Tot mai mulţi români au început să folosească serviciile online pentru a-și rezerva vacanțele simplu şi comod. Numai că pentru o parte dintre ei vacanţa mult dorită s-a transformat într-un coşmar, fie au ajuns în hoteluri care nu arătau nici pe departe precum în pozele de pe Internet, fie au ajuns ca la final să plătească mai mulţi bani decât atunci când au făcut rezervarea. Situaţia este similară nu numai în România, ci şi în alte state europene.
Rețeaua Centrelor Europene a Consumatorilor (ECC-Net), constituită la nivelul UE ca să ofere consumatorilor informații asupra drepturilor lor atunci când fac achiziții transfrontaliere, a primit peste 93.694 de solicitări, în 2015, care reclamau achiziţii cu probleme de pe site-uri. Mai mult de 19% s-au referit la vacanțe. România face parte din ECC-Net alături de alte 29 de state UE plus Islanda și Norvegia.
Prin urmare, ECC-Net a decis să pornească o investigație care să determine dacă prețul zborurilor, hotelurilor, închirierilor de mașini sau altor tipuri de servicii de vacanță indicat la începutul procesului de rezervare corespunde cu prețul final plătit de consumatori. Studiul a constat în verificare amănunțită a celor 539 de reclamații de la consumatori şi a celor 237 de simulări de rezervare că cea mai mare incidență a diferențelor de preț între momentul inițial și final al rezervării apare în cazul transportului aerian. Taxele de administrare, taxele de utilizare a cardului de credit și taxele pentru check-in-ul pasagerilor au dus la o creștere a prețului în comparație cu prețul indicat inițial.
Cum poţi să te pui la adăpost
• Prețurile trebuie să fie indicate incluzând toate taxele obligatorii într-un mod clar încă de la începutul procesului de rezervare;
• Verifică dacă sunt incluse servicii suplimentare. Unele din acestea sunt incluse în preț, iar altele nu și, de exemplu, dacă ai nevoie de mic dejun sau de un bagaj de cală, s-ar putea ca prețul final să crească;
• Nu te grăbi atunci când faci rezervări online pentru că de cele mai multe ori nu vei putea anula rezervarea după ce ai finalizat-o. Verifică politicile de anulare;
• Asigură-te că ”funcția date flexibile" nu este presetată, dacă nu ai nevoie de un asemenea serviciu;
• Asigurare? Află ce primești! Dacă nu ai nevoie de o asigurare suplimentară, este bine să citești ce tipuri sunt incluse pentru a evita să le plătești în cazul în care nu-ți sunt necesare;
• Căsuțele deja bifate nu sunt permise în UE, așa că fă o reclamație dacă găsești așa ceva în timpul procesului de rezervare;
• Ai grijă că în anumite cazuri pot fi adăugate taxe pentru utilizarea cardului de credit și caută informații despre acest lucru;
• Fă capturi de ecran pentru tot ce rezervi. Acestea te vor putea ajuta în cazul în care ai probleme ulterior, de exemplu, dacă prețul final este mai mare decât cel de la începutul rezervării;
• Verifică de două ori înainte de a finaliza rezervarea. Citește cu atenție toate datele afișate pentru că orice modificare făcută ulterior, după rezervare, s-ar putea să poată fi făcută numai contra cost;
• Verifică-ți e-mailul pentru a vedea dacă ai primit confirmarea rezervării. Uneori, aceste mesaje pot intra în căsuța cu SPAM/Junk Mail.