x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Vânzările nu vor mai "exploda" de Paşte

Vânzările nu vor mai "exploda" de Paşte

de Florina Zainescu    |    10 Apr 2009   •   00:00

Criza ne schimbă obiceiurile de consum. Anul acesta nu vom mai fi "mâini sparte" în perioada Paştelui. Asta nu înseamnă că nu vom mai investi în "mese bogate", însă vom pune preţ pe produsele mai ieftine.



Vânzările din perioada Paştelui vor fi mai mari decât într-o lună obişnuită, însă ritmul de creştere va fi similar celui de anul trecut sau chiar mai redus, ca urmare a scăderii consumului pe fondul crizei, apreciază patronatele din industria alimentară.

Reprezentanţii acestora dau asigurări că Iepuraşul nu va veni cu majorări de preţ. Ba din contră, în contextul în care populaţia are mai puţini bani pentru cumpărături, atât producătorii, cât şi retailerii spun că vor apela la oferte promoţionale şi că îşi vor adapta oferta la cererea mai mare pentru produsele din categoria de preţ mai redus.

COZONACII SIMPLI, LA MARE CĂUTARE
În această perioadă vânzările la produsele de panificaţie sunt de zece ori mai mari decât într-o lună normală. Însă brutarii nu se aşteaptă ca Paştele 2009 să aducă încasări mai mari decât Paştele 2008.

"Lumea are mai puţini bani şi se va îndrepta mai mult către produse mai ieftine, mai simple, cu mai puţine ingrediente. Dacă este să ne ghidăm după aceste efecte, cred că se va înregistra o diminuare a vânzărilor, dar totuşi sunt optimist şi sper ca măcar să atingem nivelul de anul trecut", a declarat Aurel Popescu, preşedintele Rompan, citat de Mediafax.

El a adăugat că nu se pune problema unor majorări de preţ. Nici ouăle nu se vor scumpi, asigură Ilie Van, preşedintele Uniunii Naţionale a Crescătorilor de Păsări din România. El mizează pe o creştere a vânzărilor la ouă cu 40%-50% în această lună faţă de o lună obişnuită. Dacă la cozonaci şi ouă nu vor fi scumpiri, la legume şi fructe se vorbeşte chiar de ieftiniri.

"Dat fiind faptul că preţurile au scăzut pentru a concura cu importurile ieftine, eu sper că o să avem vânzări cu 20%-30% mai mari faţă de perioada sărbătorilor de anul trecut şi în creştere cu 10%-15% faţă de luna anterioară. Am convingerea că românii se vor îndrepta spre produsele româneşti", a spus Aurel Tănase, preşedintele Romconserv.



Producătorii de vin mizează şi ei pe creşterea vânzărilor de vin roşu şi cred că preţul va fi esenţial. "Criza ar putea influenţa alegerea consumatorilor de a se îndrepta spre vinurile ieftine, iar perioada Paştelui ar putea fi speculată pozitiv de producătorii de volum care oferă un preţ bun", a opinat Ovidiu Gheorghe, directorul executiv al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).

MIELUL CU SCANDAL
În acest an, un kilogram de carne de miel va putea fi cumpărat cu 17-18 lei din piaţă şi cu 20-21,5 lei din marile lanţuri de magazine, preţuri similare cu cele din aceeaşi perioadă a anului 2008, a declarat Mihai Dumitriu, preşedintelui Patronatului Crescătorilor şi Exportatorilor Români de Ovine (PACERO).

Însă vânzările vor scădea faţă de anul trecut, pentru că "lumea nu mai are bani". Potrivit datelor PACERO, anul trecut de Paşte au fost sacrificaţi 3,5 milioane de miei. "Nu pot să dau un număr al sacrificărilor pentru acest an. Totul depinde de cerere şi aceasta nu prea are un ritm crescător. Mieii vor proveni din producţia autohtonă.

Avem resurse şi nu ne temem de concurenţă sau importuri", a precizat Dumitriu. Pe de altă parte, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Agricultură (AGROSTAR) şi Sindicatul Crescătorilor de Ovine şi Caprine acuză că mielul este cu 50% mai scump decât ar trebui în perioada Paştelui, din cauză că taxele aplicate procesatorilor şi intermediarilor pentru sacrificare depăşesc 20% din valoarea produsului.

Ei reproşează Autorităţii Naţionale Sanitar Veterinare (ANSVSA) nu numai taxele mari practicate, ci şi neasigurarea crotaliilor necesare identificării mieilor, ceea ce împiedică vânzarea acestora. Marian Zlotea, preşedintele ANSVSA, a respins ieri aceste acuzaţii, atrăgând atenţia că instituţia a redus deja 31 de taxe. El susţine că medicii veterinari sunt de vină pentru creşterea preţului la carnea de miel.

"I-am rugat să aibă decenţă, mai ales că anumite costuri legate de verificarea animalelor sunt suportate de autoritate. Medicii concesionari să nu perceapă nu ştiu ce tarife, prin nu ştiu ce regulamente inventate", a spus Zlotea.

×
Subiecte în articol: economic