x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Visul antreprenorului prinde viaţă. De la poveşti triste la succes

0
Autor: Diana Scarlat 19 Sep 2019 - 11:38
Visul antreprenorului prinde viaţă. De la poveşti triste la succes Picasa
Vezi galeria foto


Poveștile triste ale unor oameni care-și pierduseră speranța într-o viață încununată de succes au devenit unele exemplare, după ce aceştia au avut curaj să învețe mai mult și să ceară ajutor, pentru a deveni antreprenori. Pe mulți români i-au ajutat fondurile europene accesate pentru înființarea de start-up-uri, pornindu-se de la analiza ideilor de afaceri și de la trainingurile oferite gratuit, prin intermediul unor proiecte europene. O patiserie la Huși, un cabinet stomatologic la Iași sau o firmă de construcții a cărei echipă se poate deplasa pentru lucrări în toată țara au însemnat investiții minime din fonduri nerambursabile, pentru a crea câteva zeci de locuri de muncă stabile, în IMM-uri de succes.

 

Ana Bulai nici nu visa, acum câțiva ani, că din tânără mama ce și-a întrerupt activitatea profesională timp de șase ani, pentru a da viață și a crește trei copii, va deveni, în câteva luni, un exemplu de succes într-o zonă săracă a României. „Eu sunt bucătăreasă de meserie, dar pasiunea mea este pentru prăjituri. Am trei copii mici și le-am pregătit inclusiv desertul în casă”, povestește tânăra antreprenoare, în vârstă de 40 de ani. „De aici a pornit ideea de a deschide propria patiserie. Rețetele mele sunt ușor adaptate, îmbunătățite. Le-am făcut pe gustul meu, iar oamenii le apreciază. Nu aș fi putut deschide această afacere, dacă nu ar fi existat acest proiect, pentru că nu aveam putere financiară. Eu nu am lucrat câțiva ani, pentru că am stat acasă cu cei trei copii, deci mi-ar fi fost foarte greu să fac această firmă, dacă nu aș fi avut susținerea echipei de management, de la care am învățat foarte mult”, spune Ana Bulai.

 

Planuri de extindere

Patiseria din Huși funcționează de anul trecut, iar Ana lucrează cu încă două angajate, dar visul ei este să se extindă și să mai deschidă o patiserie, poate și o cofetărie, în centrul orașului, apoi să-și facă afacerea să devină un brand cunoscut pe piața din regiune și, poate, din țară. Finanțarea pe care a primit-o a fost de numai 30.000 de euro, dar banii au fost suficienți pentru a da startul unui business. Ingredientele principale: munca alături de o echipă de profesioniști care i-au învățat pe noii antreprenori cum se face o afacere, cum trebuie să conceapă un plan de afaceri performant, cum trebuie să-și gestioneze resursele etc. Acest model de finanțare a start-up-urilor a fost benefic dezvoltării unor IMM-uri pornite de la zero, tocmai pentru că banii s-au alocat prin intermediul altor proiecte care au format, mai întâi, viitorii antreprenori, alocând fondurile pe baza unor concursuri de planuri de afaceri. Patiseria, care deja e faimoasă în oraș, a fost creată în cadrul proiectului „Servicii integrate pentru o Comunitate Incluzivă în Huși”, finanțat prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020, iar exemplele de succes sunt numeroase acolo unde s-a folosit acest model.

 

Cursuri gratuite de business

În cadrul acestor proiecte care au format start-up-uri și patroni de succes au fost oferite gratuit cursuri de competențe antreprenoriale, fără de care n-ar fi reușit să-și deschidă afacerile, apoi să și le mențină competitive pe piață mulți dintre cei care azi au deja o producție de invidiat. Mulți dintre cei care s-au înscris inițial în competiție au renunțat, dacă și-au dat seama că nu pot duce o afacere până la capăt. Selecția a fost etapizată, iar antrenamentul pentru noii patroni de microîntreprinderi – indiferent de domeniul de activitate – a fost susținut, pas cu pas, de câte o echipă de profesioniști, cu mulți ani de experiență în marketing, economie, comunicare sau branding, pe piața din România.

 

Cum vin banii

Un alt criteriu care a ajutat la selectarea antreprenorilor de succes a fost condiția ca firma nou înființată să poată da o mare parte din bani înapoi, din profitul realizat. „Cei care primesc acest ajutor financiar pentru startul propriilor afaceri sunt și responsabilizați. Banii se dau în două tranșe, prima fiind 75% din valoarea totală, iar a doua, de 25%, se obține doar după ce fiecare start-up își dovedește eficiența”, arată un manager de proiect. Dacă nu se poate dezvolta afacerea, cel care a primit banii trebuie să asigure, din fonduri proprii, echivalentul sumei, pentru a putea îndeplini condițiile prevăzute în contractul care a stat la baza ajutorului de minimis”, explică managerul. Cu alte cuvinte, cei care s-au retras din cursa pentru câștigul finanțărilor nerambursabile au ajuns singuri la concluzia că nu-și pot permite să facă afacerea funcțională și profitabilă, dar nici nu pot risca să plătească circa 10.000 de euro, din propriul buzunar, pentru a susține un business care nu va reuși să producă astfel încât să fie eficient.

 

Speranța mea este să mă dezvolt, să cresc și mai mult. Am început afacerea în decembrie 2018, iar clienții sunt mulțumiți, pentru că am adus ceva nou în orașul nostru. Facem prăjituri și produse de patiserie de casă.

Ana Bulai, antreprenoare din Huși

 

Linia de finanțare se închide pe 8 noiembrie. Perioada de evaluare nu poate dura mai puțin de trei luni, pentru că planurile de afaceri sunt complexe și trebuie să fie analizate cu mare seriozitate. Apoi se intră în perioada de precontractare, apoi se semnează contractele de finanțare și se începe implementarea. 

Simona Culea, director general al Kelso Consulting

 

Oportunități pentru firmele mai vechi de trei ani

Companiile românești care vor să se dezvolte și să-și permită, astfel, un număr mai mare de angajați, pentru creșterea productivității, mai au acum o oportunitate, de a accesa fonduri europene. Ministerul Dezvoltării gestionează un nou proiect prin care se poate obține finanțare pentru firmele care vor să investească în special în tehnologizare. Suma maximă care poate fi obținută este de 200.000 de euro, iar cei care vor să se înscrie în concursul de planuri de afaceri trebuie să îndeplinească o serie de condiții și să poată contribui la valoarea totală a proiectului cu cel puțin 20%, cofinanțare. Depunerea proiectelor a început deja, perioada de evaluare va dura cel puțin trei luni, iar implementarea ar putea începe în primăvara anului viitor. Banii din fonduri europene vor putea fi obținuți după ce se vor face investițiile, prin rambursare. „Toată lumea lucrează cu credit bancar, până la obținerea rambursărilor. Bugetul programului este de 40 de milioane de euro, dar din experiență, pot spune că nu vor fi foarte multe firme care vor accesa suma maximă, pentru că sunt anumite limitări în grila de evaluare care nu le vor permite. În documentația din ghid se specifică faptul că este nevoie de o cofinațare de 10%, dar punctajul nu este suficient de bun fără o cofinanțare de cel puțin 20%”, explică Simona Culea, director general al Kelso Consulting – una dintre firmele de consultanță care se ocupă de finanțarea pentru companii.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Oferte pentru construcția tronsonului Zimbor - Poarta Sălajului din Autostrada Brașov - Oradea

Oferte pentru construcția tronsonului Zimbor - Poarta Sălajului din Autostrada Brașov - Oradea
Pentru contractul de proiectare şi execuţie a tronsonului Zimbor - Poarta Sălajului, parte a Autostrăzii Braşov - Târgu Mureş - Cluj - Oradea au fost depuse trei oferte din partea unei asocieri și a două...

Grupul Taparo începe producția a 10 milioane de măști pe lună

Grupul Taparo începe producția a 10 milioane de măști pe lună
Grupul Taparo din localitatea Târgu Lăpuş va produce circa 10 milioane de măşti de protecţie pe lună. Acestea vor fi livrate spitalelor şi unităţilor medicale din România...

Banca Mondială acordă României 400 de milioane de euro pentru oprirea răspândirii pandemiei cu coronavirus

Banca Mondială acordă României 400 de milioane de euro pentru oprirea răspândirii pandemiei cu coronavirus
Guvernul României a accesat linia de asistenţă financiară pre-aprobată, în valoare de 400 de milioane de euro, acordată de Banca Mondială pentru a contribui la prevenirea răspândirii pandemiei de...

Fondurile de pensii, sub presiunea crizei

Fondurile de pensii, sub presiunea crizei
În condițiile în care cotațiile de pe piețele financiare au scăzut destul de abrupt în ultima perioadă, pe fondul incertitudinilor provocate de pandemie, și plasamentele fondurilor de pensii (principalii...

Retragere importantă de la conducerea UniCredit Bank România

Retragere importantă de la conducerea UniCredit Bank România
În ședința Consiliului de Supraveghere UniCredit Bank din 2 aprilie 2020, Dan Pascariu, Președinte al Consiliului de Supraveghere, și-a anunțat decizia de a se retrage din funcție începând cu data de...

Procurarea echipamentelor medicale în contextul pandemiei COVID-19. Disonanță între cadru legislativ și nevoile sociale în prezent.

Procurarea echipamentelor medicale în contextul pandemiei COVID-19. Disonanță între cadru legislativ și nevoile sociale în prezent.
Galerie Foto De la momentul decretării stării de urgență de către Președintele României prin Decretul nr. 195/16.03.2020, în contextul extinderii rapide a pandemiei COVID-19 la nivel mondial, România în doar câteva zile...

ANAF rambursează TVA în valoare de circa 4 miliarde de lei, în luna martie

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) rambursează, în luna martie, TVA în valoare de aproape 4 miliarde de lei pentru 24.526 de deconturi, se arată într-unun comunicat al instituţiei. Media...

Cîțu: Nu sunt luate în calcul tăieri de salarii și pensii. Cred că economia își va reveni după criză

Cîțu: Nu sunt luate în calcul tăieri de salarii și pensii. Cred că economia își va reveni după criză
Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a spus, joi, că, în contextul actual al crizei provocate de epidemia de coronavirus, nu sunt luate în calcul tăieri de salarii și de pensii. El a adăugat că este optimist și...

Cristian Onețiu: „Se preconizează că fiecare lună de pandemie activă înseamnă 9 luni de recuperare economică”

Cristian Onețiu: „Se preconizează că fiecare lună de pandemie activă înseamnă 9 luni de recuperare economică”
Cristian Onețiu îi învață pe antreprenori cum să-și gestioneze afacerea în perioada crizei economice provocate de pandemia COVID-19.  Investitorul acționează în această perioadă ca sprijin pentru alți...

Indicele ROBOR la 3 luni a crescut la 2,57% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni a crescut la 2,57% pe an
Indicele ROBOR la 3 luni a urcat astăzi la 2,57% pe an, de la 2,55% pe an, miercuri, transmite Banca Naţională a României (BNR). În funcție de acesta se calculează costul creditelor de consum în lei cu...

Curățătoriile de haine, obligate să rămână deschise, cer autorităților să-și suspende activitatea

Curățătoriile de haine, obligate să rămână deschise, cer autorităților să-și suspende activitatea
Asociația patronilor de curățătorii și spălătorii de haine din mall-uri a transmis o petiție către autorități prin care cer suspendarea activitatății întrucât sunt expuși...

Noi precizări despre obținerea Certificatului de Situație de Urgență

Noi precizări despre obținerea Certificatului de Situație de Urgență
Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA) a publicat noi detalii despre emiterea Certificatului de Situaţie de Urgenţă (CSU) pentru companii. Beneficiarii programelor naţionale care...

Piața muncii: speranțe de revenire după 4-5 luni grele

Piața muncii: speranțe de revenire după 4-5 luni grele
Salariile românilor au crescut puternic anul trecut, în special în construcții și în sectorul bugetar. Cu toate acestea, suntem încă departe de standardele UE, atât la câștiguri, cât și la puterea de...

Planuri de criză și soluții de ultimă oră

Planuri de criză și soluții de ultimă oră
Galerie Foto Pandemia de coronavirus lovește dur afacerile din România. Fie că este vorba despre antreprenori de startup-uri sau de companii cu experiență îndelungată pe piață, criza economică a lovit în plin, însă sub...
Serviciul de email marketing furnizat de