Dupa Duminica Tuturor Sfintilor, cea dintai dupa Rusalii (Pogorarea Sfantului Duh), pentru crestin-ortodocsi incepe astazi Postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel. Nu intamplator acest post incepe dupa Duminica Tuturor Sfintilor, ci pentru ca in aceasta zi sunt cinstiti toti sfintii de la inceputul lumii si pana in zilele noastre, conoscuti si necunoscuti, impreuna cu cetele ingeresti, care formeaza in cer, dupa cum sublinia parintele arhimandrit Cleopa, Biserica biruitoare, fiindca sfintii au primit darul Duhului Sfant. '(...) apostolii si sluijitorii Evangheliei nu se cheama si nu se aleg singuri. Ci Domnul ii cheama, ii alege, ii invata, ii intareste, sufla peste ei Duh Sfant si numai dupa aceea ii trimite sa vesteasca cuvantul mantuirii in toata lumea', mai spunea parintele arhimandrit Cleopa intr-una dintre predici.
Numit si Postul Sampetrului, acesta are o durata variabila, ce are la baza data Sfintelor Pasti. Totodata, Postul Sfintilor Apsotoli Petru si Pavel are de aceasta data aproape trei saptamani, incheindu-se vineri, 29 iunie, chiar in ziua de praznuire a Sfintilor. Este randuit de Biserica in cinstea celor doi Apostoli si mai ales pentru cinstirea darurilor Sfantului Duh, care s-a pogorat peste Sfintii Apostoli la Cincizecime (Rusalii), in vechime, acest post fiind numit si Postul Cincizecimii.
Despre vechimea acestui post avem marturii inca din secolul al IV-lea, urmate de scrierile Sfantului Atanasie cel Mare, Teodoret, episcopul Cirului, precum si Leon cel Mare, acesta din urma numind aceasta perioada de ajunare Postul de vara sau al Cincizecimii. Tinut initial de monahi, ulterior s-a extins in intreaga crestinatate, fiind unul dintre cele patru mari posturi de peste an, alaturi de Postul Pastilor, al Sfintei Marii si al Craciunului. In timpul acestui post avem dezlegare la peste sambata si duminica, precum si la 24 iunie la praznicul Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul.
Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt stalpi de baza ai Bisericii crestine care au propovaduit, prin lucrarea lor misionara, invatatura lui Hristos in lume. Sfantul Apostol Petru a vestit Cuvantul Evangheliei in Ierusalim, in Iudeea si in Antiohia, apoi in Pont, Galatia, Capadocia, Asia Mica si Bitinia. Dupa ce a ajuns la Roma, Sfantul Apostol Petru a format Biserica de acolo, mutandu-se la Domnul dupa ce a fost rastignit cu capul in jos, in vremea imparatului Nero, la 29 iunie a anului 67. Sfantul Clement, ucenicul Sfantului Petru, a cerut trupul Apostolului si, dandu-l jos de pe cruce si invelindu-l, impreuna cu arhiereii si crestinii care erau de fata, l-a ingropat cu mare cinste. Pe locul martiriului se gaseste astazi Basilica San Pietro din Vatican.
Spre deosebite de Sfantul Apostol Petru, care a facut parte din randul ucenicilor Mantuitorului Iisus Hristos, fiind chemat de Domnul sa-I urmeze, Sfantul Apostol Pavel s-a adaugat in chip minunat cetei Sfintilor Apostoli, dupa Inaltarea Domnului la cer si Pogorarea Duhului Sfant, fiind chemat la slujirea intru Hristos pe cand se afla pe drumul Damascului. Numit la nastere Saul, sub Gamaliel, unul dintre Rabinii sefi ai iudeilor acelor ani, a fost fariseu, devenind chiar un inversunat al persecutiilor declansate in randurile crestinilor. A fost prezent la martiriul Sfantului Apostul si Arhidiacon Stefan – cel dintai mucenic crestin – apoi este luminat de Iisus Hristos pe drumul Damascului (Fapte 9:1-22). In urma unei vedenii dumnezeiesti, este aflat de Apostolul Anania, care l-a crestinat, botezandu-l Pavel, dupa ce si-a regretat cu amaraciune faptele. Mai tarziu a fost inclus in randul Apostolilor. A propovaduit Evanghelia din Arabia pana in Spania, atat la evrei, cat si la pagani, atingand o asa stare de imbunatatire, incat spune Bisericii din Galatia: 'Nu eu, ci Hristos traieste in mine' (Galateni 2:20). Imprejurarile mutarii sale la Domnul nu sunt foarte bine cunoscute. Se spune ca la Roma ar fi fost prins si inchis, pentru a doua oara, apoi martirizat tot in vremea imparatului Nero. Dupa traditia crestina se spune ca a murit in aceeasi zi cu Sfantul Apostol Petru, 29 iunie, insa unii cercetatori spun ca intre moartea martirica a celor doi Apostoli ar fi o diferenta de un an.