Taxa auto a adus la bugetul de stat, in cei cinci ani de la introducere, aproape un miliard de euro. Gandita ca o taxa de protectie a mediului, majoritatea banilor au ajuns sa finanteze programul de reinnoire a parcului auto.
Taxa auto a fost impusa la inceputul lui 2007, dupa eliminarea accizelor platite la importul si achizitia autoturismelor de pe piata interna, si se calcula in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului. Initial, banii ajungeau la bugetul de stat, insa datorita scopului pentru care a fost introdusa, respectiv protectia mediului si stoparea importului de masini second-hand, autoritatile au decis ca taxa sa constituie venit la bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). Chiar si asa, taxa a fost contestata in instanta de mai multi romani care au reusit sa castige procesele si sa isi primeasca inapoi banii.
In primul an in care a fost introdusa taxa auto, incasarile care au ajuns la bugetul de stat au fost de peste 225 de milioane de euro, potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei si Finantelor. La aceasta suma se adauga sumele colectate la bugetul AFM, care de la 1 iulie 2008 si pana la 31 decembrie 2011, au fost de 2,8 miliarde de lei (echivalentul a 700 de milioane de euro), potrivit datelor furnizate de AFM.
"In perioada cuprinsa intre 1 iulie 2008 si 31 decembrie 2008, suma incasata de AFM din taxa auto a fost de 904 milioane de lei, in anul 2009, incasarile au ajuns la 687 de milioane de lei, in 2010, la 803 milioane de lei, iar in 2011, la 365 de milioane de lei", potrivit datelor furnizate de AFM. De-a lungul timpului, autoritatile de la noi din tara si reprezentantii Comisiei Europene au avut nenumarate discutii cu privire la taxa auto, la un moment dat Romania riscand sa ajunga chiar la Curtea Europeana de Justitie. In cele din urma legea a fost modificata, urmand ca taxa sa fie platita la prima vanzare inclusiv pentru masinile inmatriculate inainte la 2007. In urma protestelor, taxa se va aplica de abia din anul 2013. Un moment de respiro pentru cei care vor sa isi schimbe masina mai veche cu una de ultima generatie.
Principalul beneficiar al banilor proveniti din taxa de poluare auto este programul de Stimulare a Innoirii Parcului National Auto prin care au fost scoase din circulatie 444.000 de masini mai vechi de 10 ani. Din 2005, anul in care a inceput programul Rabla, si pana azi, acesta a cunoscut mai multe modificari. Prin acest program, statul roman a acordat cu titlu gratuit o prima de casare persoanelor posesoare de autovehicule mai vechi, dispuse sa-si duca masina la casat si sa-si cumpere o masina noua, mai putin poluanta. Din 2005 pana in 2008, prima de casare a fost asigurata de la bugetul de stat, iar din 2008, banii au fost asigurati de la bugetul AFM din incasarile provenite din taxa auto. In primii trei ani, prima de casare a fost de 3.000 de lei, iar din 2009 aceasta s-a majorat la 3.800 de lei. De asemenea, din 2009 au fost acceptate masinile mai vechi de 10 ani, in loc de 12 cat era initial. In primii trei ani, au fost scoase din uz circa 77.000 de masini, iar din momentul modificarilor aduse legislatiei, prin care a crescut prima de casare si au fost acceptate trei vouchere pentru achizitionarea unei masini noi, numarul rablelor duse la casat a crescut simtitor. Astfel, in 2009 au fost scoase din uz 60.000 de masini, in 2010 numarul acestora a ajuns la 187.000, iar in 2011 au fost casate 120.000 de masini.
Tot din incasarile din taxa auto s-au facut si piste pentru biciclisti, s-au refacut siturile contaminate istoric, au fost implementate proiecte porivind instalarea de incalzire care utilizeaza energie regenerabila etc.