Asociatia Ambasadorilor si Diplomatilor de Cariera isi prezinta public punctul nostru de vedere privind proiectul de lege a pensiilor publice.
Din analiza proiectului de lege privind sistemul unitar de pensii publice, va supunem atentiei si luarii de masuri corespunzatoare urmatoarele aspecte si considerente:
Principiul a) din art 2 este incalcat, intrucat cateva institutii ale statului sunt lasate in afara prevederilor legale( serviciile), sau sunt privilegiate prin aplicarea unui sistem de recalculare diferit si privilegiat (armata, politisti si functinari publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor).CE INSEAMANA "STATUT SPECIAL" SI CE LEGE CONFERA ACEST STATUT? Legea actuala pentru ambasadorii si diplomatii de cariera se bazeaza tot pe un statut special.
Principiul c) ( contributivitatea) din art 2 va aduce prejudicii corpului diplomatic, similare celor de pe timpul perioadei dinaintea anului 1989,
intrucat:
1. Nu se tine seama de veniturile reale incasate de diplomati in valuta, ci numai de salariile foarte mici din tara, inscrise in cartile de munca, sub nivelul celor in valuta, ceea ce le confera caracterul de salarii fictive;
2. Salariile din tara, sub diferite subterfugii, inclusiv prin perpetuarea in acelasi grad pentru multi ani, au fost mentinute voit si pe perioade foarte lungi, la nivelul limita prevazut in legile timpului;
3. Nu se ia in evidenta contributia diplomatilor la pensia suplimentara, platita de ei si retinuta in valuta de-a lungul anilor in exterior; contributia a ramas la dispozitia MAE, fara a fi adaugata la veniturile diplomatului in cauza;
4. In MAE, salariatii au contribuit cu 10,5%, iar angajatorul cu 20,8%, situatie complet diferita de cea din alte institutii ale statului.
Principiul d) din art 2( nediscriminarea) este incalcat de insasi continutul legii, aspect care vine si consolideaza observatia noastra privind principiul a) din art 2.
In ceea ce priveste pe ambasadori si ceilalti diplomati de cariera, discriminarea este mai mult decat evidenta, avand in vedere ca atasatii militari, atasatii trimisi de Ministerul Administratiei si Internelor, atasatii pentru telecomunicatii si altii sunt coordonati de ambassador, alaturi de diplomatii de cariera, muncesc in aceleasi conditii de risc ca si diplomatii de cariera si sunt notificati oficial drept membri ai ambasadei.
Proiectul de lege conduce spre o situatie anormala in sensul ca ambasadorii si diplomatii de cariera urmeaza, dupa recalculare sa primeasca pensii sub nivelul celor coordonati la ambasade, indifferent de stagiul indelungat al activitatii in exterior a ambasadorilor si diplomatilor de cariera, in timp ce celelalte categorii ale comparatiei sunt supuse riscurilor pe perioade scurte de activitate in exterior.
In art 173, referitor si la categoria diplomatilor, nu se regaseste protectia statului prevazuta in principiul f) din art 2 ( prevenirea, limitarea sau inlaturarea riscurilor asigurate), desi diplomatii sunt amenintati, in indeplinirea mandatului, de riscuri majore, precum:
- grija pentru a nu comite erori, cu implicarea responsabilitatii statului,
- terorism, criminalitate crescuta, conflicte armate,
- uzura psihica si fizica,
- conditii neobisnuite de efort,
- privatiuni familiale din timpul activitatii( insotitorii titularului au primit pensii foarte mici,respectiv la nivelul pensiei minime pe economie si/sau nu au primit pensie de fel), pierderea carierei profesionale a insotitorilor,
- clima greu de suportat, maladii specifice anumitor zone geografice,etc
Exigenta generata de natura speciala a ministerului si a activitatii diplomatice solicita o inalta si permanenta pregatire pentru ca ambasadorii si diplomatii de cariera sa fie competitivi la standard international;
Prin rigoarea conditiilor de admitere in cariera diplomatica, prin pregatirea profesionala aparte, prin specificul atributiilor si conditiilor dificile in care sunt obligati sa isi desfasoare activitatea in multe tari ale lumii de pe toate continentele, ambasadorii si diplomatii de cariera reprezinta, ca si in cazul altor inalte institutii ale statului, un mic grup social care trebuie tratat si motivat in mod corespunzator, asa cum procedeaza tarile membre in Uniunea Eropeana si alte state, indiferent de greutatile circumstantiale si de moment. Oricum, numarul redus al ambasadorilor si diplomatilor pensionati nu greveaza bugetul asigurarilor sociale, avand in vedere ca MAE contribuie substantial la bugetul de stat prin activitatile specifice( vize, operatiuni notariale,etc), precum si faptul ca diferenta de la pensia publica la pensia de serviciu provine de la bugetul de stat.
Incepand cu anul 2003, in cateva etape, trept, pensiile diplomatilor au fost aduse la nivelul meritoriu al profesiei respective, pe baza de lege, reprezentand drepturi castigate, ceea ce proiectul de lege de referinta le incalca flagrant. Abia in 2003, ambasadorii si diplomatii de cariera au obtinut o prima reparatie in privinta pensiilor.
Conform jurisprudentei Curtii Constitutionale a Romaniei( Decizia nr 375 din 6 iulie 2005, "Noile reglementari nu pot fi aplicate cu efecte retroactive, respectiv in privinta cuantumului pensiilor anterior stabilite, ci numai pentru viitor, incepand cu data intrarii lor in vigoare"; o solutie similara a fost adoptata de Curtea Constitutionala si in anul 2000( Decizia nr 20/2000).
In hotararea sa in legatura cu pensiile pentru militari si magistrati, Curtea Constitutionala a retinut ca pensia de serviciu nu reprezinta un privilegiu, ci este justificata in mod obiectiv.
-legislatia din statele membre ale UE, cat si din alte state, elaborata in functie de importanta sociala a muncii desfasurate, principiu ignorat in proiectul de lege, si alte categorii profesionale beneficiaza de pensii de serviciu, printre care si diplomatii.
Recalcularea pensiilor stabilite prin legi speciale, aflate in plata la data introducerii sistemului unitar de pensii publice nu se poate face decat prin incalcarea principiului neretroactivitatii legii, prevazut in art. 15 alin.(2) din Constitutia Romaniei, republicata, conform caruia "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile".
O recalculare a acestor pensii, care au fost acordate legal, ar insemna o incalcare de catre stat a propriei legislatii, iar a o modifica retroactiv ar avea repercursiuni asupra caracterului de stat de drept. Modificarea retroactiva a unor drepturi civile deja castigate nu este posibila fara a se incalca prevederile constitutionale, ceea ce conduce la sesizarea Curtii Constitutionale si declararea de catre aceasta a neconstitutionalitatii acestei masuri.
Argumentul de desfiintare a pensiilor de serviciu potrivit caruia acestea nu resecta principiul contributivitatii este contrazis de faptul ca principiul fundamental al pensiilor de stat consta in faptul ca salariatii de azi ii intretin pe pensionarii de azi. Pensionarii de azi nu - si recupereaza contributia lor, ci din acea contributie i- au intretinut, cand erau angajati, pe pensionarii generatiei lor, situatie care se va perpetua.
Este cunoscut faptul ca mentinerea unui sistem special de calculare a pensiilor pentru diplomati este in conformitate cu reglementarile Uniunii Europene, de care Romania nu poate sa nu tina seama(Directiva 79/7EEC si Directiva 96/97 EC),
In acelasi sens este si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, conform careia dreptul la pensie constituie un drept patrimonial, la fel ca dreptul de proprietate.
In virtutea celor expuse mai sus, propunem:
Includerea ambasadorilor si a diplomatilor de cariera in categoriile celor nementionati in lege si,pe cale de consecinta, eliminarea punctului e)din Art. 173 privind pensiile de serviciu ale personalului diplomatic si consular.
ASOCIATIA AMBASADORILOR SI DIPLOMATILOR DE CARIERA DIN ROMANIA va folosi caile legale existente pentru ca drepturile ambasadorilor si diplomatilor de cariera romani sa nu fie incalcate brutal si arbitrar.
Prof.univ.dr.Ion M. Anghel,
Presedintele Asociatiei Ambasadorilor si Diplomatilor de Cariera din Romania
Citește pe Antena3.ro