Patronii mai multor şcoli de şoferi, companii de taximetrie şi firme de transport persoane vor să iasă în stradă peste două săptămâni. Ei spun că nu sunt afectaţi de criză, ci de piraţii care îi vor aduce la sapă de lemn, iar autorităţile nu iau nici o măsură pentru a-i elimina de pe piaţă pe evazionişti.
Moartea nu plăteşte taxe şi impozite. Instructorii auto neautorizaţi care dau lecţii ilegal sau întocmesc dosare la comandă sunt la mare căutare în toată ţara.Dacă vrei permis, treaba se poate aranja cu aproximativ trei sute de lei în cel mai scurt timp şi fără bătaie de cap, varianta legală fiind o şcoală de şoferi cu profesori, săli de curs, maşini bine puse la punct, stricteţe la cursuri, examene medicale, psihologice şi alte treburi legale foarte costisitoare, care necesită destul de mult timp şi de trei ori mai mulţi bani.
Din ce în ce mai mulţi doritori de permis preferă varianta prescurtată, prestată "la negru". Iar evazioniştii nu sunt nici responsabili pentru moartea celor pe care i-au ajutat să-şi ia permisul auto fără să facă şcoala sau pentru victimele colaterale.
IEDU' CU CINCI CAPRE
Dacă instructorul autorizat este "iedul", cele cinci "capre" de la care suge simultan sunt următoarele: Autoritatea Rutieră Română (ARR), din cadrul Ministerului Transporturilor, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI), Ministerul Educaţiei, primăriile şi Registrul Comerţului. Deşi ARR nu-i recunoaşte, ei îşi văd de treabă în continuare, "alăptându-se" de la celelalte "capre", după posibilităţi.
Unele şcoli de şoferi îi susţin, semnând contracte de colaborare cu ei, deşi instructorul autorizat nu există legal, cum nici ziua nu poate avea în jur de 100 de ore în loc de 24, cum reiese din numărul de dosare ale unor instructori. Ministerul Educaţiei, care supraveghează programa şcolară, nu-i întreabă niciodată de sănătate, primăriile le-au dat până anul trecut un soi de acreditare, în baza căreia au funcţionat aproximativ legal, iar DRPCIV nu are nici o obiecţie în privinţa acceptării dosarelor din partea acestor instructori.
"Există, într-adevăr, un vid legislativ. Aceşti instructori independenţi sunt adevăraţii fabricanţi de moarte pe şosele, nu şcolile de şoferi, pentru că ei nici nu plătesc taxe, nici nu-şi asumă vreo responsabilitate, dar nici nu prea avem ce să le facem. ARR nu le poate aplica sancţiuni, pentru că nu-i recunoaşte", explică Daniela Dobrilă, directorul Direcţiei de Licenţe din cadrul ARR.
CINE-I SANCŢIONEAZĂ?
MAI, nu. ARR, nu. Inspecţia Muncii, nici atât, pentru că sunt şi mai greu de identificat. Fiscul îi crede pe cuvânt. Iar ei îşi văd de treabă fără nici o problemă. Într-o situaţie asemănătoare sunt şi transportatorii de persoane şi taximetriştii neautorizaţi. Patronii şcolilor de şoferi spun că piraţii de pe aceste pieţe sunt mai nocivi decât criza, aducând prejudicii de 500.000.000 de euro anual la bugetul statului.
"Reiese clar, din datele înregistrate, că sunt instructori care şcolarizează şi 300 de cursanţi lunar, ceea ce înseamnă în jur de 9.000 de ore pe lună. Oamenii îi preferă, pentru că au preţ mai mic. Aceşti piraţi nu au TVA, impozit pe profit, nici un fel de cheltuieli. Nu eliberează facturi sau chitanţe, nu au profesori de legislaţie şi costurile aferente, nu au costuri cu sală de curs. Singurele costuri ar fi doar cele cu carburantul, acolo unde nu se cumpără dosarul pur şi simplu. ARR-ul a mers să-i vâneze pe stradă, dar nu au obţinut nici un rezultat", explică Marius Teodorescu (Şcoala de şoferi "Teo", membru UGIR 1903).
Acesta susţine că peste 80% dintre candidaţii care-şi depun dosarele pentru examinare în Capitală au fost şcolarizaţi de instructori independenţi, deşi din statistici reseie că ar fi numai 20%. Dacă unii "piraţi" mai au urme de legalitate, alţii îşi permit pur şi simplu să fabrice dosare.
"Este concurenţă neloială, iar autorităţile nu aplică legea. În ordinul 1856, de la 11 octombrie 2006, ei nu există ca instructori autorizaţi. De ce ARR-ul nu sancţionează şcolile care au această colaborare cu instructori atestaţi dacă la articolul 6 din acelaşi Ordin se spune clar că o şcoală este autorizată să funcţioneze cu un instructor auto atestat numai dacă e angajat cu contract de muncă pe o perioadă nedeterminată? Nu înţelegem cine este în spatele acestor jocuri de evaziune fiscală", spune şi Vasile Ştefănescu (Şcoala Rodell, membru UGIR 1903).
Şi Bogdan Hossu, preşedintele CNS Cartel Afla, din care face parte Sindicatul Instructorilor Auto, spune că nu poate fi de acord cu munca la negru în cazul unora dintre ei, dar concurenţa pe piaţă trebuie încurajată, iar aceştia ar trebui lăsaţi să-şi facă treaba, cu statutul de persoană fizică autorizată.
Directorul general al ARR, Vasile Râpea, explică însă că în această situaţie există doar două variante: să se legalizeze instructorii independenţi, astfel încât să-şi desfăşoare activitatea cu acte-n regulă, suportând toate costurile, sau să fie eliminaţi definitiv printr-o decizie a MAI sau a patronatelor.
Până la noi ordine, "piraţii" îşi pot desfăşura activitatea foarte liniştiţi, pentru că nu-i verifică nimeni, iar angajaţii şcolilor de şoferi pleacă spre un trai mai dulce, în paradisul fiscal creat de vidul legislativ.
Ghidul evazionistului "legal"
ARR nu recunoaşte instructorii autorizaţi, însă actele necesare se pot scoate de la Registrul Comerţului, în baza Legii 300/2004 PFA. Instructorii obţin certificat de înregistrare, completând formularele de avizare în baza Legii nr. 359/2004 şi art. 11, alin 1 şi 2, al O.U.G. nr. 44/2008, însă în respectivele legi nu există denumirea de "instructor auto autorizat", care să le permită acestora să-şi desfăşoare activitatea.
Şi Primăriile emiteau, până anul trecut, "autorizaţii", fără vreo legătură cu legea. Mai există, din partea MIRA - actual MAI - OUG 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice, care prevede că pregătirea practică a unei persoane, în vederea obţinerii permisului de conducere "se poate efectua şi de către un instructor auto atestat în condiţiile legii", dar legea la care se face referire un prevede existenţa "instructorului auto autorizat."
Şi Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 982/2007: "pregătirea teoretică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere a autovehiculului se efectuează atât în şcoli de conducere auto autorizate de Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română (ARR), cât şi de către instructorii auto autorizaţi conform prevederilor legale". Totuşi, Ordinul nr. 1856/11.10.2006 nu spune nimic despre instructorii autorizaţi.