Peste 205 milioane de angajaţi mor anual în lume din cauza locurilor de muncă nesigure. În toată Europa mor, în medie, 167. 000 de lucrători anual, dintre aceştia 7.460 fiind victime ale accidentelor de muncă, iar 159.000 fiind ucişi de bolile profesionale.
Conform statisticilor, la fiecare 3,5 minute, o persoană din zona UE-27 îşi pierde viaţa din cauze legate de muncă, iar la fiecare 4,5 secunde, un lucrător din UE-27 este implicat într-un accident care îl obligă să stea acasă cel puţin trei zile lucrătoare. Numărul accidentelor de muncă ce determină trei sau mai multe zile de absenţă depăşeşte şapte milioane pe an, costurile fiind uriaşe, atât pentru tragediile umane, cât şi pentru concediile de boală, din cauza cărora scad cifrele de afaceri, scade productivitatea şi motivarea angajaţilor.
La nivel european a început lupta pentru sănătatea lucrătorilor şi determinarea angajatorilor să ofere locuri de muncă sigure, sub sloganul "Bine pentru tine, bine pentru afacere". Campania "Locuri de muncă sigure şi sănătoase", desfăşurată de Agenţia Europeană pentru Sănătate şi Securitate în Muncă (EU-OSHA) este concepută pentru a implica un număr mare de întreprinderi şi organizaţii şi se bucură de sprijinul guvernelor mai multor ţări europene. Sunt implicate până acum 25 de milioane de IMM-uri, cu un total de 205 de milioane de lucrători.
OBLIGAŢIILE ANGAJATORILOR. Prin lege, angajatorii din UE trebuie să prevină vătămarea lucrătorilor la locul de muncă. Directiva-cadru 89/391 a UE stabileşte dispoziţiile de bază care trebuie urmate de angajatori şi este transpusă în legislaţia fiecărui stat membru al Uniunii. Anumite state membre depăşesc directiva-cadru europeană, având dispoziţii mai stricte. Luând măsuri adecvate, se poate asigura securitatea lucrătorilor, iar pentru aceasta este esenţială evaluarea riscurilor. Angajatorii sunt obligaţi prin lege să realizeze periodic evaluarea riscurilor la locul de muncă printr-o examinare sistematică a tuturor aspectelor muncii, pentru a se stabili cauzele unor posibile vătămări sau răniri, posibilităţile de eliminare a pericolelor şi măsurile de prevenire sau protecţie care trebuie aplicate pentru a controla riscurile.
INVESTIŢIE, NU BANI PIERDUŢI. "Banii cheltuiţi pentru a crea locuri de muncă sigure şi a garanta sănătea angajaţilor reprezintă o investiţie, nu un cost", a explicat Jukka Takala, directorul agenţiei EU-OSHA, în cadrul summitului "Locuri de muncă sănătoase", care a avut loc marţi, în oraşul spaniol Bilbao. Experţii agenţiei demonstrează cu exemple concrete că angajatorii îşi reduc semnificativ costurile atunci când investesc în sănătatea şi siguranţa lucrătorilor, mai ales pentru că astfel creşte eficienţa acestora şi capacitatea lor de muncă pe termen lung. "O oră de muncă e mai bună decât zero, iar zece ore de muncă sunt mai bune decât cinci", a conchis, în cadrul summitului, Sven Otto Littorin, ministrul suedez al Muncii.
Citește pe Antena3.ro