x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Tipariturile mari, in subteran

Tipariturile mari, in subteran

03 Aug 2004   •   00:00

BUSINESS

Zeci de milioane de pagini se printeaza lunar "la negru" in Bucuresti. Companiile care lucreaza cinstit, la vedere, si care baga bani in tehnologii performante sunt bifate la colt de piratii tipariturilor. Cu investitii de aproape un sfert de milion de euro, o cunoscuta companie a reusit sa-si mareasca cifra de afaceri in ultimii doi ani de aproape cinci ori in ceea ce priveste serviciile de copiere si plotare.
ADRIAN MIHAI

"Activitatea am inceput-o acum sase ani, aducand un ploter foarte modern la vremea aceea, in ideea de a oferi servicii de plotare in principal, respectiv planuri si afise. La momentul acela poate ca nici piata nu era pregatita, nici noi nu eram pregatiti ca sa abordam aceasta activitate, cu atat mai mult merge foarte bine activitatea de vanzari de calculatoare", povesteste despre inceputul afacerii Dorin Stana, presedinte al Blue Ridge International Computers.

CERERE. Baza de clienti a crescut si creste in permanenta.

Clienti care acum cinci ani nici nu se gandeau sa-si faca un afis au dorinta acum sa se prezinte in conditii de calitate. "Aici am simtit ca exista o nisa si am inceput de doi ani de zile sa investim puternic.

Clientii-tinta sunt toti cei care vor sa aiba o lucrare de calitate, in principal sectorul intreprinderilor mici si mijlocii, persoanele fizice autorizate, sectorul constructiilor. Agentiile publicitare vin la noi fara ca noi sa ne fi dus la ei.

Important este sa satisfaci omul de pe strada, sa stie ca poate sa vina la noi", explica intreprinzatorul orientarea firmei care si-a deschis magazinul de copiere chiar in centrul orasului, la strada.

Anul trecut, cifra de afaceri a fost de doar o jumatate de milion de euro, dar pentru 2005, managerii spera sa ajunga la un milion de euro.

EXTINDERE. Una dintre cauzele pentru care domeniul a ramas unul de nisa este chiar valoarea mare a investitiilor necesare. Uzura morala a echipamentelor este de cam doi ani la echipamentele de printare. "An de an, software-ul inghite foarte mult. Aproximativ 10.000 euro ne costa doar up-grade-urile de soft", spune Stana. Anul viitor, planurile prevad extinderea in tara in orasele in care exista centre universitare. Firma se va dota cu echipamente noi in Bucuresti, iar cele existente vor fi duse in tara. "Nivelul de pretentii si de cerere va fi mai scazut acolo", considera sursa citata.

ECONOMIA SUBTERANA. In Bucuresti ar deschide si centre de copiere mici daca piata nu ar fi sufocata de concurenta neloiala. "Am facut un sondaj. Am vizitat 30-40 de centre asa-zise de copiere si, spre surprinderea noastra, am constatat ca doar in vreo doua dintre acestea se lucreaza cu acte fiscale. In rest se lucreaza 100% la negru, inclusiv in interiorul sectiilor financiare sau vizavi de sectiile de politie", spune managerul. "Sunt zeci de milioane de pagini care se printeaza lunar "la negru" in Bucuresti."

Acesta apreciaza ca, pentru Capitala, piata serviciilor de copiere si plotare, fara ceea ce lucreaza agentiile de publicitate, se ridica la 20 de milioane dolari. Din aceasta, 80% este "la negru".

NOUTATI

O abordare mai rar intalnita a avut-o firma Azero. Horia Ioan, director de marketing al companiei, a fost mai intai in postura de client al serviciilor de plotare, lucrand mai multi ani in proiectare. Asa a avut ocazia sa cunoasca din interior problemele si sa vina cu cateva noutati.

Pentru a reduce costurile, firma a inchiriat un apartament, nu un spatiu la strada. Plasarea comenzilor se poate face prin Internet, fara sa mai fie necesara deplasarea clientului la firma. Daca totusi este nevoie ca materialul ce trebuie multiplicat sa fie luat in forma fizica, firma trimite un curier. Odata realizata comanda, tot un curier o va duce la sediul beneficiarului, servicii ce sunt incluse in pretul de productie. Si, pentru ca ciclul sa fie complet, facturarea se face la sfarsitul lunii.

Investitiile facute pana acum s-au ridicat la peste 20.000 euro. Primii clienti au fost constituiti chiar de firma la care Ioan a lucrat si de partenerii acesteia. Pentru anul viitor, managerul estimeaza o cifra de afaceri de 200.000-300.000 de euro.
×
Subiecte în articol: economic