Cei mai nefericiţi copii, a căror viaţă este un adevărat coşmar, din cauza regimului special de îngrijire şi terapie, pot fi trataţi ca egaliai celor fără probleme de sănătate şi pot fi făcuţi să simtă că aparţin normalităţii.
Asociaţia Idei pentru Viitor a lansat proiectul „Toţi copiii merg la şcoală”, care va califica personal pentru a ajuta peste 2.400 de elevi cu dizabilităţi să înveţe în condiţii de normalitate.
Nici părinţii, nici profesorii, medicii sau asistenţii din cadrul Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) nu au reuşit până acum să creeze o situaţie de normalitate sau măcar de aparenţă a normalităţii în viaţa miilor de copii cu dizabilităţi din România. Handicapul a rămas pentru noi o problemă nerezolvată în privinţa integrării în societate, în şcoală sau în muncă a celor care au probleme, iar soluţiile încă sunt aşteptate. Una dintre soluţii vine din partea Asociaţiei Idei pentru Viitor, care a lansat la sfârşitul săptămânii trecute proiectul „Toţi copiii merg la şcoală”.
Proiectul îşi propune să instruiască 400 de persoane pentru a îngriji altfel decât „în regim de cazarmă” peste 2.400 de copii cu dizabilităţi. „Dorim să-i ajutăm pe aceşti copii să se apropie de normalitate, renunţând la programul de cazarmă care nu-i ajută să se integreze. Noi formăm personal calificat care-i va învăţa să se şi joace cu ceilalţi copii”, explică Constantin Cernat, managerul proiectului. Valoarea totală a proiectului este de 3,6 milioane de euro, având finanţare prim Programul Operaţional Sectorial
Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), prin Fondul Social European (FSE). Specialiştii vor fi formaţi în grupe de câte 40 de persoane, introducându-se astfel în nomenclator şi o nouă meserie, cu sprijinul Ministerului Muncii. „Sperăm ca după ce-i formăm pe primii 400 de profesionişti să se mai înscrie încă 400, apoi şi mai mulţi. Aceşti copii au nevoie de mai mult decât li s-a oferit până acum”, mai spune managerul proiectului. Noua meserie presupune combinarea cunoştinţelor de asistent cu cele de psiholog, pentru a se reuşi o cât mai bună comunicare cu fiecare copil. Iar specialiştii formaţi în cadrul acestui proiect vor participa voluntar la îngrijirea copiilor selectaţi de asociaţie cu ajutorul autorităţilor, apoi vor putea fi angajaţi pentru a-şi practica noua meserie în diverse instituţii.
Ideea iniţierii unei noi meserii s-a născut din nevoia de un alt fel de tratament pentru copiii cu probleme, din nevoia de personal calificat care să acopere o nevoie de care s-au lovit, de-a lungul timpului, membrii asociaţiei, care au încercat să comunice cu părinţii copiilor cu dizabilităţi. „Întrebaţi dacă şi-ar lăsa copiii în grija unor oameni care să-i ajute să se joace, să se simtă ca şi ceilalţi, părinţii ridică întotdeauna din umeri şi întreabă cu cine ar putea să-i lase, pentru că nu cunosc pe nimeni care să facă aşa ceva. Nu vrem să oferim o altă terapie, un alt program de integrare socială etc., ci să le oferim acestor copii şansa de a se juca.
Pentru noi, acest program înseamnă să le oferim părinţilor oameni de încredere care să-i poată ajuta pe copii să se integreze în normalitate. Succesul nostru va fi atins atunci când vom ajunge la performanţa ca unul dintre aceşti copii să devină un membru important al găştii de la bloc”, mai explică managerul proiectului, Constantin Cernat. Perioada de implementare a proiectului este noiembrie 2010-octombrie 2012.