x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Calendar Acum 100 de ani. Va fi construit un port militar la Mangalia

Acum 100 de ani. Va fi construit un port militar la Mangalia

de Tudor Cires    |    17 Apr 2013   •   08:14
Acum 100 de ani.  Va fi construit un port militar la Mangalia

Sondajele au fost terminate și după sărbători se vor începe lucrările. – Se știe că „Dimineața” a fost singuril ziar care a dat relațiuni precise cu privire la construcția unui port maritim militar, indicând chiar punctul Mangalia. Am arătat atunci că Mangalia este localitatea cea mai indicată pentru un port maritim militar, vasele putând fi foarte bine adăpostite aici. Mai spuneam atunci că dacă diferendul nostru cu Bulgaria va fi rezolvat cu bine, dându-ni-se și un teritoriu la mare, Mangalia se va găsi cu totul afară de bătaia tunului bulgar și, deci, în siguranță. Putem anunța astăzi că comisiunea de ingineri care a fost trimisă să studieze terenul și-a terminat lucrările. Mai toate sondajele au fost făcute și un amănunțit raport s-a trimis ministerului de război.

Portul și chestia diferendului cu bulgarii

Curând după Sărbători se vor începe lucrările portului, care se vor face în felul marilor porturi din Occidentul Europei. Din cele de mai sus se poate vedea - încă o dată mai mult – că diferendul nostru cu Bulgaria s-a terminat cu totul satisfăcător pentru România, dându-se și porțiunea necesară de mare, pe lângă Silistra, și cei 3 kilometri dimprejur. La mare ni s-a dat un teritoriu până la punctul Șabla – ceea ce va face ca Mangalia chiar să fie departe de bătaia tunului bulgăresc. (N. Missirliu)

Tramvaiele asasine

Ieri de dimineață s-a continuat ancheta asupra acestei nenorociri, pentru a se stabili responsabilitățile. D. D. Moruzzi, prefectul Capitalei, s-a interesat asupra împrejurărilor în care s-a produs accidentul și a ascultat pe conducătorii celor două vagoane, Arvoiu Ion de la vechea societate, și Copăceanu, de la tramvaiul electric. S-a stabilit că manipulantul Copăceanu era absolut nepregătit pentru a conduce noul vagon. El fusese adus de la țară d ecinci zile și, în timpul acesta, fusese atașat pe lângă un manipulant mai vechi, pentru a învăța de la acesta cum să conducă vagonul. Ieri, direcția societății, fie din lipsă de oameni, fie că își formase convingerea că Copăceanu este un bun vatman, i-a încredințat lui vagonul și s-a văzut ce s-a întâmplat. Se poate însă și ca nenorocitul de vatman să fie mai puțin vinovat, deoarece, cum spune el, și frâna era defectă. Se va vedea asta, de va fi posibil, deoarece vagonul electric a suferit numeroase și grave stricăciuni. Starea celor doi răniți internați la Spitalul Brâncovenesc este aceeași. Ea e destul de gravă și inspiră numeroase îngrijorări.

Grav accident de automobil

Un automobil plecat ieri din Bacău a întâlnit pe șoseaua națională, între Bacău și Răcăciuni, o căruță cu doi cai, în care se afla bătrânul comerciant Lazăr Kornici și soția lui, care veneau la Bacău. Caii de la trăsură, speriați, au întors în mijlocul drumului și automobilul, venind cu mare viteză, a lovit căruța, omorând pe loc pe soția lui Kornici, iar pe dânsul rănindu-l grav. Automobiliștii și-au continuat drumul, fără a opri. Se fac cercetări spre a se descoperi cine era în automobil.

Din „Dimineața”, 17 aprilie 1913; texte selectate de Tudor Cireș
 

×
Subiecte în articol: acum 100 de ani