înainta o sesizare la ASF, iar dacă nici răspunsul celor de aici nu-i mulțumește, pot merge în instanță, ca să-și caute dreptatea. Aici lucrurile pot trena foarte mult timp, la viteza cu care justiția finalizează procesele, atrăgea atenția Jurnalul în momentul în care a prezentat proiectul ASF.
Înțelegerile amiabile nu mai ajung la poliție
De asemenea, în varianta pregătită acum, s-a renunțat și la prevedere care anula sensul noțiunii de înțelegere amiabilă între șoferii implicați într-un accident rutier. ASF a decis să renunțe astfel la măsura introdusă în vechiul proiect prin care aceste înțelegeri amiabile trebuiau transmise la Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), iar acesta urma să le transmită către secțiile de poliție pentru accidente ușoare. Odată ajunsă la poliție înțelegerea amiabilă, polițiștii îi vor sancționa pe cei care și-au asumat producerea accidentului. Pe de altă parte, secțiile de poliție pentru accidente ușoare vor fi din nou îngropate în vrafuri nesfârșite de înțelegeri amiabile și blocate în emiterea de amenzi pentru sancționarea șoferilor. Înțelegerile amiabile au fost introduse în urmă cu câțiva ani tocmai pentru a degreva poliția de cozile imense care se formau la birourile sale de constatări, iar pe de altă parte, în cazul accidentelor ușoare, prin înțelegere amiabilă șoferul vinovat evita sancționarea, amenda și punctele pierdute.
Despăgubirile cresc puternic
O prevedere păstrată din fostul proiect este cea referitoare la problema despăgubirilor în cazul accidentelor cu răniți și victime. În prezent, pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubiri se stabilește la un nivel de 1.220.000 de euro, echivalentul în lei la cursul de schimb al pieței valutare. Potrivit modificărilor pregătite, valoarea despăgubirii este fixată la suma de 6.434.740 de lei, nivelul despăgubirii urmând să fie indexat periodic. La fel în cazul vătămărilor corporale și al deceselor, unde acum valoarea despăgubirilor poate ajunge la 6.070.000 de euro, dar în noul proiect se stabilește valoarea la 31.926.210 lei. Spre deosebire de vechea formă a proiectului, în cea actuală s-a renunțat la limitarea despăgubirilor acordate ca daune morale rudelor persoanei decedate ca urmare a unui accident acoperit de un contract RCA pentru ca în situația accidentelor cu victime multiple acoperirea unor astfel de prejudicii să poată fi acordată în mod rezonabil tuturor urmașilor. Actuala Lege RCA nu prevede plafonarea despăgubirilor în aceste cazuri, ele fiind stabilite de companiile de asigurări, iar în cazul în care cei care trebuie să le primească sunt nemulțumiți, se pot adresa instanței pentru stabilirea lor. Fostul proiect introducea plafonarea la echivalentul a 200 de salarii minime brute pe economiei (acesta este de 3.000 de lei de la 1 ianuarie 2023).
Noul proiect vine și cu o propunere inedită. Proprietarii vehiculelor pot solicita suspendarea înmatriculării mașinilor și/sau a dreptului de circulație a acestora, caz în care se suspendă și efectele contractelor RCA. În acest caz, valabilitatea lor se prelungește cu perioada pentru care efectele contractelor au fost suspendate, prin emiterea unui act adițional.
Bicicletele și trotinetele electrice rămân cu RCA
Astfel, se va majora puternic baza de plătitori de RCA prin includerea tuturor vehiculelor autopropulsate care se deplasează cu o viteză maximă mai mare de 25 km/h. Noua legislație europeană stabilește că vehicul este orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, cu o viteză constructivă mai mare de 25 km/h. De asemenea, este considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h. Odată cu introducerea acestor mijloace de deplasare în categoria vehiculelor, proprietarii lor sau utilizatorii vor trebui să dețină o poliță RCA, chiar dacă aceste mijloace de transport nu sunt înmatriculate. Principalele vizate sunt trotinetele și bicicletele electrice, care s-au înmulțit foarte mult și nu de puține ori cei care le folosesc produc accidente. Tot în această categorie vor fi incluse, de exemplu, scuterele, ATV-urile etc.
Încadrarea bicicletelor și trotinetelor electrice în clasa vehiculelor le atașează și o poliță RCA, iar lipsa ei se va sancționa cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei.