Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunțat că se va afla luni și marți la Bruxelles pentru a discuta cu oficialii europeni despre planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia.
„Noi ne-am asumat şi sprijinim Pactul Verde European, acel Green Deal, şi evident că facem paşi în această direcţie. Suntem în proces de restructurare a Complexului Energetic Oltenia. Eu luni şi marţi sunt la Bruxelles tocmai pentru a discuta şi acest lucru. Ne dorim ca, la Oltenia, dintr-un mix energetic bazat 100% pe cărbune, să avem la sfârşitul acestui proces de restructurare cărbune, gaz şi energie regenerabilă”, a spus ministrul, vineri, în cadrul unor declaraţii de presă cu ocazia campaniei „Vinerea verde”.
Ministrul Energiei s-a prezentat la minister cu o mașină electrică. În mod normal, acesta se deplasează cu o mașină a SPP, care îl ia zilnic de acasă.
„Eu, când vin, (maşina electrică – n.r.) este deja la încărcat, tocmai pentru a putea pleca unde au nevoie. Colegii o pot folosi, fiecare dintre colegii noştri. Secretarul de stat (Niculae – n.r.) Havrileţ o foloseşte chiar foarte des. A fost o plăcere să conduc o maşină electrică astăzi. Am venit de acasă. M-am mai învârtit un pic, că am avut puţină treabă. Chiar e o plăcere să conduci o maşină electrică, nepoluantă. E un pic aşa, să zic, neobişnuit, că nu auzi zgomotul motorului, dar să ştiţi că merge foarte bine”, a mai spus Popescu.
Campania „Vinerea Verde” a fost lansată de Ministerul Mediului și își propune să încurajeze utilizarea transportului alternativ pentru deplasarea la și de la serviciu. Campania își propune ca până la sfârșitul acestui an, cel puțin unul din patru angajați din instituțiile publice să vină la serviciu pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun.
Planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia
Planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia (CEO), producător de energie electrică pe bază de lignit, a venit ca urmare a ajutorului de salvare primit anul trecut de la stat, în valoare de 252 milioane de euro., în contextul în care compania nu a putut returna împrumutul. În noiembrie 2020, Guvernul se angaja să susţină, prin bugetul de stat, schema de ajutor pentru restructurarea companiei, în valoare de 1,326 miliarde de euro. Acum, CE Oltenia aşteaptă validarea planului de către Comisia Europeană – dar Greenpeace susţine că decarbonarea, adică reducerea emisiilor de dioxid de carbon, este doar pe hârtie.
Planul de restructurare prevede un sprijin de aproximativ 2 miliarde EUR (9,93 miliarde RON) pentru CE Oltenia, din care aproximativ 1,33 miliarde EUR (6,48 miliarde RON) reprezintă sprijin public din partea statului român, sub formă de granturi și de împrumuturi (inclusiv împrumutul pentru salvare în valoare de 251 de milioane EUR pe care CE Oltenia nu l-a rambursat). Suma rămasă ar urma să fie acoperită din fondurile UE, mai precis dintr-un grant acordat prin Fondul pentru modernizare, pentru care România ar urma să solicite finanțare.
Statul român a notificat Comisia Europeană, în decembrie, cu privire la planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia care include și acordarea de ajutoare de stat. În 5 februarie, Comisia Europeană a anunțat deschiderea unei investigații a ajutorului de stat pentru restructurarea companiei.
Recomandările Comisiei Europene sunt incluse într-un document privind investigația aprofundată a ajutorului de stat pe care statul român intenționează să îl acorde CE Oltenia.
Guvernul discută cu reprezentanții Comisiei Europene modul în care propunerile incluse în Planul de Restructurare și Decarbonare al CE Oltenia pot fi adaptate pentru a include recomandările făcute de Comisia Europeană la începutul lunii februare, potrivit unui comunicat al CE Oltenia.
Complexul Energetic Oltenia trebuie să primească aprobarea Comisiei Europene până la finalul lunii aprilie, pentru a primi ajutorul de stat care îi permite achitarea fără penalități a certificatelor de emisii de dioxid de carbon aferente anului trecut.
Conform informațiilor puse la dispoziție de CE Oltenia în planul de decarbonare, pentru anul 2020 emisiile companiei totalizează peste 7 Mt CO2. Prin urmare, la cotația actuală a certificatelor, suma pe care compania trebuie să o plătească va depăși 266 de milioane de euro, potrivit Greenpeace.