CFR Călători trebuie să investească peste 2,3 miliarde de euro pentru achiziţionarea a 2.600 de vagoane noi. Operaţiunea se va intampla in următorii zece ani. Peste 90% din vagoane au durata de viaţă depăşită şi ar trebui casate.
CFR Călători ar trebui să achiziţioneze 2.600 de vagoane noi pentru a asigura condiţii europene de transport cu trenul. "In prezent, 90% din parcul de vagoane are durata de funcţionare depăşită, astfel incat este necesară achiziţionare a 2.600 de vagoane nou-construite, la o valoare de circa 900.000 de euro/bucată", potrivit Ministerului Transporturilor. Investiţia totală in noile vagoane va ajunge la 2,34 miliarde de euro.
Majoritatea vagoanelor CFR Călători au durata de funcţionare normală depăşită (conform HG 2139/2004), adică sunt mai vechi de 30 de ani, faţă de 15 ani cat prevede legislaţia europeană in domeniu. Modernizarea unui vagon costă intre 250.000 şi 400.000 de euro, in funcţie de dotările şi de modificările efectuate pentru a corespunde cerinţelor impuse de traficul feroviar european, pe tipuri de trenuri. Compania estimează că pe termen mediu şi lung, la nivel macroeconomic, reabilitarea parcului de material rulant va conduce la creştere economică, prin introducerea tehnologiilor moderne, iar cifra de afaceri in sectorul feroviar va creşte. Mai mult, modernizarea materialului rulant al CFR Călători va avea un impact pozitiv asupra mediului, prin diminuarea noxelor şi reducerea zgomotului.
TERMENE. Infrastructura feroviară romanească poate atinge standardele europene de calitate peste zece ani, intrucat, pană acum, nu s-au realizat aproape deloc investiţii in acest sector, a declarat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. "Cat voi fi ministru, voi face ca finanţarea pentru căile ferate să crească şi să fie alocate de Guvern sumele necesare pentru modernizare. Investiţiile din resurse proprii au fost aproape egale cu zero pană acum, astfel că infrastructura este depăşită", a declarat Ludovic Orban. Compania CFR trebuie reformată, in condiţiile in care, din 2015, orice companie europeană va putea opera pe cursele interne. "Pentru a face faţă concurenţei va trebui să punem la punct o strategie. In primul rand, vom reorganiza CFR Călători, pentru rutele internaţionale şi cele de lung parcurs, precum şi pentru cele regionale şi de scurt parcurs. Pentru infrastructură, avem in vedere un program de inchiriere pe termen lung pentru operatori", a explicat Orban.
PROIECTE. Guvernul a aprobat contractul de servicii, pentru 2007, dintre CFR Călători şi Ministerul Transporturilor, in baza căruia va moderniza parcul de vagoane şi locomotive şi va implementa sistemul informatic pentru bilete. In ceea ce priveşte programele de dezvoltare, vor fi derulate cinci proiecte, respectiv de dotare cu rame automotoare, de realizare a sistemului automat de eliberare şi rezervare bilete, de dotare cu rame electrice de scurt, mediu şi lung parcurs, de modernizare a 203 locomotive şi de inlocuire a 20 de vagoane şi modernizare a 80 de vagoane de călători.
MODERNIZAREA INCEPE DE LA WC |
Programul-pilot pentru reabilitarea stării tehnice a cabinelor WC-urilor din trenurile personale şi accelerat a inceput in luna februarie şi deja au fost date in circulaţie primele nouă vagoane cu cabine WC modernizate. "In funcţie de rezultatele programului-pilot (impact la public, rezistenţa amenajărilor interioare din cabinele wc la sustragere şi distrugere) şi de fondurile disponibile, se va analiza oportunitatea continuării acestuia şi imbunătăţirea soluţiilor adoptate", estimează compania. Circa 63% din vagoane necesită lucrări de reabilitare a cabinelor WC, adică un număr de 535 de vagoane. Costul lucrărilor se situează in jurul sumei de 11.000 de lei pentru cele două grupuri sanitare dintr-un vagon, aproximativ 6 milioane de lei (1,7 milioane de euro) pentru toate cele 535 de vagoane. Sumele necesare vor fi alocate din resurse proprii şi din bugetul de reparaţii. CFR estimează că lucrările se vor finaliza pană la sfarşitul lunii octombrie 2007. Lucrările de reabilitare a cabinelor WC se efectuează de societăţi comerciale reparatoare autorizate de Autoritatea Feroviară Romană - AFER. |
Citește pe Antena3.ro