Astăzi începe Postul Adormirii Maicii Domnului perioadă ce precedă Marele Praznic Împărătesc cu acelaşi nume, sărbătorit la 15 august, interval care îi pregăteşte pe creştini pentru două mari sărbători: Schimbarea la Faţă (6 august) şI Adormirea Maicii Domnului (15 august). Numit şI Postul Sfintei Marii, a fost rânduit de Biserică întru reamintirea virtuţilor Sfintei Fecioare Maria, care şi-a petrecut întreaga viaţă, încă din pruncie, în post şi rugăciune continuă, pentru mântuirea neamului omenesc. Postul Sfintei Marii a fost fixat în secolul al V-lea. Iniţial, durata postului a fost diferită. Cei din Antiohia posteau o zi, în timp ce la Ierusalim acelaşi post ţinea opt zile. Existau însă şi creştini care posteau toată luna august sau chiar în luna septembrie. Data şI durata postului au fost uniformizate în secolul al XII-lea, la Sinodul Ecumenic de la Constantinopol, din anul 1166.
Să nu uităm însă despre această veche rânduială şI despre faptul că strămoşii noştri, Adam şI Eva, au fost alungaţi din paradis pentru că n-au păzit legea postului. Prin post, omul poate reintra în paradisul pierdut din pricina neascultării. “Postul este un mijloc prin care se asigură echilibrul fiinţei umane. El ne introduce într-o atmosferă de cumpătare, de înfrânare, de jertfă, care toate, duc la îndreptare. Fiinţa umană este adesea asaltată de furtuna patimilor, la care ne duce de atâtea ori, fie pofta trupului, fie a minţii. Filosoful şi înţeleptul antic Platon spunea că în firea omului se întâlneşte mândria leului, pornirea răpitoare a leopardului, viclenia şarpelui, precum şi pornirile rele ale altor vieţuitoare. Dar tot el adaugă: «Omul are suflet raţional cu care poate stăpâni toate aceste patimi». Cine se plânge că nu se poate înfrâna de la nimic, înseamnă că nu poate face nici un bine pentru că a posti înseamnă a începe să faci binele. Postul nu trebuie considerat ca o povară sau osândă, ci ca o modalitate de eliberare de patimi, din robia acestora”, explică părintele profesor Vasile Borca în cartea “Învăţături şi rugăciuni folositoare”, menţionând totodată că “postul e jertfă, mica noastră jertfă pe care o aducem lui Dumnezeu, ca răspuns la jertfa Sa mare pentru mântuirea noastră. Este un act de înfrângere a egoismului, de biruinţă, înfrânare şi stăpânire asupra pornirilor rele care izvorăsc de atâtea ori din firea noastră rănită de păcate.”
Despre post, Sfântul Ioan Scărarul ne învaţă: “ După cum şarpele nu poate să lepede de la sine pielea cea veche, decât dacă trece printr-o strâmtoare, tot aşa şi haina ponosită a omului vechi nu o putem lăpăda numai dacă vom trece prin calea cea strâmtă şi îngustă a postului şi a smereniei”.
Mâncarea de post ne aduce aminte de Cuvântul Domnului adresat primilor oameni, înainte ca aceştia să cadă în păcat, Cuvânt pe care îl regăsim în Sfânta Scriptură: “Şi a zis Dumnezeu: «Iată, vă dau vouă toată iarba dătătoare de sămânţă pe faţa 'ntregului pământ, şi tot pomul purtător de rod cu sămânţă de pom într'însul; acestea vă vor fi vouă spre hrană»” (Facerea, 1, 29). Aşadar, postul a fost aşezat de Dumnezeu ca o lege veşnică, poruncindu-i lui Adam să nu mănânce din pomul cunoştinţei binelui şi răului, din grădina raiului. “Şi Domnul Dumnezeu l-a luat pe omul pe care-l zidise şi l-a pus în rai ca să-l lucreze şi să-l păzească. Şi Domnul Dumnezeu i-a dat lui Adam poruncă şi i-a zis: «Din toţi pomii raiului poţi să mănânci, dar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănânci, căci în ziua în care vei mânca din el, cu moarte vei muri!»“, (Facerea, 2, 15-17).
Rânduiala postului a fost urmată de Însuşi Domnul Iisus Hristos. Sfinţii Apostoli au respectat această sfântă pravilă. Preoţii, urmaşii Apostolilor, le urmează poveţele, îndrumând oamenii pe calea mântuirii, prin rugăciune, prin ajunare şi abţinere de la mâncarea de frupt, mai ales în cele patru mari posturi de peste an. “Cercetând istoria Bisericii, constatăm că toţi cei care au dobândit desăvârşirea şi mântuirea au avut în mare cinste şi au iubit postul. Toţi sfinţii, prin post şi nevoinţă au dobândit sfinţenia. Unde postul nu este respectat, dispare din viaţă sfinţenia, năzuinţa omului spre desăvârşire, spre înnobilare; degradarea umanului ia ritmuri galopante”, mai spune părintele profesor Vasile Borca în cartea “Învăţături şi rugăciuni folositoare”.
Sfântul Vasile cel Mare ne indică virtuţile postului care “este cel mai bun străjer al sufletului, cel mai sigur tovarăş al corpului, arma vitejilor, întărirea atleţilor. El alungă spiritele, îndeamnă la pietate, face să iubim înfrânarea, inspiră modestia, dă curaj în război şi învaţă a iubi pacea. Postul dă aripi rugăciunii... Postul este sprijinul caselor, părintele sănătăţii, povăţuitorul tinerimii, podoaba bătrânilor... amicul sigur al soţilor”.
Postul Adormirii Maicii Domnului este mai puţin aspru decât Postul Paştilor, însă mult mai sever decât cel al Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel şi al Naşterii Domnului, când, în fiecare sâmbătă şi duminică, Biserica a rânduit dezlegare la peşte. Aşadar, în Postul Sfintei Marii este permis consumul de peşte doar la 6 august, la sărbătoarea Schimbării la Faţă a Domnului.
Icoană din colecţia părintelui Costel Burlacu