TRASEU ● De la bĺuta cu colegii la ţopĺitul pe jar
Cum ar fi să îi vedeţi pe directorii unei multinaţionale, oameni în
toată firea, care manevrează milioane de euro, costumaţi în indieni,
făcîndu-şi adăposturi şi mergînd la vînătoare? Absolut normal, cît timp
este vorba despre team-building.
TRASEU ● De la bĺuta cu colegii la ţopĺitul pe jar
Cum ar fi să îi vedeţi pe directorii unei multinaţionale, oameni în toată firea, care manevrează milioane de euro, costumaţi în indieni, făcîndu-şi adăposturi şi mergînd la vînătoare? Absolut normal, cît timp este vorba despre team-building.
Par simple jocuri pentru copii bătrîni sau, în cel mai bun caz, ocazii de a-ţi scoate subalternii la aer şi de a le mai încărca bateriile. Au însă substraturi mult mai adînci, cum ar fi dezvoltarea încrederii între angajaţii unei companii, apropierea lor, întărirea coeziunii echipei.
EVOLUŢIE. Au intrat pe piaţa românească acum vreo 10-15 ani sub forma "chefurilor" de week-end organizate de companie şi a evenimentelor de team-adventures. S-au diversificat şi s-au sofisticat extrem de mult, iar acum serviciile de evaluare de grup şi întărirea coeziunii echipei le-au "furat" locul celor de team-adventures. "Pe această piaţă există trei categorii de companii: furnizorii de consultanţă pentru coeziunea echipei, cei de servicii outdoor şi organizatorii de evenimente de companie. Firmele din prima categorie se diferenţiază printr-un know-how extrem de avansat, bine pus la punct, iar cele care furnizează servicii outdoor printr-o bază logistică puternică. Iniţial, cele mai solicitate erau serviciile din ultima categorie, dar acum cel mai bine se vînd serviciile de consultanţă pentru coeziunea echipei", ne-a explicat Bogdan Comănescu, director general al Accelera Accor Services, membru al Academiei Accor Paris.
AGLOMERAŢIE. Chiar dacă serviciile oferite de firmele care se respectă s-au diversificat mult şi au crescut la capitolul creativitate, din punct de vedere financiar piaţa nu este foarte impresionantă. "Suma cheltuită de companii este de circă 12 milioane de euro, dar doar 32% din aceştia, adică aproximativ patru milioane, reprezintă servicii propriu-zise de team-building. Restul este cheltuit pe servicii conexe, cum ar fi cazare, transport. Iar cei patru milioane sînt împărţiţi în mod aproximativ egal între firmele care fac consultanţă de coeziune de echipă şi cele care fac activităţi outdoor", a precizat directorul general al Accelera Accor Services. Dan Panturu, managing partner al Smart Tours, consideră că deşi nu are încă o valoare impresionantă, piaţa de profil creşte ca Făt-Frumos. "Din punctul nostru de vedere, piaţa se dublează de la an la an. Problema este în rîndul companiilor specializate pe servicii de team-building, pentru că nu se dezvoltă în acelaşi timp cu piaţa. Rata profitului poate părea mare (aproximativ 30%), dar, dacă vrei să ţii pasul cu investiţiile în domeniu, ajunge la un procent decent de 10%." Şi Ştefan Arghir, trainer EcoXtrem Teambuilding, consideră că nu toate firmele de pe piaţă se ridică la nivelul exigenţelor. "În acest moment, piaţa este destul de fragmentată, existînd destule firme mici cu oferte îndoielnice."
Riscuri
"Jucătorii" avertizează că, deşi poate părea o afacere facilă şi nu foarte costisitoare, trebuie programată cu mare grijă pentru a nu da chix: "Cheltuielile de înfiinţare a firmei sînt minime (1.500 RON). Problemele încep după ce ai primul client şi vezi că n-ai experienţă, echipamente, oameni care să facă faţă unor situaţii extreme sau delicate. O afacere de acest fel trebuie foarte bine programată, cu creştere în timp atît ca portofoliu de clienţi, cît şi ca investiţii". Vestea bună este că au început să prindă şi firmele româneşti gustul serviciilor de training sau team-building: "Acum 10 ani doar multinaţionalele apelau la ele. Acum vor aceste tipuri de servicii inclusiv firmele cu cinci angajaţi.Greu de găsit
Pentru cei care doresc să facă performanţă, o problemă foarte complicată este găsirea trainerilor potriviţi: "Cu toate că este un job foarte bine plătit, un trainer bun ajungînd să cîştige şi în jur de 30.000-40.000 de euro, este greu să găseşti oamenii potriviţi, care să aibă experienţă de business mare (minimum 10 ani în ceea ce predă), experienţă în educaţia pentru adulţi, dar şi un tonus foarte bun şi multă energie. Eu cred că sînt cam 30-40 de traineri foarte buni în toată România în prezent, alţi circa 100 în pregătire şi în jur de 300-400 aşa-numiţi traineri de week-end", punctează Bogdan Comănescu. Tarifele percepute de un trainer pe zi variază între 1.000 şi 1.800 de euro.Citește pe Antena3.ro