O parte dintre angajaţi au simţit creşterea economică de anul trecut în buzunar, alţii au văzut-o în marca telefonului mobil primit de la firmă. Dar nu toţi, ci doar cei cu rezultate care au urcat profitul firmei.
Bonusurile acordate angajaţilor anul trecut au fost cu 18% mai valoroase, faţă de anul anterior, datorită creşterii economiei, conform companiei de resurse umane Lugera. Al 13-lea salariu, prima de fidelitate, prima de vacanţă, cea de Paşti sau de Crăciun, tichetele cadou, de 1 martie, de 8 martie sau pentru copiii angajaţilor au fost majorate, iar tendinţa care se va păstra în acest an. Pe lângă bani, unii salariaţi au primit un laptop, un telefon mobil sau chiar şi o maşină mai scumpe decât înainte. La fel au fost abonamentul la sală, training-ul, cursul de MBA, asigurarea de viaţă şi abonamentul la o clinică privată.
Performanţa, înaintea vechimii
Beneficiile şi bonusurile se acordă tot mai des în funcţie de performanţă şi depind mai puţin de vechimea în firmă, ne-a spus Alexandra Ionescu, Executive Manager al Hart Consulting. „Bonusurile de performanţă se acordă angajaţilor la sfârşitul anului fiscal. În calcularea acestora se ia în considerare atât performanţa individuală, cât şi cea a organizaţiei, nivelul la care au fost îndeplinite obiectivele de afaceri”, ne-a punctat Carmen Sminticiuc, Payroll Manager la Lugera. În plus, unele firme stabilesc o sumă pentru beneficii, iar angajaţii pot să şi le aleagă doar pe cele dorite, în funcţie de poziţie şi de performanţă, potrivit Alexandrei Ionescu.
Sistemul de răsplată din producţie
Ca să reducă absenteismul, firmele de producţie acordă bonusuri de prezenţă, de 100-300 de lei brut sau ca procent din orele lucrate, conform lui Carmen Sminticiuc. Dacă se îndeplinesc obiectivele firmei, ale echipei şi cele individuale, bonusurile din domeniu pot fi un procent din salariu sau unul-cinci salarii. La fel, bonusurile de productivitate sunt ori procent din salariul, în funcţie de rezultatele individuale (produse conforme, încadrare în termene limită, lipsă de erori etc.), ori o sumă pentru echipă, luându-se în considerare performanţa (prezenţa, respectarea timpilor de livrare sau execuţie, calitatea produselor finite etc.).
Bonusurile de calitate din producţie se dau trimestrial, după evaluarea produselor sau serviciilor livrate de angajat sau de echipă, depinzând de indicii de performanţă ai industriei.
Profit sau volumul de vânzări
În vânzări, schemele de bonus includ obiectivele generale, cele pe produse sau pe categorii de produse, cele de marjă, de încasare a facturilor etc. Tendinţa din domeniu este de a jongla cu volumul şi cu profitabilitatea, aşa încât să se atingă obiectivele de performanţă în business, ne-a spus Ioana Pielescu, Managing Partner al Qipa. Mai exact, la cota de piaţă se pune accent pe numărul de vânzări sau pe valoare, iar la profitabilitate se calculează în funcţie de profitul vânzării. „Tendinţa pe piaţă – la noi de curând, în Vest de câţiva ani – este de a introduce cât mai mult sistemul de salariu fix (de bază) şi bonus de performanţă”, a precizat Pielescu.
IT-iştii primesc aproape tot ce doresc
Cele mai bune beneficii acordă firmele de IT, ne-a subliniat Beatrice Galaţanu, HR Trainer la My HR Lab. Ele oferă mic dejun la birou, spaţii de joacă, abonamente la squash sau alte sporturi precum tenis, ping pong, carting etc.
Şerban Mrejeriu, consultant la companiei de resurse umane AIMS, ne-a precizat că, potrivit rezultatelor colectate de la 50 de companii de IT din vestul, centrul şi estul României, 30% dintre ele oferă asigurări medicale, 16% acordă unor angajaţi participare la profitul firmei şi 58% îi sprijină financiar pe cei care se mută din alte regiuni ale ţării.
Salariile din IT au crescut, în medie, cu 5,75%, la începutul acestui an, faţă de anul trecut, iar până la sfârşitul anului vor urca cu încă 8,7%, conform AIMS.
Cele mai inedite bonusuri
În ultimii doi ani, unii angajaţi au început să primească masaj la birou, alţii zile libere pentru voluntariat, iar câţiva servicii de concierge la birou, precum curăţătorie de haine, cumpărături pentru acasă, îngrijirea animalelor de companie, service auto etc. La ele se adaugă vacanţele, grădiniţele sau şcolile şi abonamentele la stomatolog.
„Aceste beneficii au apărut din dorinţa companiilor de a se diferenţia de competitori şi pentru a creşte gradul de satisfacţie sau de retenţie al angajaţilor”, ne-a precizat Beatrice Galaţanu.