Criza a transformat team building-urile în întruniri de câteva ore între angajaţi, cât mai aproape de sediul companiei, iar MBA-urile şi alte cursuri de perfecţionare în investiţii personale, pentru că firmele nu mai au bani să investească în oamenii lor.
Locurile de muncă au devenit şi ele soluţii de compromis pentru angajaţii nemulţumiţi care nu-şi permit să plece deocamdată în altă parte. "O loialitate realistă şi foarte bine controlată ne ajută. În această perioadă nu este recomandabil ca angajaţii să-şi schimbe locul de muncă actual, pentru că un loc de muncă nou nu le oferă mai mult, dar nici nu trebuie să stea pe o corabie care se scufundă", spune dr Liliana Hagicalil, director general "Romar Medical".
De asemenea, cel mai recent studiu Manpower arată că semnalele de pe piaţa muncii nu sunt tocmai încurajatoare pentru cei care-şi caută un job, însă angajatorii par a fi mai optimişti decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
"Angajatorii ne transmit semnale mixte. Astfel, 21% planifică să facă angajări în următorul trimestru şi tot atâţia anticipează că vor face reduceri de personal, în timp ce mai mult de jumătate susţin că îşi vor păstra actualul număr de angajaţi. Cu toate aceste dificultăţi de pe piaţa muncii, comparativ cu perioada similară a anului trecut, mulţi angajatori previzionează o îmbunătăţire a evoluţiei angajărilor şi deci o revigorare a propriilor afaceri", declară Camelia Stănculescu, director general al Manpower România.
Studiul a fost realizat prin intervievarea unui eşantion de 751 de angajatori din România, dintre care 21% anticipează creşteri în volumul angajărilor, alţi 21% previzionează o reducere, în timp ce 56% nu anticipează nici o schimbare pentru următoarele trei luni în privinţa forţei de muncă existente. "Înainte de a-şi asuma o creştere de personal, preferă să primească semnale clare de creştere a comenzilor şi abia apoi să confirme noile angajări", mai spune directorul Manpower.
În contextul crizei economice, puţine companii din România au înţeles că le-ar fi mai bine dacă s-ar raporta la angajaţi cel puţin la fel ca până în octombrie 2008. "Foarte puţine firme mai investesc în MBA pentru angajaţii lor. Raportul a ajuns acum la 50%, după ce iniţial procentul firmelor care plăteau aceste cursuri era mult mai mare. Dar nevoia de dezvoltare a rămas", arată dr Rodica Rădulescu, Director Business School CODECS. Mai mult, în această perioadă a venit şi timpul "curăţeniei de toamnă" în strategiile de HR o dată cu nevoia de restructurare în toate companiile.
"Au fost mulţi ani, până în 2008, când am investit foarte mulţi bani cursuri. Mi-am dat seama că puteam, cu aceiaşi bani, să facem mai puţine cursuri, mult mai bune calitativ", explică dr Liliana Hagicalil.
Studiul "Bilanţul pieţei de resurse umane din România", realizat de HR Club în perioada iunie- august 2010 pe un eşantion de peste 200 de manageri generali şi directori de resurse umane din România, arată că trainingul reprezintă 89%, iar recrutarea, 87,6%, fiind principalele activităţi derulate de departamentele de resurse umane în organizaţiile din România în trimestrul al doilea al acestui an. "Deşi s-a înregistrat o uşoară creştere a bugetelor de resurse umane în al doilea trimestru faţă de primul, managerii de resurse umane folosesc în continuare resursele financiare cu prudenţă. Spre exemplu, recrutarea a primit o felie mai mică din bugetul total de resurse umane comparativ cu trimestrul anterior, una dintre cauze fiind utilizarea resurselor interne în acest proces" arată specialiştii HR Club. Acest studiu este realizat trimestrial, cu sprijinul companiei de cercetare de piaţă Daedalus Millward Brown şi reprezintă o radiografie a pieţei de resurse umane din România.