Afacerile șantierului naval Daewoo-Mangalia Heavy Indus¬tries au revenit pe un trend ascendent, după căderea accentu¬ată între anii 2009 și 2014. Firmele subcontractoare ale şantierului şi-au reluat activitatea, după mai bine de doi ani în care mai mult au şomat, iar DMHI a redevenit cel mai important angajator din judeţul Constanţa, cu peste 6.000 de munci¬tori. Relansarea activităţii ridică însă o nouă problemă: lipsa personalului calificat.
Afacerile șantierului naval Daewoo-Mangalia Heavy Indus¬tries au revenit pe un trend ascendent, după căderea accentu¬ată între anii 2009 și 2014. Firmele subcontractoare ale şantierului şi-au reluat activitatea, după mai bine de doi ani în care mai mult au şomat, iar DMHI a redevenit cel mai important angajator din judeţul Constanţa, cu peste 6.000 de munci¬tori. Relansarea activităţii ridică însă o nouă problemă: lipsa personalului calificat.
De la începutul anului 2015, compania înfiinţată în 1997, prin asocierea între renumitul constructor naval Daewoo- Shipbuilding&Marine Engi¬neering din Coreea şi şantierul naval „2 Mai” Mangalia, a redevenit competitivă pe piaţa constructorilor de nave mari¬time, motiv pentru care anul acesta a renunţat la contractele de reparaţii. Reprezentanţii firmelor private care lucrează în şantierul naval spun că este nevoie de forţă de muncă în acest moment, pentru a se putea onora comenzile, dar nu prea găsesc oameni. „Problema la noi este cu oscilaţia oame¬nilor, pentru că cei mai mulţi nu vin să rămână, ci să înveţe meserie şi să plece în străinătate. Mai mult de trei luni nu stă niciun meseriaş. E greu să găsim sablatori, de exemplu. În momentul acesta vrem să angajăm cel puţin 50 de sabla¬tori şi nu găsim. La liceul din Mangalia se mai fac doar specializările de sudor şi lăcătuş, în rest, facem specializarea la locul de muncă”, explică Sorin Roşăneanu, administrator al firmei Bety Somar Blast SRL.
Costuri şi salarii
Muncitorii pot fi calificaţi la locul de muncă pe şantier, în hală, dar trebuie să fie angajaţi ca necalificaţi, pentru că nu pot fi aduşi pe şantier pentru specializare fără protecţia muncii şi fără a se lua toate măsurile de siguranţă pentru condiţiile de lucru din şantier. „Şantierele de la Galaţi, Brăila şi Tulcea nu mai au activitate şi încercăm să aducem forţă de muncă din locurile în care nu mai funcţionează industria. Plata unui muncitor este între 8 şi 12 lei net pe oră, la 12 ore de muncă, la care se adaugă 600 de lei pe lună costurile noastre pentru fiecare muncitor, pentru cazare şi masă”, potrivit lui Sorin Roşănescu. Şantierul are 6.000 de angajaţi, dar există o mare fluctuaţie de personal. Muncitorii vin şi pleacă perma¬nent, astfel încât se fac angajări de sute de oameni.
Capacitate mare de producţie
În urma adoptării unui plan de afaceri adecvat capacităţilor de producţie, DMHI poate realiza în fiecare an şase nave Panamax de până la 75.000 tdw şi poate repara până la 40 de nave pe an, conform companiei. Reprezentanţii firmelor private spun că s-ar putea construi până la opt nave anual, iar numărul angajaţilor ar putea creşte cu până la 2.000 faţă de capacitatea actuală, anul acesta fiind construite două nave la şantierul naval de la Mangalia.
În ceea ce privește construcția de nave noi, șantierul DMHI construieşte vase cu o capacitate de la 45.000 tdw până la 70.000 tdw şi portcontainere de la 1.000 până la 4.500 TEU