x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Reprofilare în artizan de obiecte tradiționale

0
Autor: Diana Scarlat 24 Noi 2020 - 09:30
Reprofilare în artizan de obiecte tradiționale
Vezi galeria foto


Piața produselor „hand made” și-a continuat tendința de creștere, chiar și în perioada de „lockdown”, iar marele avantaj este posibilitatea de a le vinde prin intermediul magazinelor online. În România se poate observa deja un trend al reorientării mai multor categorii de persoane către acest tip de business, fie pe cont propriu, fie în cadrul unor ateliere înființate în ultima perioadă. Cel mai nou astfel de atelier de creație s-a înființat la Jurilovca, în județul Tulcea, atât pentru a produce, în comunitate, obiecte artizanale tradiționale, cât și pentru a putea oferi servicii de training și formare profesională pentru cei care vor să se reprofileze.

 

Cele mai cunoscute produse tradiționale „hand made” au fost întotdeauna vasele de lut, iar trendul ascendent al acestei piețe a reușit să scoată din anonimat meșterii din mai multe localități și să crească noi generații de meșteșugari, în ultimii 20 de ani. S-au dezvoltat afaceri prospere, în acest domeniu de nișă, care a și oferit locuri de muncă sau posibilitatea de a-ncepe un business. La fel s-a întâmplat, apoi, cu ouăle încondeiate și cu ia tradițională. Dezvoltându-se acest trend, multe persoane din comunitățile izolate sau din categorii de risc au reușit să-și asigure un venit stabil, specializându-se în manufacturarea acestor obiecte artizanale, din ce în ce mai căutate pe piață. Mulți s-au orientat și către atelierele care oferă cursuri de specializare sau de formare profesională, pentru a deveni meșteri populari, iar târgurile și magazinele de suvenire au primit obiecte din ce în ce mai bune din punct de vedere calitativ, în ultimii ani, după ce piața artizanatului fusese invadată de fenomenul kitsch, până în 2005. 

 

Obiectele cele mai căutate

 

Expansiunea acestei piețe a obiectelor de foarte bună calitate și confecționate conform tradițiilor autentice a determinat din ce în ce mai multe comunități din România să-și dezvolte afaceri în acest domeniu. Maramureș și Bucovina au fost primele regiuni care au reușit să-și promoveze obiectele tradiționale – mai ales costume populare, obiecte de uz casnic, decorate și ouăle încondeiate - și să creeze o piață destul de puternică. Apoi s-a dezvoltat artizanatul și în Harghita, Covasna și Mureș, unde comunitățile de secui au dezvoltat o nouă piață de obiecte manufacturate, inclusiv de mobilier. În ultimii cinci ani s-a observat și o tendință de readucere în actualitate a mobilierului pictat, specific sașilor și secuilor – foarte căutat, în ultimul timp –, care a ajutat mulți antreprenori să-și dezvolte afaceri prospere în acest domeniu. Toți aceștia fac și cursuri de formare profesională pentru cei care doresc să lucreze ca manufacturieri. 

 

Vin din urmă și alte comunități

 

Și comunitățile de lipoveni, de ucraineni sau de bulgari din județele Tulcea și Constanța au un cuvânt de spus, pe această piață, având tradiții și obiecte la fel de frumoase ca ale celorlalte etnii. Cel mai nou atelier de manufactură, dar și centru de formare și training pentru viitorii meșteri populari s-a deschis, chiar în această perioadă, la Jurilovca, în cadrul unui proiect gestionat de Primărie. Aici vor putea învăța tainele cusăturilor și ale aplicării mărgelelor pe obiectele de podoabă tradiționale toți cei care vor dori să  facă astfel de cursuri sau de workshopuri, iar mai mulți membri ai comunității s-au putut reprofila, urmând să lucreze pentru centrul cultural din vestita comună tulceană. „În cadrul proiectului, am deschis un atelier meșteșugăresc tradițional de creație, unde vom face mai ales podoabe tradiționale. Cele mai cunoscute sunt kokoshnicele, acele coronițe specifice comunității noastre, care de fiecare dată atrăgeau privirile tuturor, când le prezentam la târgurile naționale sau locale. Tot în cadrul proiectului vom lansa și un magazin online, de unde se vor putea comanda toate aceste obiecte «hand made» care respectă întocmai tradiția”, explică Valentina, cunoscută în toată țara pentru kokoshnicele manufacturate de ea. 

 

Așa cum măștile venețiene sunt celebre în întreaga lume și se pot folosi și ca decorațiuni pentru interiorul casei sau se oferă cadou, obiectele artizanale ale comunităților tradiționale din România pot cuceri piața internațională. Creșterea cererii înseamnă mai multe locuri de muncă bine plătite

 

Ia românească a fost prima care a cucerit cumpărătorii din alte țări ale lumii. La fel ar putea ajunge vedete internaționale obiectele de mobilier pictat ale sașilor și ale secuilor, dar și kokoshnicele comunităților de lipoveni. Astfel s-ar putea dezvolta și mai mult afacerile din acest domeniu.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

4 pași pe care trebuie să îi parcurgi înainte de a închiria un autocar sau microbuz

4 pași pe care trebuie să îi parcurgi înainte de a închiria un autocar sau microbuz
Dorești să închiriezi un microbuz sau un autocar? Ai în față un eveniment interesant. Și tu, ca persoană modernă practică, încerci să faci șederea unui număr mare de invitați la sărbătoare...

Economia mondială se va redresa greu din cauza celui de-al doilea val al pandemiei

Economia mondială se va redresa greu din cauza celui de-al doilea val al pandemiei
Criza economică generată de pandemie a dus la pierderi de venituri și creșterea sărăciei, ceea ce va afecta revenirea financiară, potrivit Raportului de tendinţe şi riscuri pe pieţele financiare al...

Ce produse s-au scumpit cel mai mult în decembrie 2020

Ce produse s-au scumpit cel mai mult în decembrie 2020
Cele mai mari scumpiri au fost la cartofi, carburanți şi serviciile de transport aerian, în luna decembrie 2020, faţă de perioada precedentă. În schimb, au scăzut prețurile la energia termică,...

Cum pot folosi companiile banii obținuți din granturi

Cum pot folosi companiile banii obținuți din granturi
Beneficiarii de granturi pot folosi sumele de bani pentru acoperirea mai multor cheltuieli. Astfel, pot fi achitate impozite și taxe către bugetul de stat, inclusiv contribuțiile salariale, precum CAS și...

Ce produse și servicii s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie 2020

Ce produse și servicii s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie 2020
Cartofii, combustibilii și serviciile de transport aerian s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie, față de luna noiembrie, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică. Pe de altă parte, sc

(P) Cum poți economisi bani folosind reduceri, vouchere și cupoane online

(P) Cum poți economisi bani folosind reduceri, vouchere și cupoane online
Criza sanitară și economică generată de pandemie a dus inițial la închiderea tuturor spațiilor comerciale considerate neesențiale și ulterior la recomandarea de a evita spațiile aglomerate, precum...

Inflația s-a situat la 2,1% în decembrie 2020. ALimentele s-au scumpit cu 3,24%

Inflația s-a situat la 2,1% în decembrie 2020. ALimentele s-au scumpit cu 3,24%
Inflația a fost de 2,1% pe an în luna decembrie 2020, dar mâncarea s-a scumpit cu 3,24%, serviciile cu 2,69%, iar produsele nealimentare cu 1,01%, transmite Institutul Naţional de...

(P) Principalele tipuri de furtunuri industriale și stocul generos de la Tehnovest

(P) Principalele tipuri de furtunuri industriale și stocul generos de la Tehnovest
Un furtun de tip industrial este mai mult decât un furtun tipic. Astfel de furtunuri reprezintă inima unei operațiuni, funcționând ca niște căi de comunicare în mai mult domenii majore din ziua de astăzi....

Principalele motive pentru care să apelezi la un detectiv privat

Principalele motive pentru care să apelezi la un detectiv privat
Apelarea la un detectiv particular poate părea un lucru extraordinar pentru mulți dintre noi. Un termen pe care până nu demult l-am auzit folosit doar în filmele americane de acțiune devine astăzi din ce în ce ma...

Tendința de a trata toți angajații la fel

Tendința de a trata toți angajații la fel
Galerie Foto Noua viziune din domeniul Resurselor Umane redefinește „talentele”, dar și performanța, meritele și leadershipul. În ultimele decenii s-a vorbit foarte mult despre sistemul de „gestionare a talentelor”, pe...

Furnizorii, obligaţi să prezinte clientului cea mai bună ofertă

Furnizorii, obligaţi să prezinte clientului cea mai bună ofertă
Legea energiei se va modifica în această săptămână, iar furnizorii mari vor trimite cele mai bune oferte concurențiale clienților, a declarat ministrul Energiei, Virgil Popescu (foto), la un post TV, în...

Germania se decarbonizează de 30 de ori mai rapid decât România

Germania se decarbonizează de 30 de ori mai rapid decât România
Sistemul energetic românesc este unul dintre cele mai poluante, în condiţiile în care la nivelul Uniunii Europene acesta se decarbonizează rapid. Dacă în Germania, ţara cea mai industrializată din UE, emisiile...

ASF cheamă Parchetul în anchetă

ASF cheamă Parchetul în anchetă
Există indicii și suspiciuni cu privire la practici incorecte în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), iar acest lucru va declanşa o anchetă din partea Parchetului. Potrivit lui Daniel Apostol, ...
Serviciul de email marketing furnizat de