O ofertă “prea bună pentru a fi adevărată” este, de cele mai multe ori, exact aşa cum pare şi poate ascunde mecanisme de fraudare prin care victimele sunt atrase în cursă. Cei care caută chilipiruri pe net în încercarea de a evita aglomeraţia din magazine riscă să devină victimele fraudelor dacă nu sunt atenţi şi optează pentru plata produselor prin transfer de bani. Avertismentul a fost lansat chiar de către reprezentantul Western Union, companie care operează cel mai utilizat serviciu de transfer de bani.
“Sărbătorile de iarnă sunt un sezon de vârf şi pentru fraudatori, o perioadă propice pentru a-şi atrage victimele cu preţuri de chilipir. E important ca achiziţiile online să fie tratate cu maximum de atenţie. Achiziţiile făcute de la magazinele online consacrate sunt o opţiune de încredere. Dacă vânzătorul online insistă ca plata să se facă printr-un serviciu de transfer de bani, aceasta ar trebui considerat un semnal de alarmă”, a arătat Daniela Budurea, country director Western Union România şi Bulgaria.
Unul dintre cele mai răspândite tipare de fraudare este oferirea de produse foarte performante la preţuri foarte mici. Oferta este postată de fraudatori pe site-uri de vânzări sau licitaţii de bunuri pe internet. După ce potenţialul cumpărător îşi exprimă interesul pentru produs, presupusul vânzător îi cere plata unui avans sau a preţului integral al produsului, suma urmând să fie transferată printr-un serviciu de transfer de bani. De cele mai multe ori, vânzătorul poate fi contactat doar prin e-mail, acesta pretextând că locuieşte în străinătate. Ca să nu trezească suspiciunea cumpărătorului, fraudatorul îi sugerează să trimită banii pe numele unei rude, solicitându-i, totodată, datele tranzacţiei ca dovadă. După ce fraudatorul primeşte detaliile tranzacţiei de la victimă, acesta ridică banii, folosind un document de identitate fals şi dispare.
Chiar dacă există numeroase scheme de fraudare, în multe dintre ele sunt folosite elemente comune care pot trage un semnal de alarmă de care potenţialele victime e bine să ţină cont înainte de a trimite banii. Astfel, un vânzător online care insistă ca plata să se facă prin transfer de bani e un semnal de alarmă. Consumatorii ar trebui să nu trimită niciodată bani unui necunoscut printr-un serviciu de transfer de bani şi să fie precauţi dacă ofertantul doreşte să discute doar prin e-mail.