Vînzările de autoturisme noi au scăzut cu 1,6% în primele cinci luni, la 114.058 unităţi, în timp ce piaţa auto totală a urcat cu 3,6%
Vînzările de autoturisme noi au scăzut cu 1,6% în primele cinci luni, la 114.058 unităţi, în timp ce piaţa auto totală a urcat cu 3,6%, avans dat de livrările de vehicule comerciale şi autobuze, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Astfel, în România au fost vîndute în total 140.009 autovehicule în intervalul ianuarie-mai, în creştere cu 3,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care anul trecut livrările totale urcau cu 23,7% după primele cinci luni, la peste 135.000 de unităţi, conform APIA.
Din cele peste 140.000 de unităţi livrate, 114.058 au fost automobile, segment ce a înregistrat o scădere de 1,6% pentru perioada de raportare menţionată.
Scăderea vînzărilor de autoturisme a fost compensată de creşterea livrărilor de vehicule comerciale, cu 31,8%, la 24.096 unităţi. În cadrul segmentului, camioanele cu masa totală între 3,5 şi 6 tone au avut un avans de 178,4%, la 1.534 de unităţi.
În ceea ce priveşte livrările totale realizate exclusiv în luna mai, acestea au crescut cu 2,1% faţă de aprilie, la 29.170 de unităţi. Producţia de autovehicule a crescut cu 8,3%, la 107.742 de unităţi. Cel mai important susţinător al producţiei a fost segmentul de autoturisme (100.476 de unităţi) fabricate de Automobile Dacia, singurul constructor auto activ din România.
Exportul a atins la rîndul său un nou nivel-record, de 58.819 unităţi, în creştere cu 21,4% faţă de anul trecut.
Importul total de autovehicule a înregistrat o creştere de 15,1% în intervalul ianuarie-mai, la 100.412 unităţi. Spre comparaţie, după primele cinci luni ale anului trecut, importurile de autovehicule creşteau cu 54,8%, la peste 87.000 de unităţi.
Potrivit APIA, creşterea de doar 3,6% a livrărilor de autovehicule noi şi scăderea de 1,6% a segmentului vehiculelor de pasageri au ca principale cauze modificarea de la 1 iulie a valorii taxei de înmatriculare, în sensul majorării sale pentru autovehiculele noi şi diminuării valorii pentru cele de ocazie, precum şi încetarea producţiei de autoturisme la Daewoo, în condiţiile în care această uzină livra cumulat peste 27.000 de unităţi.
Un al treilea motiv ar fi scăderea disponibilităţii de creditare, potrivit APIA.
Dacia rămîne în continuare cea mai bine vîndută marcă de pe piaţa auto din România, cu 32.049 autorisme livrate în cinci luni, echivalentul unei cote de piaţă de 28,1%. Pe locul al doilea se află în continuare Skoda, cu 10.320 de maşini livrate şi o cotă de piaţă de 9%, urmată de Renault, cu 8.426 de maşini vîndute, echivalentul unei cote de piaţă de 6,4%. Pe poziţiile patru şi cinci se situează Volkswagen şi Ford, cu 8.070, respectiv 7.389 de unităţi vîndute în cinci luni, echivalentul unor cote de piaţă de 7,1%, respectiv 6,5%.
În ceea ce priveşte clasamentul celor mai bine vîndute modele de import, acesta este condus de Renault Clio (3.597 de unităţi), Skoda Octavia (3.515 maşini), Renault Megane (2.648 de unităţi), Ford Focus (2.488 de unităţi) şi Opel Astra Classic (2.459 de automobile).