Planul de dezvoltare a sistemului naţional de transport al gazelor generale pentru perioada 2016-2025, gestionat de compania Transgaz, are o valoare de 1,6 miliarde de euro. Planul, care a fost aprobat la sfârşitul săptămânii trecute de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi el include opt proiecte strategice care vizează realizarea infrastructurii pentru preluarea gazelor din Marea Neagră, interconectarea sistemului românesc de transport cu cel din Serbia, dezvoltarea conexiunilor cu Republica Moldova etc.
Programul de investiţii ar urma să fie acoperită în proporţie de 35% din sursele proprii ale companiei Transgaz (circa 560 de milioane euro), iar 65% (aproximativ 1.040 de milioane de euro) va fi acoperită din surse atrase. De precizat este însă şi faptul că din cele opt proiecte strategice, doar pentru cel privind construcţia coridorului de transport Bulgaria - România - Ungaria - Austria (BRAU) a fost luată decizia finală pentru realizarea investiţiilor, restul aflându-se în diverse faze de analiză.
BRUA, cea mai mare investiţie
Dezvoltarea gazoductului Bulgaria - România - Ungaria - Austria (BRUA) vizează dezvoltarea capacităţilor de transport şi a interconectărilor dintre sistemul românesc de transport şi sistemele similare ale Bulgariei şi Ungariei, Proiectul constă în construirea unei conducte noi de transport gaze naturale care să realizeze legătura între Nodul Tehnologic Podişor şi staţia de măsurarea a gazelor Horia. Proiectul BRUA va permite transportul a 1,75 mld. mc/an în prima etapă şi 4,4 mld. mc/an în cea de a doua etapă, cu posibilitatea preluării inclusiv a noilor resurse de la Marea Neagră. Termen estimat de finalizare este 2019 pentru Etapa 1, respectiv 2020 pentru Etapa 2, iar investiţia care va fi făcută de Transgaz se ridică la 547,4 milioane de euro.
Preluarea gazelor din Marea Neagră
Obiectivul major al acestei investiţii constă în crearea unei infrastructuri de transport care să facă legătura între noile resurse potenţiale de gaze naturale disponibile la ţărmul mării negre şi coridorul Bulgaria - România - Ungaria - Austria, astfel asigurându-se posibilitatea dirijării gazelor spre Bulgaria şi Ungaria prin interconectările existente Giurgiu - Ruse (cu Bulgaria) şi Nădlac - Szeged (cu Ungaria). Termenul estimat de finalizare este anul 2020, „acesta depinzând de graficele de realizare ale proiectelor offshore din amonte”, se precizează în Planul de dezvoltare, valoarea estimată a investiţiei fiind de 278,3 milioane de euro.
Crearea culoarului Grecia-Bulgaria-România-Ucraina
Acest proiect este necesar având în vedere că, prin implementarea sa, se creează un culoar de transport între pieţele din Grecia, Bulgaria, România şi Ucraina, în condiţiile în care se realizează şi o nouă interconectare între Grecia şi Bulgaria. Termenul estimat de finalizare este 2019, valoarea estimată a investiţiei ridicându-se la 65 milioane de euro.
Dezvoltarea relaţiei cu Rep. Moldova
Proiectul prevede construirea mai multor conducte de transport al gazelor naturale şi de comprimare, iar prin realizarea lui se va putea asigura presiunea necesară şi capacitatea de transport de 1,5 mld.mc/an în punctul de interconectare dintre sistemele de transport ale României şi Republicii Moldova. Termenul estimat de finalizare a proiectului este 2019, valoarea totală estimată a investiţiei fiind de 131,7 milioane de euro.
Dezvoltarea culoarului Oneşti-Nădlac
În funcţie de volumele de gaze naturale disponibile la ţărmul Mării Negre (care nu vor putea fi preluate de Culoarul BRUA), pe termen lung se are în vedere dezvoltarea capacităţii de transport pe culoarul Oneşti - Coroi - Haţeg – Nădlac. Dezvoltarea acestui culoar de transport presupune construirea mai multor staţii de comprimare şi conducte. Termenul de finalizare pentru întreg coridorul este anul 2023, valoarea estimată a investiţiei fiind de 530 milioane de euro.
Alternativă pentru gazele offshore
Având în vedere zăcămintele de gaze naturale descoperite în Marea Neagră în ultima perioadă, Transgaz are în vedere şi crearea unui punct suplimentar de preluare a gazelor naturale provenite din perimetrele de exploatare submarine ale Mării Negre. Transgaz a finalizat un studiu de prefezabilitate în acest, fiind luate în calcul două trasee. Termenul estimat de finalizare este 2019, acesta depinzând de graficele de realizare a proiectelor offshore din amonte. Valoarea estimată a investiţiei este de nouă milioane de euro.
Interconectarea România - Serbia
Proiectul „Interconectarea sistemului naţional de transport gaze naturale cu sistemul similar de transport gaze naturale din Serbia” constă în construirea unei conducte de interconectare a sistemului naţional de transport gaze naturale cu sistemul similar de transport gaze naturale din Serbia pe direcţia Arad - Mokrin, în lungime de aproximativ 80 km. Termenul estimat de finalizare este 2025, valoarea totală estimată a investiţiei fiind de 43 milioane de euro, din care valoarea investiţiei pe teritoriul României este de 37 milioane de euro, la care s-ar mai putea adăuga încă trei milioane de euro dacă se va construi şi o staţia de măsurare pe teritoriul ţării noastre. Ultimul proiect, modernizare staţiilor de măsurare a gazelor Isaccea 1 şi Negru Vodă, este estimat să fie finalizat în 2019, valoarea totală estimată a investiţiei fiind de 13,9 milioane de euro.
Pentru anul 2017 valoarea totală a lucrărilor de modernizare și dezvoltare a investițiilor, strict pentru sistemul național de transport al gazelor naturale este de 364.372.017 lei.
16,6% din programul de investiţii a realizat Transgaz anul trecut. Dintr-un program în valoare de 721.902.260 lei, s-a investit doar 19.822.424 lei.
Investiţii minime, bonusuri mari
Unul dintre cei mai bine plătiţi manageri din România, Petru Văduva, a renunţat la mijlocul lunii mai la funcţia de director general al Transgaz, invocând motive personale, în locul său fiind numit deocamdată un interimar. Pentru activitatea sa de anul trecut, petru Văduva ar fi avut dreptul la un bonus de 3,4 mil. lei, dar s-a decis limitarea acestui la 1,33 milioane de lei, potrivit raportul Comitetului consultativ de nominalizare şi remunerare al Transgaz adoptat de AGA Transgaz în şedinţa din 27 aprilie 2017.