La sfârşitul săptămânii trecute, ANAF a decis suspendarea emiterii deciziilor privind regularizarea contribuţiilor de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru anul 2012. A suspendat, dar nu a anulat ceea ce a emis deja, aşa că mulţi români sunt buni de plată dacă nu fac contestaţie.
Vorbim despre o lege prost croită, care aplică un impozit la o bază de impozitare, şi nu la venitul obţinut, iar fiscul s-a simţit dator să dea şi el o mână de ajutor la amplificarea degringoladei. Ce nu vrea să recunoască ANAF este faptul că procedura de calcul a CASS este prost făcută, iar softul utilizat generează aiurea deciziile de impunere. Cei care au încasat în 2012 câţiva lei din dividende s-au trezit că au de plătit CASS de 468 de lei, calculaţi la o bază fictivă de 8.400 de lei. Alţii s-au văzut puşi să plătească CASS pentru tot anul, deşi au avut venituri doar într-o lună, în urma unui contract pentru care angajatorul a reţinut şi plătit toate taxele datorate. Oamenii s-au trezit că ANAF le-a calculat CASS pentru tot anul, inclusiv pentru luna în care angajatorul plătise taxele. Nici pensionarii nu au fost uitaţi. Chiar dacă erau scutiţi de plata CASS la veniturile din dividende, pentru că au o pensie mai mică de 740 de lei, au primit decizie de impunere.
Se suspendă, dar nu se anulează
Comunicatul ANAF vorbeşte doar despre suspendarea emiterii deciziilor de impunere, dar nu suflă o vorbă despre ce ar trebui să facă cei care le-au primit deja. Aşa că aceştia vor trebui să depună la fisc o contestaţie Dacă nu fac acest lucru, sunt buni de plată, în continuare, pentru că ANAF nu anulează, din oficiu, nicio decizie de impunere. Cât despre cei care au plătit deja amenda, ei nu-și vor mai recupera niciodată toţi banii pentru că vor avea de plătit toate taxele pe care le implică rambursarea. Bineînțeles, unii vor renunţa la recupe¬rarea banilor, aşa că statul se va alege cu sume frumuşele.
De la minim la maxim
Totul pornește de la unele prevederi din Codul Fiscal potrivit cărora contribuția de asigurări sociale de sănătate nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe țară. În 2012, salariul minim brut a fost de 700 lei/lunar. Astfel, contribuția nu este raportată la venitul în sine, ci la o bază minimă de impozi¬tare ( Art. 296.27, din meto-dologia de aplicare a Legii 571/2003).