x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Paul Welling: Partea bună este că după 15 ani de Discovery , oamenii încă nu s-au săturat de cunoaştere...

Paul Welling: Partea bună este că după 15 ani de Discovery , oamenii încă nu s-au săturat de cunoaştere...

de Sebastian S. Eduard    |    19 Dec 2012   •   19:07
Paul Welling: Partea bună este că după 15 ani de Discovery , oamenii încă nu s-au săturat de cunoaştere...
Sursa foto: Rikard Osterlund
“În România sunt multe poveşti care merită spuse”
Paul Welling este Senior Vice President, Head of Channels pentru Discovery Networks în Europa Centrală & de Est, Orientul Mijlociu şi Africa. În traducere “şeful” peste tot ce înseamnă programe şi strategii de programe în 99 de ţări de pe mai multe continente. Când ni s-a oferit oportunitatea realizării unui interviu cu el ni s-a părut important să ştim cum arătăm noi, românii, în raport cu “ceilalţi”. Dar şi să vedem ce spune despre conflictul cu RDS-RCS...

■ Jurnalul Naţional: Canalele de filme documentare au găsit cea mai bună cale de a face educaţie. Puteţi să ne daţi câteva exemple concrete de felul în care au ajutat oamenii? Şi nu mă refer la campanii, ci la exemple individuale…
■ Paul Welling:
Dacă ar fi să încep cu cele mai cunoscute cazuri în care Discovery a ajutat diverse persoane, v-aş putea povesti despre situaţiile extreme, prezentate şi în presă, ca de exemplu o bunică din Australia care a supravieţuit unei inundaţii folosind tehnici învăţate dintr-un episod din Vânătorii de mituri sau un băiat din Statele Unite care a supravieţuit unui îngheţ în timp ce se căţăra pe munte amintindu-şi de ponturile din Tehnici esentiale de supravieţuire.
Pe de altă parte, impactul Discovery înseamnă mult mai mult de atât pentru că se manifestă în fiecare zi, în diferite moduri. Probabil că vă amintiţi de campania din această primăvară din România când am realizat un studiu despre cum le-a influenţat Discovery viaţa telespectatorilor. Cei mai mulţi au răspuns că Discovery le-a schimbat viaţa oferindu-le informaţii despre ştiinţă, istorie şi civilizaţie, deschizându-le orizonturile.  Discovery a fost primul canal de documentare care a intrat în casele românilor şi le-a arătat lucruri pe care ei îşi doreau să le cunoască dar la care le-ar fi fost foarte greu să ajungă în mod direct.
Partea bună este că după 15 ani, oamenii încă nu s-au săturat de cunoaştere; curiozitatea lor este vie în continuare, ceea ce explică succesul canalelor Discovery.

■ În ultima vreme numărul canalelor a crescut şi profilurile lor s-au diversificat. Atât în portofoliul Discovery, cât şi la celelalte. Există şi un câştig de rating? Se poate spune că în anii ‘90 aceste canale interesau un anumit număr de persoane, iar în 2000 şi 2010 procentul a crescut?
■ În România, avem 8 canale disponibile, dintre care două sunt HD. Le-am lansat pentru că am identificat, de fiecare dată, o cerere pentru un anumit tip de programe – fie cele despre ştiinţă, cele istorice sau cele despre investigaţii. Prin modul în care au început să consume programele noastre, telespectatorii ne-au transmis că vor aceste canale dedicate. E adevărat că Discovery, fiind primul canal de documentare din lume, a deschis cumva apetitul pentru acest tip de programe. Mai apoi, apetitul a crescut şi preferinţele s-au diversificat, consumatorul a devenit mai sofisticat.
Pe de altă parte, ca să poţi oferi canale pe care oamenii să le urmărească, trebuie să faci în permanenţă cercetare – să vezi exact la ce se uită telespectatorul şi de ce. Noi înţelegem ce îşi doresc telespectatorii să vadă la televizor. În al doilea rând, ştim foarte bine ce transmit brandurile noastre şi de ce sunt unice. Şi, în al treilea rând, oferim programe de o calitate care îi fac pe telespectatori să rămână fideli.

■ CEEMEA înseamnă 99 de ţări. 9 canale. Unde se situează România din punctul de vedere al “consumului” de televiziune? Calitativ şi cantitativ…
■ Potrivit studiilor pe care le-am făcut, românii petrec foarte mult timp în faţa televizorului comparativ cu locuitorii altor ţări din regiune: media este de 262 de minute/zi, ceea ce înseamnă că petrec mai mult de 4 ore în faţa televizorului în fiecare zi. Este cel mai înalt nivel înregistrat în toate ţările balcanice şi din majoritatea statelor din Uniunea Europeană. Audienţele ridicate ale canalelor de televiziune din România sunt generate în principal de transmisii sportive live şi de evenimente majore de divertisment, însă ceea ce deosebeşte România de alte ţări din regiune sunt audienţele ridicate pe care le înregistrează canelele de ştiri.
În ceea ce priveşte consumul de programe documentare, în România şi în Europa de Sud-Est în general, se înregistrează un interes crescut pentru astfel de programe, bazat pe nevoia oamenilor de a cunoaşte, a înţelege, a afla lucruri noi.

■ Cu ce alt telespectator din altă ţară aţi putea compara profilul telespectatorului român?

■ Profilul telespectatorului Discovery din România este foarte asemănător cu cel al telespectatorilor din Polonia şi Rusia. Dacă ar fi să vorbim doar despre Discovery Channel, studii recente ne-au arătat că publicul nostru cel mai fidel este format în general din bărbaţi din mediul urban, căsătoriţi şi cu copii. Familia joacă un rol important în viaţa lor, motiv pentru care petrec mult timp cu copiii. Sunt persoane curioase, dornice să afle cât mai multe informaţii despre lume în general. Motivul pentru care se uită la canalele de documentare este pentru a afla informaţii noi pe care le pot împărtăşi cu prietenii. O altă caracteristică importantă a telespectatorului Discovery este că vrea să îmbine utilul cu plăcutul – îi place să urmărească programe care îl distrează, în aceeaşi măsură în care îi oferă informaţii noi şi interesante.

■ Iese telespectatorul român cu ceva în evidenţă? Dar cel din Europa de Est?

■ Preferinţele telespectatorilor din Europa de Sud-Est sunt uşor diferite de cele ale vest-europenilor, motiv pentru care noi adaptăm structura grilei de programe în funcţie de aceste obiceiuri de vizionare. În Vest, telespectatorii au o apetenţă mai mare pentru divertisment, în timp ce pentru telespectatorii din Europa de Sud-Est cunoştinţele pe care le dobândesc din programe joacă în continuare un rol foarte important. Aşa cum spuneam şi mai devreme, telespectatorul din Europa de sud-est vrea să înveţe într-un mod plăcut, relaxant, distrativ. Astfel, canalele noastre trebuie să le ofere un mix perfect între informaţie şi divertisment.

■ În România, conflictul Discovery-RDS a atins proporţii nebănuite. Spectatorii au luat poziţie....
■ Reacţia telespectatorilor este, într-adevăr, impresionantă. Ştiam că românii sunt foarte ataşaţi de Discovery, pentru că suntem pe piaţă de 15 ani şi am urmărit cu atenţie preferinţele lor şi părerea lor despre canalele noastre.  Însă felul în care ne-au sprijinit acum ne-a demonstrat, încă o dată, că Discovery ocupă un loc foarte important în mintea şi poate chiar în inima oamenilor. Pe de altă parte, în ziua de azi, este normal ca telespectatorii să aibă cât mai multe opţiuni, ca oferta să fie cât mai diversificată. Când li se îngrădeşte această libertate de a alege singuri la ce se uită, e normal ca oamenii să reacţioneze. Am primit mii de  mesaje de susţinere, dintre care unul care m-a impresionat a fost al unui fan care a scris pe Twitter că e foarte ciudat să vii acasă şi să nu mai ai Discovery – e ca şi cum lipseşte un prieten bun.

■ Discovery a fost scos de pe operatorul RDS, după ce şi în Ungaria s-a întâmplat acelaşi lucru. Se poate vorbi de o coincidenţă?

■ Contractul între Discovery şi RCS&RDS era unul comun pentru România şi Ungaria, prin urmare data de expirare era aceeaşi, iar decizia RCS de a scoate canalele noastre a afectat telespectatorii din ambele ţări.

■ Şi evident, la sfârşit, cea mai grea întrebare. Care este strategia canalelor Discovery pentru 2013? Ce vă propuneţi pentru România?
■ Planurile pe care le avem în România sunt pe termen lung şi presupun o continuă dezvoltare a canalelor din portfoliul nostru. Când spun asta mă refer atât la partea de programe, la care lucrăm în permanenţă astfel încât să aducem, în medie, peste 500 de ore noi de conţinut în premieră pe fiecare canal, cât şi la partea de business, care presupune adaptarea ofertei noastre la cerinţele pieţei. Cred că cel mai important pentru telespectatori este să ştie că o să continuăm să susţinem proiecte precum Şcoala Discovery sau să căutăm subiecte din România pe care le putem include în programele noastre. Proiecte de tipul Eroii Discovery sau Efectul Discovery sunt mărturii ale faptului că în România există multe poveşti care merită spuse. Prin urmare, vrem să continuăm pe direcţia asta.  De asemenea, ne propunem să aducem în România vedete Discovery, pentru că anul acesta am avut un succes extraordinar cu vizita celor 2 nebuni pe 4 roţi.

×
Subiecte în articol: discovery channel Paul Welling