x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Investitii Recomandările OECD pentru dezvoltarea pieței de capital din România

Recomandările OECD pentru dezvoltarea pieței de capital din România

27 Iun 2022   •   16:46
Recomandările OECD pentru dezvoltarea pieței de capital din România
Sursa foto: Rawpixel/Getty Images/iStockphoto

Piața de capital poate oferi antreprenorilor și companiile acces la finanțare dar oferă și populației posibilitatea de a-și investi economiile, se arată în Raportul OECD privind piața de capital din România pregătirea unei strategii naționale. 

După o perioadă de stagnare și o redresare relativ lungă după criza financiară din 2008, economia din România a cunoscut o perioadă de creștere relativ ridicată în perioada 2015 - 2019. Acest lucru a dus la convergența nivelurilor de venit pe cap de locuitor raportat la cele din economiile europene mai avansate și la o reducere semnificativă a șomajului.

Însă criza provocată de pandemia de COVID-19 a afectat serios economia. S-a constatat astfel că sectorul corporativ se bazează prea mult pe finanțarea bancară iar o parte dintre firme au acces limitat la credite. Dar o piață de capital funcțională asigură accesul la diferite surse de finanțare, care vor fi esențiale pentru promovarea dezvoltării economice durabile în România.

În prezent, piețele de capital din România sunt subdimensionate. Cota țării în capitalizarea bursieră totală a UE este cu mult sub ponderea sa în PIB. Din anul 2008 s-au delistat 48 de companii de la BVB, față de numai 16 companii care s-au listat.

Începând cu 2017, nu s-a mai accesat capital monetar prin IPO (oferta publică inițială), iar până în 2020 activitatea SPO (ofertă publică secundară) a fost la fel de scăzută. Accesul la credit este deficitar, în special la capitalul disponibil pe piața de capital.

Deși 99% din finanțarea datoriilor companiilor din România este formată din împrumuturi bancare, totalul creditelor bancare raportat la PIB reprezintă doar o treime din media UE, iar finanțarea din piață reprezintă doar o optime din nivelul mediu al UE. În plus, IMMurile din România prezintă niveluri scăzute de capitalizare.

Totodată, dezvoltarea limitată a valorilor mobiliare împiedică fondurile de pensii să-și diversifice portofoliile către un echilibru între riscuri și rentabilitate. Pentru a continua progresul economic din anii dinainte de pandemie și, pentru a se asigura că acesta este sustenabil pe termen lung, este esențial să se sporească investițiile în creșterea productivității atât în capitalul fizic, cât și în cel uman. Acest lucru necesită punerea la dispoziția companiilor românești a unor modalități prin care să poată accesa finanțare din piață, transmite asfromania.ro. 

Recomandările Raportului au scopul de a ajuta autoritățile române să îmbunătățească cadrul legal, de reglementare și instituțional pentru piețele de capital și să pregătească o strategie națională pentru piața de capital. Acest proces va implica colaborarea diferitelor autorități guvernamentale și de supraveghere, precum și a entităților din sectorul privat, în special a BVB.

Recomandările privesc 6 domenii principale: Îmbunătățirea condițiilor de listare la BVB prin: revizuirea procedurii de atragere de capital din perspectiva de reglementare; Îmbunătățirea standardelor de guvernanță corporativă prin promovarea unei transparențe sporite a activităților comitetului de audit; listarea întreprinderilor de stat semnificative din punct de vedere financiar și asigurarea că acestea respectă cele mai înalte standarde de guvernanță corporativă; dezvoltarea unei campanii naționale public-private pentru a încuraja companiile să utilizeze finanțarea prin piață; prioritizarea autorizării și înființării unei contrapărți centrale.

Creșterea lichidității bursiere secundare prin: stabilirea unui mecanism care oferă participanților la piață cercetări cantitative independente asupra companiilor mai mici fără costuri sau subvenționează companiile de brokeraj pentru furnizarea unor astfel de cercetări pieței; crearea unei campanii naționale pentru a ajunge la acționarii inactivi pentru lichidarea acțiunilor legate de programul de privatizare din anii 1990; reducerea comisionului de tranzacționare perceput de ASF; simplificarea declarației impozitului pe câștiguri de capital și a modalităților de plată pentru a stimula participarea investitorilor la bursă; creșterea nivelurilor de free float ale companiilor deja listate; îmbunătățirea eficienței managementului garanțiilor în România pentru a sprijini dezvoltarea operațiunilor de împrumut de titluri de valoare și a pieței instrumentelor financiare derivate.

Stimularea unei piețe dinamice de dezvoltare a IMM-urilor prin: stabilirea unei cooperări între bursă și Camera de Comerț și Industrie a României pentru a promova utilizarea finanțării bazate pe piață în rândul IMM-urilor; oferirea de seminarii și sesiuni de formare privind finanțării din piață pentru IMM-uri; creșterea pragului de renunțare la cerințele privind prospectul pentru a încuraja IMM-urile să facă oferte publice pentru a ajunge la un grup mai mare de investitori; sprijinirea companiilor mai mici în pregătirea informațiilor relevante și corecte care să fie dezvăluite investitorilor; proiectarea unui mecanism de transfer al companiilor listate pe piața AeRO pe piața principală; creșterea vizibilității pieței de capital privat și de capital de risc din România pentru agențiile guvernamentale tradiționale, fondurile de fonduri și alți administratori de active.

Promovarea economiilor gospodăriilor prin: utilizarea băncilor cooperative ca parteneri cheie în implementarea unui instrument digital de economisire la costuri reduse; valorificarea Strategiei naționale pentru educație financiară pentru a consolida cooperarea între toate părțile interesate relevante; și, introducerea unui cont de economii individual, simplificat, scutit de impozite, adaptat gospodăriilor românești.

Creșterea rolului investitorilor instituționali prin: revizuirea metodologiei de ponderare a riscurilor aplicabilă fondurilor de pensii pentru a crește universul investibil al claselor de active; permiterea fondurilor de pensii să împrumute valori mobiliare; creșterea deductibilității fiscale a contribuției anuale la Pilonul III; promovarea schemelor de pensii ocupaționale în sfera campaniei naționale public- private, cu scopul de a stimula economisirea pe termen lung.

Facilitarea finanțării din piață a datoriei pe termen lung prin: efectuarea unei revizuiri a cadrului de reglementare pentru a simplifica procesul de listare; reevaluarea cerinței de convocare a adunării generale extraordinare pentru emisiunile de obligațiuni; luarea în considerare a existenței vreunei autorități care să dețină capacitatea și datele necesare pentru a furniza ratinguri de credit pieței; adaptarea cadrului de reglementare actual al fondurilor de pensii care recunoaște doar ratingurile de credit de la cele trei mari agenții internaționale, pentru a include mai multe agenții de rating de credit; și, oferirea de stimulente pentru emitenții și investitorii în obligațiuni verzi.

 

ASF derulează, în colaborare cu Ministerul Finanțelor, proiectul privind „Strategia națională pentru piața de capital”, finanțat din fonduri europene, având drept consultant OECD.

×
Subiecte în articol: piata de capital bvb oecd