x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Reprofilare în artizan de obiecte tradiționale

0
Autor: Diana Scarlat 24 Noi 2020 - 09:30
Reprofilare în artizan de obiecte tradiționale
Vezi galeria foto


Piața produselor „hand made” și-a continuat tendința de creștere, chiar și în perioada de „lockdown”, iar marele avantaj este posibilitatea de a le vinde prin intermediul magazinelor online. În România se poate observa deja un trend al reorientării mai multor categorii de persoane către acest tip de business, fie pe cont propriu, fie în cadrul unor ateliere înființate în ultima perioadă. Cel mai nou astfel de atelier de creație s-a înființat la Jurilovca, în județul Tulcea, atât pentru a produce, în comunitate, obiecte artizanale tradiționale, cât și pentru a putea oferi servicii de training și formare profesională pentru cei care vor să se reprofileze.

 

Cele mai cunoscute produse tradiționale „hand made” au fost întotdeauna vasele de lut, iar trendul ascendent al acestei piețe a reușit să scoată din anonimat meșterii din mai multe localități și să crească noi generații de meșteșugari, în ultimii 20 de ani. S-au dezvoltat afaceri prospere, în acest domeniu de nișă, care a și oferit locuri de muncă sau posibilitatea de a-ncepe un business. La fel s-a întâmplat, apoi, cu ouăle încondeiate și cu ia tradițională. Dezvoltându-se acest trend, multe persoane din comunitățile izolate sau din categorii de risc au reușit să-și asigure un venit stabil, specializându-se în manufacturarea acestor obiecte artizanale, din ce în ce mai căutate pe piață. Mulți s-au orientat și către atelierele care oferă cursuri de specializare sau de formare profesională, pentru a deveni meșteri populari, iar târgurile și magazinele de suvenire au primit obiecte din ce în ce mai bune din punct de vedere calitativ, în ultimii ani, după ce piața artizanatului fusese invadată de fenomenul kitsch, până în 2005. 

 

Obiectele cele mai căutate

 

Expansiunea acestei piețe a obiectelor de foarte bună calitate și confecționate conform tradițiilor autentice a determinat din ce în ce mai multe comunități din România să-și dezvolte afaceri în acest domeniu. Maramureș și Bucovina au fost primele regiuni care au reușit să-și promoveze obiectele tradiționale – mai ales costume populare, obiecte de uz casnic, decorate și ouăle încondeiate - și să creeze o piață destul de puternică. Apoi s-a dezvoltat artizanatul și în Harghita, Covasna și Mureș, unde comunitățile de secui au dezvoltat o nouă piață de obiecte manufacturate, inclusiv de mobilier. În ultimii cinci ani s-a observat și o tendință de readucere în actualitate a mobilierului pictat, specific sașilor și secuilor – foarte căutat, în ultimul timp –, care a ajutat mulți antreprenori să-și dezvolte afaceri prospere în acest domeniu. Toți aceștia fac și cursuri de formare profesională pentru cei care doresc să lucreze ca manufacturieri. 

 

Vin din urmă și alte comunități

 

Și comunitățile de lipoveni, de ucraineni sau de bulgari din județele Tulcea și Constanța au un cuvânt de spus, pe această piață, având tradiții și obiecte la fel de frumoase ca ale celorlalte etnii. Cel mai nou atelier de manufactură, dar și centru de formare și training pentru viitorii meșteri populari s-a deschis, chiar în această perioadă, la Jurilovca, în cadrul unui proiect gestionat de Primărie. Aici vor putea învăța tainele cusăturilor și ale aplicării mărgelelor pe obiectele de podoabă tradiționale toți cei care vor dori să  facă astfel de cursuri sau de workshopuri, iar mai mulți membri ai comunității s-au putut reprofila, urmând să lucreze pentru centrul cultural din vestita comună tulceană. „În cadrul proiectului, am deschis un atelier meșteșugăresc tradițional de creație, unde vom face mai ales podoabe tradiționale. Cele mai cunoscute sunt kokoshnicele, acele coronițe specifice comunității noastre, care de fiecare dată atrăgeau privirile tuturor, când le prezentam la târgurile naționale sau locale. Tot în cadrul proiectului vom lansa și un magazin online, de unde se vor putea comanda toate aceste obiecte «hand made» care respectă întocmai tradiția”, explică Valentina, cunoscută în toată țara pentru kokoshnicele manufacturate de ea. 

 

Așa cum măștile venețiene sunt celebre în întreaga lume și se pot folosi și ca decorațiuni pentru interiorul casei sau se oferă cadou, obiectele artizanale ale comunităților tradiționale din România pot cuceri piața internațională. Creșterea cererii înseamnă mai multe locuri de muncă bine plătite

 

Ia românească a fost prima care a cucerit cumpărătorii din alte țări ale lumii. La fel ar putea ajunge vedete internaționale obiectele de mobilier pictat ale sașilor și ale secuilor, dar și kokoshnicele comunităților de lipoveni. Astfel s-ar putea dezvolta și mai mult afacerile din acest domeniu.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Avioanele Boeing 737 MAX, implicate în două catastrofe aeriene, vor putea zbura din nou în Europa

Avioanele Boeing 737 MAX, implicate în două catastrofe aeriene, vor putea zbura din nou în Europa
Avioanele Boeing 737 MAX vor putea zbura din nou în Europa începând de săptămâna viitoare, la aproape doi ani de la imobilizarea lor la sol, ca urmare a două accidente care au dus la moartea a 346 de morți, a...

Riscurile pentru companiile românești în 2021. Ce state nu sunt afectate de pandemie

Riscurile pentru companiile românești în 2021. Ce state nu sunt afectate de pandemie
Principalele riscuri pentru firmele românești în acest an sunt pandemia de coronavirus, întreruperea activității și impredictibilitatea legislației în domeniu, arată studiul Allianz Risk Barometer...

87% dintre firme au decis creșterea salariului minim de la 1 ianuarie

87% dintre firme au decis creșterea salariului minim de la 1 ianuarie
87% dintre companiile private din România au decis creșterea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie  deși guvernul hotărâse majorarea lui d e la jumătatea acestei luni, arată un sondaj ERP (Enterp...

Ce investiții au preferat românii în 2020

Ce investiții au preferat românii în 2020
Anul trecut, românii au prefeerat să-și investească banii pe piețele financiare, în aur, energie și autovehicule electrice, potrivit unei analize a casei de brokeraj XTB. "Aurul, autoturismele electrice,...

European Food&Drink păşeşte în 2021 fără datorii la bugetele de stat. Contribuții achitate în ultimul an de peste 110 milioane de Euro

European Food&Drink păşeşte în 2021 fără datorii la bugetele de stat.  Contribuții achitate în ultimul an de peste 110 milioane de Euro
Galerie Foto Anul 2020 a fost o perioadă plină de provocări pentru economia românească şi a afectat toate sectoarele de activitate. Însă, cu toate că pandemia a pus la grea încercare mediul de business, companiile...

Declin sever al vânzărilor auto. Înmatriculările de mașini noi au scăzut cu peste 21% în 2020

Declin sever al vânzărilor auto. Înmatriculările de mașini noi au scăzut cu peste 21% în 2020
România a înregistrat un declin puternic al vânzărilor de autovehicule noi, cu 21,8% mai mic în 2020, față de anul anterior. Nici Europa nu stă mai bine, având o scădere de 24,3%, ajungând doar la 11,96...

Creșterea economică va fi mai lentă decât s-a estimat anul trecut

Creșterea economică va fi mai lentă decât s-a estimat anul trecut
Produsul Intern Brut (PIB) ar putea crește cu 4,3% în acest an, ajungând la 1.116 miliarde de lei. Estimarea este în scădere față de 4,5%, respectiv 1.135,3 miliarde de lei, cât era prevăzută toamna trecut...

Afacerile din comerț au înflorit

Afacerile din comerț au înflorit
Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), în termeni nominali, a crescut în primele 11 luni ale anului trecut, față de aceeași perioadă din 2019, cu...

OMV Petrom înfige două sonde în Marea Neagră

OMV Petrom înfige două sonde în Marea Neagră
OMV Petrom, cea mai mare companie de energie din Europa de Sud-Est și cel mai mare contribuabil al statului român, a anunțat o nouă campanie de foraj offshore în perimetrul Istria din Marea Neagră. Investiţia...

Meseria momentului: consultant în informații pentru afaceri

Meseria momentului: consultant în informații pentru afaceri
Galerie Foto Experții în informații pentru afaceri sau competitive intelligence se găsesc rar, sunt scumpi, dar salvează sume mult mai mari de bani pe care le pierd companiile, mai ales în perioade de criză. Problemele pe...

Oferta Clujului, cu 30% mai scumpă decât cea a Bucureştiului

Oferta Clujului, cu 30% mai scumpă decât cea a Bucureştiului
Pandemia de coronavirus a afectat vizibil piața locuințelor. Prețurile solicitate de proprietari au crescut pe durata anului trecut, dar într-un ritm evident inferior celui din 2019. Dintre marile orașe, București...

Vești excelente pentru afaceriști: Ministerele Investițiilor și Finanțelor anunță deblocarea măsurilor pentru IMM

Vești excelente pentru afaceriști: Ministerele Investițiilor și Finanțelor anunță deblocarea măsurilor pentru IMM
Cristian Ghinea, ministrul investițiilor și proiectelor europene, și Claudiu Năsui, ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, anunță deblocarea celor trei măsuri de finanțare pentru antreprenori,...

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă. A ajuns la 1,59% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni continuă să scadă. A ajuns la 1,59% pe an
Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 1,59% pe an, de la 1,78% pe an, nivelul din ședința precedentă, transmite Banca Naţională a României (BNR). În funcţie de acesta se calculează costul credi...

Nouă investiție OMV Petrom în Marea Neagră

Nouă investiție OMV Petrom în Marea Neagră
OMV Petrom demarează forajul offshore a celei de-a doua sonde în ape de mică adâncime din perimetrul Istria din Marea Neagră. Primele operațiuni au început la sfârșitul lunii decembrie 2020....

A dispărut miliardul pentru salvarea Turismului. Scandalul poate ajunge la DNA

A dispărut miliardul pentru salvarea Turismului. Scandalul poate ajunge la DNA
Galerie Foto După un an de pandemie, care a-nsemnat decăderea industriei ospitalității din România, patronii de hoteluri, restaurante, terase, cafenele și pensiuni așteaptă ajutorul de la stat, care nu mai vine. Din peste...
Serviciul de email marketing furnizat de