x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Reprofilare în artizan de obiecte tradiționale

Reprofilare în artizan de obiecte tradiționale

de Diana Scarlat    |    24 Noi 2020   •   09:30
Reprofilare în artizan de obiecte tradiționale

Piața produselor „hand made” și-a continuat tendința de creștere, chiar și în perioada de „lockdown”, iar marele avantaj este posibilitatea de a le vinde prin intermediul magazinelor online. În România se poate observa deja un trend al reorientării mai multor categorii de persoane către acest tip de business, fie pe cont propriu, fie în cadrul unor ateliere înființate în ultima perioadă. Cel mai nou astfel de atelier de creație s-a înființat la Jurilovca, în județul Tulcea, atât pentru a produce, în comunitate, obiecte artizanale tradiționale, cât și pentru a putea oferi servicii de training și formare profesională pentru cei care vor să se reprofileze.

 

Cele mai cunoscute produse tradiționale „hand made” au fost întotdeauna vasele de lut, iar trendul ascendent al acestei piețe a reușit să scoată din anonimat meșterii din mai multe localități și să crească noi generații de meșteșugari, în ultimii 20 de ani. S-au dezvoltat afaceri prospere, în acest domeniu de nișă, care a și oferit locuri de muncă sau posibilitatea de a-ncepe un business. La fel s-a întâmplat, apoi, cu ouăle încondeiate și cu ia tradițională. Dezvoltându-se acest trend, multe persoane din comunitățile izolate sau din categorii de risc au reușit să-și asigure un venit stabil, specializându-se în manufacturarea acestor obiecte artizanale, din ce în ce mai căutate pe piață. Mulți s-au orientat și către atelierele care oferă cursuri de specializare sau de formare profesională, pentru a deveni meșteri populari, iar târgurile și magazinele de suvenire au primit obiecte din ce în ce mai bune din punct de vedere calitativ, în ultimii ani, după ce piața artizanatului fusese invadată de fenomenul kitsch, până în 2005. 

 

Obiectele cele mai căutate

 

Expansiunea acestei piețe a obiectelor de foarte bună calitate și confecționate conform tradițiilor autentice a determinat din ce în ce mai multe comunități din România să-și dezvolte afaceri în acest domeniu. Maramureș și Bucovina au fost primele regiuni care au reușit să-și promoveze obiectele tradiționale – mai ales costume populare, obiecte de uz casnic, decorate și ouăle încondeiate - și să creeze o piață destul de puternică. Apoi s-a dezvoltat artizanatul și în Harghita, Covasna și Mureș, unde comunitățile de secui au dezvoltat o nouă piață de obiecte manufacturate, inclusiv de mobilier. În ultimii cinci ani s-a observat și o tendință de readucere în actualitate a mobilierului pictat, specific sașilor și secuilor – foarte căutat, în ultimul timp –, care a ajutat mulți antreprenori să-și dezvolte afaceri prospere în acest domeniu. Toți aceștia fac și cursuri de formare profesională pentru cei care doresc să lucreze ca manufacturieri. 

 

Vin din urmă și alte comunități

 

Și comunitățile de lipoveni, de ucraineni sau de bulgari din județele Tulcea și Constanța au un cuvânt de spus, pe această piață, având tradiții și obiecte la fel de frumoase ca ale celorlalte etnii. Cel mai nou atelier de manufactură, dar și centru de formare și training pentru viitorii meșteri populari s-a deschis, chiar în această perioadă, la Jurilovca, în cadrul unui proiect gestionat de Primărie. Aici vor putea învăța tainele cusăturilor și ale aplicării mărgelelor pe obiectele de podoabă tradiționale toți cei care vor dori să  facă astfel de cursuri sau de workshopuri, iar mai mulți membri ai comunității s-au putut reprofila, urmând să lucreze pentru centrul cultural din vestita comună tulceană. „În cadrul proiectului, am deschis un atelier meșteșugăresc tradițional de creație, unde vom face mai ales podoabe tradiționale. Cele mai cunoscute sunt kokoshnicele, acele coronițe specifice comunității noastre, care de fiecare dată atrăgeau privirile tuturor, când le prezentam la târgurile naționale sau locale. Tot în cadrul proiectului vom lansa și un magazin online, de unde se vor putea comanda toate aceste obiecte «hand made» care respectă întocmai tradiția”, explică Valentina, cunoscută în toată țara pentru kokoshnicele manufacturate de ea. 

 

Așa cum măștile venețiene sunt celebre în întreaga lume și se pot folosi și ca decorațiuni pentru interiorul casei sau se oferă cadou, obiectele artizanale ale comunităților tradiționale din România pot cuceri piața internațională. Creșterea cererii înseamnă mai multe locuri de muncă bine plătite

 

Ia românească a fost prima care a cucerit cumpărătorii din alte țări ale lumii. La fel ar putea ajunge vedete internaționale obiectele de mobilier pictat ale sașilor și ale secuilor, dar și kokoshnicele comunităților de lipoveni. Astfel s-ar putea dezvolta și mai mult afacerile din acest domeniu.

×